"Kjerringråd" mot diverse kryp fra: Hageland

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: "Kjerringråd" mot diverse kryp fra: Hageland

Innlegg Kia Søn Jul 03, 2011 11:17

Hei :)
Takk for mange gode råd. har et godt råd å gi tilbake :D ; bakepulver og melis er en langt billigere løsning enn vaniljesukker, og er man veldig plaget m maur går d an å spe ut med en god del hvetemel også. (hvetemelet sveller visst også i magen på dem)
Da j kjøpte huset mitt, oppdaget jeg til min forferdelse at jeg hadde 4 mål som krydde(!) av maur, det var så ille at det var maur i sugerørene i barnas saftglass :V: (hvordan d tidl eierene klarte å inngå avtale m maurene om å ikke vise seg på husvisninga aner jeg ikke!!??)
Jeg ble fort kvitt de ved å hive 2kg hvetemel, 1 pk melis og 1/2 pk bakepulver i en bøtte, blande godt og strø over hele tomta. :D
mvh Kia
Kia

Innlegg AnneBerit Ons Jul 13, 2011 10:33

Om man finner selve maurtua skal det visstnok funke som bare det å helle en flaske ublandet fun light i selve tua - sånn leskedrikk dere vet. Ja, man får ikke kalle det saft ettersom det aldri har vært i nærheten av en frukt eller et bær, det består jo bare av kjemikalier... At folk drikker det fatter jeg bare ikke. :shock:
Hagenovise.

Bloggen min: http://hagelille.blogspot.no
Brukerens avatar
AnneBerit
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg LadyClive Ons Okt 12, 2011 12:38

Rosa lus på Chiliplantene?

Tok inn noen Chiliplanter på planterommet, og oppdaget snart at de krelte med rosa lus. Tok de ut og sprayet med vann tilsatt litt sprit, litt zalo og grønnsåpe. Lot det stå litt og spylte av. Dagen etter er lusa der like godt. Noe bedre forslag?
LadyClive
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Ons Okt 12, 2011 23:16

Vanskelig med matplanter. Man tør jo ikke spraye dem med gift heller. Kanskje du har spyla av sprayen for tidlig. Jeg har hatt hvitfly på paprika, chili og tomatplanter i drivhuset på ettersommeren. Jeg brukte grønnsåpe og vann og innimellom grønnsåpevann m. litt matolje, men det siste blir det veldig klissete av i drivhuset. Chili og paprika fikk også flere dusjer m. vann. Det hjalp noe, men til slutt heiv jeg alle ut og håpet at de skulle fryse ihel.
Det var helt på tampen av sesongen, og tomatene kom aldri inn igjen etter at drivhuset var vasket. Ser ikke ut til at det er noe mer på paprika og chili nå, men jeg holder øye med dem. Ser jeg noe mer, kommer jeg til å trekke plastpose over dem og røyke dem ut, og så blir det radar i drivhuset.
Ellers har jeg fått tak i Oase som de har fått som forhåpentligvis forebyggende nå.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg torunn Tir Aug 07, 2012 20:21

orm skrev:Vanskelig med matplanter. Man tør jo ikke spraye dem med gift heller. Kanskje du har spyla av sprayen for tidlig. Jeg har hatt hvitfly på paprika, chili og tomatplanter i drivhuset på ettersommeren. Jeg brukte grønnsåpe og vann og innimellom grønnsåpevann m. litt matolje, men det siste blir det veldig klissete av i drivhuset. Chili og paprika fikk også flere dusjer m. vann. Det hjalp noe, men til slutt heiv jeg alle ut og håpet at de skulle fryse ihel.
Det var helt på tampen av sesongen, og tomatene kom aldri inn igjen etter at drivhuset var vasket. Ser ikke ut til at det er noe mer på paprika og chili nå, men jeg holder øye med dem. Ser jeg noe mer, kommer jeg til å trekke plastpose over dem og røyke dem ut, og så blir det radar i drivhuset.
Ellers har jeg fått tak i Oase som de har fått som forhåpentligvis forebyggende nå.

Min mor tok befengte planter og "drukna" de. Hun fylte en bøtte vann (lunka, kjølig) og satte planten opp ned, med plantedelen under vann, potta i vannskorpa. Der hang den, i noen pinner...... Lusa døde, planten tålte det lengre enn lusa. husker ikke hvor lenge, men litt tid tok det å kverke lus. Dette var matplanter hun ikke ville ha noe såpe på da. Hun gjorde det med andre planter også, stueplanter, men da med grønnsåpe i.

Ellers glad for å finne denne tråde: For

Min blanding mot svartlus: Halvt om halvt skummamelk/svak grønnsåpevann (ei topp i en halvliter vann) på en sprayflaske. Sprayes helst i sola, da surner skummamelka. Men pga såpa funker det i overskya vær også. Dette er velkjente midler hver for seg mot bladlus. Jeg prøver å fjerne mesteparten før jeg sprayer fysisk. (spyler eller plukker dem av med hanske på.)

Har nå prøvd det på pilebladbiller/larver også. Men det gjennstår å se.

ETTERLYSER kjerringråd mot pilebladbiller og liljebiller, foruten plukking.
Ivrig i ny skoghage!
Brukerens avatar
torunn

Innlegg orm Tir Aug 07, 2012 22:14

Er det ikke maurkverk du kan strø under liljene mot liljebiller da. Jeg har brukt det, og på forsommeren, da jeg var flink til å huske på det, så det ut til å virke. I det siste har de vært der igjen, ser jeg, men nå er liljeblomstringa her snart over.
Hvitfly har jeg både i drivhus og hage nå. Ser det minker i drivhuset når jeg har spraya, men selv denne sommeren blir det jo så varmt der at jeg setter opp døra - og så går jo luftelukene opp også. Dermed er det like galt igjen. Har hengt opp limfeller også. Radar har jeg ikke greid å få tak i i det siste. Selges den ikke lenger tro?
I dag har jeg fart hardt med physalisen som står der. Klippet av masse. Egentlig burde den havne på dynga. Jeg mistenker den sterkt for å trekke til seg hvitfly. En gartner jeg snakka med sa at jeg skulle sette inn en tomatplante så holdt de seg der. Det er litt vittig. Drivhuset er nesten tomt. Det er bare tomat og physalis der inne nå. Hadde jo håpet å få noe spiselig på de som står inne. I tillegg til disse to planteslagene står det nå bare en veldig lang jasmin (skal ikke denne blomstre?) og noen selvsådde hippeastrum. Disse går ikke hvitflya på, ser det ut til.
Det går nok greit å drukne utyskene om man har planter i passende størrelse. Litt verre med planter du kan måle i meter ist.f. centimeter.
For meg er det verst om dette fortsetter når jeg skal ha planter inn til høsten. Da er drivhuset fullt.

Jeg mener å ha lest om noe du kan røyke ut utyskene med i drivhus. Kan det være svovel tro? Ja, det er ikke akkurat kjerringråd da, og jeg vet at røykewn er svært giftig. Det er vel hydrogensulfid som utvikles ved brenningen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester