"Kjerringråd" mot diverse kryp fra: Hageland

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

parafin i stedenfor rødsprit?

Innlegg Henri Fre Mai 25, 2007 9:37

kan rødspriten erstattes av parafin i blandingen over? har ikke rødsprit i huset...
Helsikes sniglar.
Brukerens avatar
Henri
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg alexia Tor Jun 07, 2007 20:22

Jeg fikk et tips fra ei dame jeg kom i snakk med - hun har haget i maaaange år. Det eneste hun bruker mot div.småkryp/skadegjørere var Zalovann! Lusa ble svart, sneglene krølla seg sammen og døde, drivhuset ble vasket ned i Zalo (sprøyta på sterkt zalovann og lot det virke ei god stund før hun skylte etter) - ja, hun påsto det tok stort sett alt av skadedyr. Ikke vet jeg om det virker, men det skader ikke å prøve :)
~~xxx~~

"I consider every plant hardy until I have killed it myself...at least three times."
Brukerens avatar
alexia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg meg Fre Jun 29, 2007 8:55

Hei

Jeg fikk et tips på gartneriet mot lus som ligner på det som er lagt her, men litt anderledes.

1 del grønnsåpe
1 del rødsprit
5 deler vann + litt salmiakk.

Sprøytes på plantene på kvelden etter at solen har gått ned.

Jeg har testet ut dette på min duftskjærsmin som ble angrepet av små svarte lus på "ny skudd", og det hjalp etter 2 behanliger over en uke.
Sommer Menneske!
Brukerens avatar
meg

Innlegg Mona Opland Søn Jul 08, 2007 13:43

audh skrev:Den eneste minusen jeg kan se ved å bruke helmelk mot lus , er at det kan bli litt flekker etter tørka melk på bladene .
Jeg sprayer på knoppene , slik at jeg ikke sprayer på utsprunget rose så de blir flekkete .

Bruker du helmelk ufortynnet, eller blander du den ut med vann?
Brukerens avatar
Mona Opland

Innlegg Åptimist Søn Jul 08, 2007 19:01

Jeg har fått noen larver på min Sedum et eller annet. Aner ikke hva jeg skal forsøke på den. :x
Brukerens avatar
Åptimist

Innlegg knrasmus Tir Aug 28, 2007 12:16

Må bare melde at blandingen med vaniljesukker og bakepulver har fjernet maur på hytta, hos min mor og hos svigermor- og alle synes jeg er så flink! :mrgreen:
Sigrid
---
Somme tider sidder e å tænker
Somme tider bare sidder e
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg UnaCita Tir Aug 28, 2007 13:20

Voldsomt til middel da :evil: . Skal forsøkes :mrgreen: !
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Angie Tir Aug 28, 2007 20:17

alexia skrev:Det eneste hun bruker mot div.småkryp/skadegjørere var Zalovann! Lusa ble svart, sneglene krølla seg sammen og døde, drivhuset ble vasket ned i Zalo (sprøyta på sterkt zalovann og lot det virke ei god stund før hun skylte etter) - ja, hun påsto det tok stort sett alt av skadedyr.

Zalo er kjempesterkt :evil: Det tok i allefall fullstendig knekken på akvariet til en kompis da han var så uheldig å vaske en komponent med tynt/svakt Zalovann. ALT døde, dyr og planter :shock:
Brukerens avatar
Angie
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: kjerringråd

Innlegg Dunteba Man Mai 25, 2009 21:25

knrasmus skrev:Fant et gammelt avisutklipp som kansje kan brukes...
Såpebakepulverrødspritvann
(sprøytes hver 14. dag)
2 ss rødsprit
2 ss grønnsåpe
2 ss bakepulver i en liter vann.

Såpevann drukner. Når vannet tørker, blir bakepulveret liggende under såpelaget. Pulveret inneholder natrium-bikarbonat og fosfat, noe meldugg trives utrolig dårlig med. Rødspriten tørker inn sammen med såpen på bladverket. Rødsprit smaker dritt. Bare gale gnagende insekter smaker på slikt. Godt egnet både ute og inne står det her.....

Går det greit å sprøyte dette på bærbusker med bær på? Kan vi spise bærene senere i sommer da? :?
Evt noen gode tips til hvordan bli kvitt meldugg og rust på stikkelsbær? :(
Dunteba

Innlegg krepsemor Tor Jun 25, 2009 22:55

Dunteba skrev:
(sprøytes hver 14. dag)
2 ss rødsprit
2 ss grønnsåpe

Såpevann drukner. Når vannet tørker, blir bakepulveret liggende under såpelaget. Pulveret inneholder natrium-bikarbonat og fosfat, noe meldugg trives utrolig dårlig med. Rødspriten tørker inn sammen med såpen på bladverket. Rødsprit smaker dritt. Bare gale gnagende insekter smaker på slikt. Godt egnet både ute og inne står det her.....

Bilde
Oppdaget i dag at jeg også har svartlus i hagen min! xx( xx( xx( Så det tilfeldigvis fordi et prydtre jeg har, hadde fått så krøllete blader! Da jeg studerte den nærmere, var det fullt i bladlus! Har ikke sett svarte bladlus her før, bare grønne! Klatrerosene mine har vært full i grønne bladlus, og jeg har sprayet de med grønnsåpevann, uten at det har hjulpet det grann! xx( xx( xx( Nå skal dette rådet prøves! Men noe som var rart var at sammen med disse svarte bladlusene var det fullt av knott også! Er de fiender? (Sikkert dumt spørsmål da......) Men er det bare hos meg, eller er det ekstremt mye bladlus i år?
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: "Kjerringråd" mot diverse kryp fra: Hageland

Innlegg krepsemor Fre Jul 03, 2009 7:46

Nå har jeg sprayet buskene mine, og så langt var dette veldig effektivt! Ingen tegne til liv. Men jeg må nok ta en omgamg til før jeg reiser på ferie! ;)
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tigertina Fre Apr 30, 2010 12:54

Heisann! :)

Samboeren min og jeg flytta til vårt koselige hus på landet sent i fjor høst..
Har over 3 mål tomt å boltre meg på, og har lagd ett nytt bed med blant annet roser.. Vi bor med skogen rett bak huset, og det er i grunnen veldig trivelig! MEN vi har invasjon av maur rundt huset når sola skinner.. Tror det er vanlig skogsmaur, svart og rød.. De har en giga-svær tue 30 meter fra huset.. De gjør forsåvidt ingen skade enda, men det er kav umulig å sette seg uti hagen i pent vær, for da blir man dekket av småkryp.. Og jeg vil jo veldig, veldig gjerne bruke hagen min... Maurene må gjerne bo i tua si og tusle rundt i skauen, men å invadere hele hagen min i en slik grad at man ikke klerer å unngå å tråkke på dem, det liker jeg ikke..

Har lest debatten, og de fleste metodene er beregnet på å drepe maurene..
Finnes det noen måte å bare holde dem utenfor hagen på, ikke drepe? Eller er det eneste varige metode? (Tua er seriøst over meteren høy, og enda bredere, så der bor det ganske mange "naboer" :P )
Helst en metode som ikke er skadelig for andre dyr, da jeg har 3 katter (Som har katteluke, kan stenges etter behov, men vil helst unngå det..)...

Hilsen nybegynner'n :big:
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tigertina Tor Mai 20, 2010 20:50

Hmmmf, mauren brydde seg ikke noe om det jeg nevnte om grenser mellom naboer...
Så da ble det tatt 1 reir med gift, kattene noe fornærma over å bli holdt inne i flere dager :lol:

Plutselig dukka det opp masse svarte små maur, av den typen som spiser opp hus.. :sur: Og det ble helt på gift der og, men kommer ikke til inne i veggen.. Så idag var det slutt på talmodigheta og nestekjærligheten, og jeg har lagt ut bakepulver, vaniljesukker, melis og potetmel.. Huset mitt skal ikke spises opp altså.. Hold dere i skauen, så holder jeg meg i hagen :mrgreen:
Ser ut til at det virker foreløpig, masse små sultne maur... Ingen snill metode, men noe må gjøres...
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nikoline Tor Mai 20, 2010 21:41

(sprøytes hver 14. dag)
2 ss rødsprit
2 ss grønnsåpe

"TV-gartneren" Tor Smaaland anbefaler også denne blandinga. Han sier at grønnspa reduserer overflatespenningen i vannet slik at såpevannet trenger inn i gnageinsekters pusteorganer og drukner dem. Bakepulver inneholder natriumbikarbonat og fosfater som hindrer soppvekst, mens rødsprit smaker grusomt. Han anbefaler å spraye med dette hver 14. dag mot lus, midd, kvitfly, meldugg ol.
Brukerens avatar
Nikoline

Innlegg orm Søn Aug 22, 2010 15:07

Disse er innlegg fra i vår, men jeg må kommentere noe Tigertina sier:

Plutselig dukka det opp masse svarte små maur, av den typen som spiser opp hus..

De maurene som spiser hus i Norge heter stokkmaur, og de er ikke små, men av de største maurene i har i Norge. Vi har hatt angrep av stokkmaur på laftahytta vår i marka, og det var ikke noe moro og det ble ganske dyrt og mye jobb. Det er ikke bilvei helt til hytta heller.
Det skumle med disse er at de ikke viser seg om dagen. Det du kan oppdage det på er spor av pulverisert tre inne. Får du ikke tatt dronninga, er du like langt. Stokkene hos oss var innhule og måtte skiftes ut på en vegg til vindushøyde. I tillegg var laften på terrassen angrepet.
Vi blir livredde hver gang vi ser en stor maur nærme seg hytta, for ikke å si om det skulle ha kommet seg inn en, og lurer på om de har starta på nytt.
Jeg har lurt på om vaniljesukker-/bakepulverblandingen vil virke på disse. De drar jo med seg mat inn til dronningen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tigertina Lør Mai 07, 2011 18:13

Ser ut til at det funka, men å nok ærlig innrømme at jeg måtte til med gift, da det er voldsomme mengder maur det var snakk om..
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

ForrigeNeste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester