"Kjerringråd" mot diverse kryp fra: Hageland

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

"Kjerringråd" mot diverse kryp fra: Hageland

Innlegg anki Fre Des 03, 2004 13:43

I sommer tok jeg ut en annonse Hageland hadde i avisen.

Miljøvennlige midler du kan bruke i hagen:

Melduggblandinger:

Melkeblanding
- En del vanlig melk + en del vann blandes på sprayflaske.
- Dusj plantene ukentlig
- Vær oppmerksom på at bladene kan få noe missfarging med denne
blandingen.

Bakepulverblanding

- 1 tesje bakepulver løses opp i 1,5 liter varmt vann.
- Dette blandes med 1 dl grønnsåpe og har på sprayflaske.
- Dusj plantene ukentlig.

Grønnsåpeblanding:

Sprøyt med grønnsåpe/vann i blandingsforholdet 1/50 med en gang det er tegnt til angrep.

Mot Maur:

Pangblanding: Bland bakepulver og vaniljesukker i forholdet 80/20 og strø i tørt der det er maur. Mauren tar stoffet (klebrig) med seg til tua, og bakepulveret gjør at mauren formelig eksploderer.

Lus op blader:

Det er vanskelig å gjøre forebyggende arbeid mot lus enn mot soppsykdommer på planter. Hvis du skal bruke økologiske midler kan neslevann være forsøket verd.

Mot diverse insekter:

Hvitløksekstrakt:

Press 3 hvitløksbåter i 1L vann. La stå 24 timer, sil av og spray i forholdet 50/50 med vann på plantene hver uke.

Mot soppsykdommer:

Eddikblanding:

3 ss eplesidereddik til 1 L vann, sprayes ved overskyet vær så ikke bladene blir svidd. Også fin mot svartflekk.

Mot bladlus:

Neslevann:

En bøtte fylles til 1/3 med brennesle, ha over vann. La stå i 7-14 dager til det lukter gjødsel. En mer nøyaktig oppskrift er 1 kg nesle til 10 L vann. Spe ut i foholdet 1:20 og ha på sparyflaske. Fin på roser og tomater, samt andre planter og trær angrepet av bladlus. Mister sine egenskaper ved oppbevaringn over lang tid.[/b]

Har selv prøvd melkeblandingen ved melduggangrep. Det funket mot meldugg, men bladene ble missfarget. Jeg gjorde det på kvelden og i overskyet vær. :V:

Ellers har jeg brukt grønnsåpeblanding mot "svart-lus" på Snøballkrossved (dette treet er spesielt utsatt for det). Ble helt kvitt de :D
Men når det gjelder akkurat Snøballkrossved, så sies det at det skal knipes vekk blader for nettopp å forhindre slikt angrep. Den er veldig tett i bladverket og litt mere luft skal vist hjelpe?! Tenker aldri over det før de har kommet :lol:
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Fre Des 03, 2004 14:50

Du å du her var det mye nyttig gitt. Tusen takk Anki :mrgreen:

I år sprayet jeg grønnsåpe blanding på rosene mine , en gang i uka. Det hjalp betraktelig. Kom særdeles lite med lus til gårds. :mrgreen: Dog skjærsminen fikk besøk av den svarte lusa. Den har jeg av sur erafring lært er mye verre enn de grønne. De dauer ikke så lett, men det gjør derimot planten de holder til på. Mistet tre Aconitum planter i fjor. Sure greier. :(
Innvasjonen på skjærsminen sytes jeg forsåvidt var grei likevel. For jeg tenkte holder de til der , lar de kanskje de andre plantene være. Det viste seg å stemme. For å forbygge noe tok jeg å klipte av greinene som var helt svarte med lus. Hoppet frentisk på dem med skikkelig :evil: humør. Det var likevel noen igjen på busken for den er meget stor. Men min antagelse at de holdt seg der stemte. Fant ikke en enste svart lus på de andre plantene. ;)

Prøvde selvsagt å spraye disse også men det var som vatten på gåsa. Ingen reaksjon. :x
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jorunn Fre Des 03, 2004 14:55

Jeg har forsøkt bakepulver/grønnsåpe-blandingen mot meldugg og svartflekk (som den også skulle kunne hjelpe mot ifølge HusHjemHage), men min erfaring er dessverre at den ikke har noen effekt i lengden - mot noen av delene. :roll:
:) Jorunn, H2

"Il faut cultiver notre jardin." Voltaire
Brukerens avatar
Jorunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Fre Des 03, 2004 15:03

Jeg vil tro at bakepulver i grønnsåpe/bakepulver-blandingen har noe samme bakgrunn som atamon i atamonblandinger.

Atamon vil antakelig til en hvis grad virke i de samme tilfellene.
Ellers så jeg at utvannet chilli er tatt i bruk i økologisk dyrkning mot hareangrep. :mrgreen: Kanskje hvitløk&chilliekstrakt vil hjelpe? De er jo iallfall kjent for ikke å like planter fra allium-slekten ... :evil:

Ellers synes jeg at spyling med så sterk vannstråle fra hageslangen som planten kan tåle hjelper mot bladlusangrep på roser ol. Gjentas så ofte man orker.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Fre Des 03, 2004 16:26

Vanlige lus på store planter er et veeeldig lite problem, det er mat for marihøner og fugler. Hvis det smaker såpe av lusene så vil ikke fluesnapperen ha dem, ikke marihønene heller, og da blir problemet større. Kjøkkenskap-kjemikalier er ikke nødvendigvis mer problemfritt enn andre kjemikalier. Lusene formerer seg raskt om våren, men når de naturlige pedatorene kommer i gang så forsvinner problemet hvis det er litt økosystem i hagen
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Fre Des 03, 2004 16:46

calypso skrev:Vanlige lus på store planter er et veeeldig lite problem, det er mat for marihøner og fugler. Hvis det smaker såpe av lusene så vil ikke fluesnapperen ha dem, ikke marihønene heller, og da blir problemet større. Kjøkkenskap-kjemikalier er ikke nødvendigvis mer problemfritt enn andre kjemikalier. Lusene formerer seg raskt om våren, men når de naturlige pedatorene kommer i gang så forsvinner problemet hvis det er litt økosystem i hagen

Jepp, kan du tenke deg noe så lite velsmakende som lus med grønnsåpesmak? :mrgreen:
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Fre Des 03, 2004 16:52

Mange gode råd anki og jeg vet at noen av dem funker.

Vanlige bladlus er ikke det aller verste, men de svarte som Line Cathrin har hatt i sin hage er fæl. Jeg har et japansk kirsebærtre som de siste tre årene til tider har vært dekket av svarte kryp og de gjør STOR skade. Merkelig nok går de ikke så mye på rosene.

Jeg har brukt gift stort sett mot to plager det ene er de svarte bladlusene og det andre er "hvitfly" (eller sikader ? Hvite bitte små insekter som fyker opp når man rister i busken, ligner på gresshopper og lager lyse merker i bladene). I år sprayet jeg en gang med Provado i juni og heldigvis "hvitflyen" viste seg ikke igjen resten av sesongen.

Disse to plagene er de eneste jeg ikke har klart å bekjempe med giftfrie kjøkkenråd. Fugler eller andre insekter ser ikke ut til å bry seg om dem heller. Kanskje neslevann med hvitløk hadde vært noe å prøve.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

kjerringråd

Innlegg knrasmus Tor Feb 09, 2006 12:06

Fant et gammelt avisutklipp som kansje kan brukes...
Såpebakepulverrødspritvann
(sprøytes hver 14. dag)
2 ss rødsprit
2 ss grønnsåpe
2 ss bakepulver i en liter vann.

Såpevann drukner. Når vannet tørker, blir bakepulveret liggende under såpelaget. Pulveret inneholder natrium-bikarbonat og fosfat, noe meldugg trives utrolig dårlig med. Rødspriten tørker inn sammen med såpen på bladverket. Rødsprit smaker dritt. Bare gale gnagende insekter smaker på slikt. Godt egnet både ute og inne står det her.....
Sigrid
---
Somme tider sidder e å tænker
Somme tider bare sidder e
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lillefix Tor Feb 09, 2006 14:37

At melk fungerer mot meldugg var nytt for meg, men min bestemor pleide alltid å tørke støv av palmeblader o.l. med papir eller vatt dyppet i melk. Hun mente det var bra for fargen og glansen i bladene.

(Samme damen er grunnen til at jeg stikker gamle rustne spiker o.l i potter med georginer. Da får de visstnok flott farge. Og hennes georginer var alltid enorme og sterke i fargene.)
Bekymringer er feilplassert fantasi.

Hobbybloggen min
Brukerens avatar
Lillefix
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nita Tir Jul 11, 2006 19:45

Her var jammen mange gode råd! :D

Jeg bruker skummetmelk på de grønne lusene på rosene. De grønne lusene forsvinner ikke helt, men de blir mye færre. Funker best når det er sol. For meg ser det ut som om skummamelka stivner som et skall rundt lusa sånn at den kveles? Eller no sånt. Funker vaffal litt. :oops:
Knuser også lusene på bladene hist og pist. Lus skal visst ikke like lukta av døde lus. Det skjønner jeg jo... :fun:
Brukerens avatar
Nita
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: kjerringråd

Innlegg Mira Tor Mar 22, 2007 22:05

knrasmus skrev:Fant et gammelt avisutklipp som kansje kan brukes...
Såpebakepulverrødspritvann
(sprøytes hver 14. dag)
2 ss rødsprit
2 ss grønnsåpe
2 ss bakepulver i en liter vann.

Såpevann drukner. Når vannet tørker, blir bakepulveret liggende under såpelaget. Pulveret inneholder natrium-bikarbonat og fosfat, noe meldugg trives utrolig dårlig med. Rødspriten tørker inn sammen med såpen på bladverket. Rødsprit smaker dritt. Bare gale gnagende insekter smaker på slikt. Godt egnet både ute og inne står det her.....

Hei, ser at innlegget er gammelt, og lurer på om du har forsøkt denne blandingen selv, i så fall hvilke erfaringer har du gjort deg? Har fått noe ekkelt på plantene mine, (innlegg tidligere i dag) så nå leser jeg alt jeg kommer over.
Brukerens avatar
Mira

Innlegg KristinO Fre Mai 11, 2007 21:01

:cry: HJELP - nå kryr d av grønne bladlus på plantene mine i drivhuset! D sprer seg med rekordfart, og de store fine, nemesiane er hardt angrepet. :cry: :cry: :cry:
Plantene er jo så småe og tåler sikkert såååå lite. xx(
Hva anbefales her? :?
Jeg har brukt grønnsåpe iblandet med litt salmiakk, men hvor ofte må jeg dusje? :?
(Antakeligvis har jeg overvannet, og fått lus av den grunn???)
Takknemlig for råd raskt.
Kristin

Å plante frø er å føre livet videre........
De beste gavene kommer i de minste pakkene....
Brukerens avatar
KristinO

Innlegg audh Lør Mai 12, 2007 16:23

Jeg har prøvd mange såpeblandinger mot lus , men det har ikke virket . :cry:
Det eneste som virker hos meg er helmelk . Sprayer på ved første luseangrep og det har vært nesten tomt resten av sesongen . :evil: Et år var jeg litt sent ute og da kom den igjen senere på året .
Så tidlig spraying med helmelk er mitt råd . Sprayer godt på skudd og knopper .;)
Det blir litt rester av tørka melk på bladene .
Det er godt med marihøne her , så jeg vet ikke om den liker melken . Farlig for den ser det ikke ut til å være , sprayer jo ikke på marihøna .
Det er på roser jeg har brukt det .
Brukerens avatar
audh

Innlegg Blakerfiolen Fre Mai 18, 2007 13:31

Kjempefine forslag som er fint å ta meg seg i sommer :D
Har prøvd både kaffe+vann, og hvitløk+vann mot snegler.
Så langt virker det bra
Brukerens avatar
Blakerfiolen

Innlegg Lotta Man Mai 21, 2007 8:39

lurer litt på dette med melk... blir ikke kattene intressert i rosene da, når de lukter godt?? hm? hm? :lol:
steike grønn og steike lite tid (mitt nye mantra etter at jeg begynte på høyskole)

i H3/H4

hilsen lotta!
Brukerens avatar
Lotta

Innlegg audh Man Mai 21, 2007 8:58

Nei katter liker ikke roser for de stikker .
Jeg legger døde rosegreiner over løkene når de er lagt om høsten så ikke kattene går på do og graver dem opp om vinteren . ;)

Den eneste minusen jeg kan se ved å bruke helmelk mot lus , er at det kan bli litt flekker etter tørka melk på bladene .
Jeg sprayer på knoppene , slik at jeg ikke sprayer på utsprunget rose så de blir flekkete .
I år har jeg ikke vært ute med melkeflasken ennå .
Jeg var å kikka etter lus i går og da fant jeg en . Før jeg begynte med melkebehandlingen var det tett på hver knopp . :)
Nå er det ikke mer enn marihøna trenger . ;)
Brukerens avatar
audh

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest