Kampen mot larvene....

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kampen mot larvene....

Innlegg Christine Fre Jun 25, 2004 12:15

Jeg driver fortsatt og kjemper :evil: krigen mot larvene/bladveps :evil: på klematisene mine. Decis ser ut til å være ganske bra, men alerede etablerte egg på stilkene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med.
I den anledning har jeg et spørsmål:
Hvor kaster jeg de angrepne bladene/stenglene med eggansamlinger?
Kan vel ikke kaste dette i komposten, heller?
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Asbjørg Fre Jun 25, 2004 13:33

For all del - få det destruert på en eller annen måte - enten i poser (godt lukket i bosset) eller rett på bålet hvis du har mulighet til det. Legg ut noe plast/papir el.lign. under klematisen for å fange opp larvene når de er gode og mette - de detter ned på( rettere i) jorden, forpupper seg og kommer opp igjen som ferdig veps og så er det på an igjen! De går nemlig rett tilbake til morplanten og legger nye egg :x hvis du vil ta deg bryet med å lete opp puppene før de "spretter" opp igjen, så finner du dem ca 0,5 til 1 cm under jorden - de ser ut som brune muselorter. (gjett hvem som graver med teskje... :oops: ) og er vanskelig å se med en gang. Lykke til!
Asbjørg
Brukerens avatar
Asbjørg
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Christine Fre Jun 25, 2004 19:56

Takk for svar, men nå er jeg så oppgitt :cry: og sinna :x !!
Det viser seg at larvene har virkelig ødelagt mer enn jeg først trodde. De er OVERALT...på tross av Decis. Jeg har ikke gitt opp ennå, så jeg fortsetter å spraye, om det så betyr at hele planten dør av forgiftning :lol:
I morgen skal jeg ut å grave i bedet etter pupper. Et problem er at jeg har så mye bunndekkere der.......
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Fre Jun 25, 2004 21:52

Jeg har brukt Provado mot hvitfly. En positiv bieffekt er at alle larver også var døde etter noen dager. Hvet ikke hvilken sort larver jeg har, men de kommer hvert år og gjør skade. Det er stort sett to typer larver hos meg og begge er nå vekke, i hvert fall for en stund. Decis skal i følge hagesenteret være best på krypende insekter med det ser ut til at Provado funker også.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Lør Jun 26, 2004 10:19

Christine skrev:Takk for svar, men nå er jeg så oppgitt :cry: og sinna :x !!
Det viser seg at larvene har virkelig ødelagt mer enn jeg først trodde. De er OVERALT...på tross av Decis. Jeg har ikke gitt opp ennå, så jeg fortsetter å spraye, om det så betyr at hele planten dør av forgiftning :lol:
I morgen skal jeg ut å grave i bedet etter pupper. Et problem er at jeg har så mye bunndekkere der.......

Som jeg har fortalt andre steder her - så var jeg virkelig plaget ifjor. Da fjernet jeg alt som var angrepet, klippet helt ned de småblomstrede. Jeg brukte bare litt Decis da. Det har vært mye mindre iår. Har drept noen av de vepsene og jeg har fjernet angrepne plantedeler - eller skrapet vekk egg fra stilkene. Jeg har såvidt sett larve(r), så for ca. 10 dager siden sprøytet jeg derfor alle klematis med Decis. Det har jeg tenkt å gjøre igjen. Foreløpig er det altså mye bedre iår enn ifjor, men jeg tør ikke si for mye enda. Dette er virkelig noe ekle greier :-(
Frøplanter av klematis har ikke sluppet ut av drivhuset iår, de har husarrest.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester