Hekk som brunsnegler misliker?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hekk som brunsnegler misliker?

Innlegg Morella Fre Apr 13, 2018 10:29

Finnes det? En hekkeplante som brunsnegler misliker? Vi skal anlegge helt ny hage i tettbebygd strøk hvor jeg vet det er en del brunsnegle-plager. Jeg har googlet meg frem til stauder og sommerblomster som brunsneglene misliker, og kommer til å satse på kun dét. Men så kunne vi godt tenke oss å plante en hekk på den ene siden av huset, og da finner jeg ikke noe særlig hjelp i min venn Google. Kanskje noen her kan tipse meg? :)
Brukerens avatar
Morella
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hekk som brunsnegler misliker?

Innlegg Villrose Fre Apr 13, 2018 13:24

Snegler liker ikke roser. Du lan lage en flott hekk av rosebusker :D
(Ellers kan jeg ikke huske å ha sett brunsnegler krypende i noen hekk noen gang)
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg kirsitn Fre Apr 13, 2018 20:33

Det er brunsnegler her jeg bor, men jeg har aldri sett dem på en eneste hekk selv om det er mange ulike typer hekker/hekkplanter i området (kan i hvert fall gå god for thuja, barlind, bøk, spirea, mispel og svartsurbær). Hos meg finner jeg dem faktisk oftest på løvetann, men selvfølgelig også noen ganger i blomsterbedet, særlig der det er jordbær. Jevnlige runder med plukking/klipping når det er regnvær hjelper veldig godt på å holde bestanden nede. Finner sjelden mer enn 10 stk på en kveld selv om de er tallrike i et friområde som ligger en halv kilometer unna.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Morella Søn Apr 15, 2018 17:06

Jeg har f.eks lest følgende: Sneglene unngår ofte vedaktige planter som rododendron, roser og bartrær. Og da lurer jeg på om det finnes en type hekk med samme egenskaper?
Brukerens avatar
Morella

Innlegg Morella Søn Apr 15, 2018 17:07

kirsitn skrev:Det er brunsnegler her jeg bor, men jeg har aldri sett dem på en eneste hekk selv om det er mange ulike typer hekker/hekkplanter i området (kan i hvert fall gå god for thuja, barlind, bøk, spirea, mispel og svartsurbær). Hos meg finner jeg dem faktisk oftest på løvetann, men selvfølgelig også noen ganger i blomsterbedet, særlig der det er jordbær. Jevnlige runder med plukking/klipping når det er regnvær hjelper veldig godt på å holde bestanden nede. Finner sjelden mer enn 10 stk på en kveld selv om de er tallrike i et friområde som ligger en halv kilometer unna.

Takk! Det var jo flere interessante alternativer. :)
Brukerens avatar
Morella

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest