Spinnmidd! Fysj og æsj!

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Spinnmidd! Fysj og æsj!

Innlegg Ann C. Fre Jul 16, 2004 14:06

Jeg har fått spinnmidd på en potteplante, og det har spredt seg til to chiliplanter i samme vinduskarm. :? xx(
Noen av dere har sikkert gode råd mot spinnmidd, fortrinnsvis noe som ikke er for giftig, så jeg kan spise chiliene mine. Potteplanten skal jeg ikke spise, så der vil jeg bare bli kvitt udyrene på mest effektiv måte. xx(

Jeg får frysninger på ryggen av å tenke på dem. De er jo edderkoppdyr! :? :shock:
Brukerens avatar
Ann C.
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Iris Fre Jul 16, 2004 14:13

Vet ikke om du kan vaske planta i grønnsåpevann?Det har jeg brukt på stueplanter som har fått spinn.Plant pin mot spinn kan du ikke bruke siden du skal spise chillien.Grønnsåpe er sikkert ikke så godt å spise kanskje,men tror ikke det er giftig.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ann C. Fre Jul 16, 2004 14:35

Takk for tips Iris!
Hvilket blandingsforhold skal jeg ha på grønnsåpevannet?
Jeg har ikke grønnsåpe. Kan jeg bruke Jif kjøkkenspray i stedet? :lol: :lol:
Jeg får skylle chiliene før jeg spiser dem. De blir hverfall rene :)

Potteplanten vet jeg ikke navnet på, men den har tett i tett med blader, altså masse gjemmesteder for midden. Bladene er forresten mørk røde, og planten får artige oransje blomster. Den er veldig dekorativ og annerledes, så jeg har ikke lyst til å miste den :(
Brukerens avatar
Ann C.

Innlegg hildeG Fre Jul 16, 2004 14:50

Plant pin er noe avdet mest effektive mot spinn. Foreslår at du bruker det på potteplanten, og dusjer chilien. Midden liker ikke fuktighet, så vanlig vann er helt ok,men det må nok gjentas daglig. Jeg har ofte hatt spinn i drivhuset. Det er to ting som har fungert bra mot dette - hvis luftfuktigheten blir høy - slik den ble når jeg satte agurkene på etlag våt sand, kom det lite midd. I fjor var jeg veldig flink og dusjet agurkene flere ganger i uka med oase. Det var ingen midd. I år har jeg ikke vært fullt så flink, har bare dusjet 2-3 ganger tilsammen, og nå kryr det av midd :oops:
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ann C. Fre Jul 16, 2004 14:59

Plant pin får jeg vel kjøpt på hagesenteret? Heter det bare plant pin? Jeg får kjøpe en pakke og prøve det.

Håper bare ikke midden sprer seg... :?
Brukerens avatar
Ann C.

Innlegg calypso Fre Jul 16, 2004 15:26

Sett plantene ut, og dusj dem daglig. Det er for varmt og tørt i vinduskarmer på denne tiden av året.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Fre Jul 16, 2004 15:30

Jeg slutter meg til Ståles forslag. Jeg setter ut de potteplantene som får spinnemidd og da forsvinner den gjerne "av seg selv" til planten er klar til å komme inn igjen.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Britt Åse Fre Jul 16, 2004 16:40

Hvor får man kjøpt disse plant pin'ene? Jeg har hatt øynene med meg på de (få) hagesenterne jeg har vært innom i det siste, men nei...
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Fre Jul 16, 2004 17:31

Plant Pin avgir gift som planten tar opp, jeg har aldri prøvd dem mot midd. Men du bør ikke bruke dem på planter du har tenkt å spise
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Fre Jul 16, 2004 19:45

Jeg bruker plant pin og provadopiller alt etter som jeg får tak i. Synes det virker bra forebyggende, men ikke som botemiddel på angrepne planter. Da fungerer det bedre med en tur ut.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Ann C. Søn Jul 18, 2004 10:57

Jeg har satt potteplanten og de to chiliplantene ut, og dusjet dem godt med vann om kvelden. Har ikke rukket å kjøpe noe gift ennå. Jeg får se hvordan det går uten gift først.

Håper bare midden ikke hopper over på de andre plantene på balkongen. :?
Og jeg håper jeg kan sette hvertfall chilien inn etter hvert. Målet var å observer forskjellen mellom inneplante og de som står ute på balkongen.
BildeAnn Cicilie Bilde
Brukerens avatar
Ann C.

Innlegg Trine Søn Jul 18, 2004 11:43

Ikke for å ta motet fra noen, men jeg har flere Brugmansia som står ute og spinnmidden trives helt utmerket, selv med årets hittil fuktige og småkalde sommer :x Plantene har gule blader etter at mengder av de små sugende krypa har forsynt seg meg plantesaft.

Den som ser best ut pr. i dag er den jeg i våres, ved flere anledninger serverte en del kaffe :D Om det er tilfeldig skal jeg ikke si, men den har ikke hatt spinnmidd og minimalt med lus hittil.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Heidi71 Søn Aug 15, 2004 20:26

Har akkurat satt en potte rød basilikum på terassen fordi jeg oppdaget midd på den. Kan den berges? Tidligere trodde jeg at løpet var kjørt når de fikk midd, og planten ble egentlig satt ut fordi den skulle rett på komposten. Nå aner jeg et lite håp...
Heidi71

Innlegg smg* Søn Aug 15, 2004 21:20

Du får nok forsøke dusjing og kaffe... ;) Gi oss rapport om det virker, da.
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest