Er dette spinnmidd?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Er dette spinnmidd?

Innlegg RandiF Lør Jan 31, 2009 9:38

Sikkert et dumt spørsmål..... :oops: Kan vel ikke håpe på at det er edderkoppspinn...??

Bilde

Bilde
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Er dette spinnmidd?

Innlegg Iris Lør Jan 31, 2009 9:41

Det ligner veldig på spinnmidd, Randi. Så den planta der er nok temmelig hardt angrepet.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Elin Lør Jan 31, 2009 9:48

Bilde Spinnmidden liker det tørt, så det beste forebyggende en kan gjøre er å dusje. Nå vet jeg ikke hvordan resten av planta di ser ut, men det vi ser er hardt angrepet, ja. Du ser også på bladene at deter mye plantesaft som er sugd ut.

Og du - det finnes ikke dumme spørsmål!! Alle kan ikke vite alt! Du har mye kunnskap om andre ting!Bilde Synes det er flott at du spør - kjenner ofte på at terskelen her inne for "dumme" spørsmål er ganske høy.....
"All the flowers of all the tomorrows are in the seeds of today"
Indian proverb
Bilde
Brukerens avatar
Elin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiF Lør Jan 31, 2009 9:55

Den har stått i vinterhagen, men ser ikke angrep på andre planter....ennå. xx(
Nå tok jeg den ut på trappa og sprayet den ned med Decis. Håper det tar knekken på dritten, og at palmen tar seg opp igjen. Så får jeg følge resten av plantesamlingen med argusøyne fremover. Takk for hjelpen.
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Trine Lør Jan 31, 2009 9:58

Dette er, uten den minste tvil, spinnmidd ja :(

Hvis det er en plante som er verdifull for deg og du vil forsøke å redde den, vil jeg anbefale å skylle hele planta i ei bøtte/balje med grønnsåpevann, bytte jord og vaske over omgivelsene der den har stått. Det å skylle i balje med grønnsåpevann er mer effektivt enn å dusje. Da får du skylt av det meste av midden med en gang. Gjenta det gjerne flere ganger med 2-3 dagers mellomrom, for å få med evt. kryp som klarte å gjemme seg ved første behandling.

Hvis planta ikke er så verdifull for deg, ville jeg rett og slett kastet den. Men allikevel vurdert grønnsåpebehandling på evt. planter som står i nærheten. Det er slett ikke umulig at noen kryp har kommet seg over på naboplantene :x

Jeg hadde lusinvasjon på de store Brugmansiaene i kjelleren nylig og brukte denne behandlingen, for å ta knekken på lusa. Byttet ikke jord, men skylte alle toppene og stammene i lunkent grønnsåpevann. Resultatet ser veldig bra ut så langt i hvert fall. Lite, eller ingen lus igjen i planterommet foreløpig.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester