Lus på krydderurter i stor krukke

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Lus på krydderurter i stor krukke

Innlegg HeidiKatrine Søn Jul 21, 2019 19:58

Jeg satte ned ulike butikk-kjøpte krydderurter i en stor krukke på balkongen og sådde sukkererter i midten. Alt så vel og bra ut en stund, inntil jeg oppdaget masse grønne lus (tror jeg det er) på korianderen. Jeg tok opp denne, og håpet problemet var løst, men ser ut som det er masse små hvite kryp i jorda + at det også var noen små grønne lus på oregano og timian som stod på hver sin side av korianderen som var "full" av lus. Er det noe å behandle med som også gjør at jeg kan bruke urtene? Kan selvsagt nappe opp urtene og kjøpe nye.. men virket som lusa hadde invadert jorda i krukka også, og da må jeg kanskje tømme hele? Hadde ikke lyst til det pga sukkerertene etc.
HeidiKatrine
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Lus på krydderurter i stor krukke

Innlegg Nienna Man Jul 22, 2019 17:15

Det er egentlig ikke så mye annet du kan gjøre enn å knipe mest mulig lus med fingrene. Å dusje med grønnsåpevann kan hjelpe, men hvem vil vel ha krydderurter med såpesmak? Hvis det ikke byr deg i mot kan du bruke urter og sukkererter etter å ha skylt bort lus. Lusene går bare på bladene, ikke på belger og frukter. På denne tiden av året når plantene er i god vekst takler de litt lus. Jeg har lus på aubergineplanter, og tar en daglig kniperunde. Det holder lusebestanden nede.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 13 gjester