Hvem spiser mine klematisblader?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvem spiser mine klematisblader?

Innlegg GrSb Tor Jun 18, 2020 11:14

Bladene får massevis av hull, og noen småblader er helt oppspist. Noe jeg kan gjøre?
Bilde
GrSb
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hvem spiser mine klematisblader?

Innlegg aimar Tor Jun 18, 2020 15:57

Det er nok larven Aldri-mett som har vært her. Eller mer nøyaktig, larven av klematisveps, små grønne larver. Du finner dem sikkert. hvis du leter litt
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg GrSb Tor Jun 18, 2020 22:53

Takk for svaret! Skal prøve å finne den!
GrSb

Innlegg GrSb Fre Jun 19, 2020 10:51

Tror jeg harfunnet et par larver, men er redd dette er verre enn jeg først hadde forestilt meg... Finnes det noe måte å bli kvitt denne larven?
GrSb

Innlegg aimar Lør Jun 20, 2020 14:35

To larver er jo ikke så mye, ta på hansker og plukk vekk de du finner, etterpå kan du spyle over med hageslangen. Gjenta dette hver dag en ukes tid. Eller du får ta deg en tur til et hagesenter eller Felleskjøpet og høre om de har noe som tar dem. Hvis du må sprøyte, så gjør det etter kl. 22.00, så sparer du nytteinsektene litt.
aimar

Innlegg fjorel Man Jun 22, 2020 14:32

Min alpeklematis er reinspist av klematisveps i år.
Men det ser ikke ut som dine blad. Hos meg "spiser de litt annerledes"... De spiser liksom bladet fra side til side. Et angrep av klematisveps er også veldig lett gjenkjennbart på at du har greiner med vorter. Vortene er der klematisvepsen (klematisbladstekel på svensk) har lagt egg, så kommer det massevis av grønne larver ut av disse etterhvert. Oppdager man det tidlig kan man visstnok bekjempe det med å ta bort de greinene det er vorter på.

Jeg oppdaga vortene, men skjønte ikke hva det var. Stusset bare litt på at alpinaen ikke har blomstret i år (Men jeg røsket ned det store rosa den vokste sammen med, noe som medførte at klematisen også fikk litt hard medfart på seinvåren i år... så jeg trodde det bare var derfor). I forgårs oppdaga jeg massevis av grønne larver på undersiden av bladene. de satt tett i tett og var ca 2 cm lange.

I dag ser klematisen ut som på bildet. De har så og si spist klematisen rein i løpet av to dager...
Jeg er ikke glad i å bruke mye gift i hagen... men må man så må man. i går fikk jeg kjøpt "Solabiol" på det lokale hagesenteret. Det står ikke på at det vil ta klematisveps, men det innholder pyretriner, som jeg leste et sted at skal fungere

Her står mer om svineriet...
https://www.odla.nu/inspiration/klematisbladstekel
Vedlegg
klematisveps mindre.jpg
klematisveps mindre.jpg (22.52 KiB) Vist 427 ganger
Brukerens avatar
fjorel

Innlegg orm Tir Jun 23, 2020 15:28

Har også tidligere hatt angrep av klematisveps på alpeklematis. Skjønte jo ikke hva det var som hadde reinspist greinene for blader på null komma niks. Fikk det igjen et år senere, men visste da litt mer. Den gang fikk man kjøpt spray som virket. Siden har jeg, når jeg husker det, gått og sett etter utbulningene og tatt de jeg har funnet. Har også funnet larvehus på 'Warszawska Nike', som ikke står så langt fra alpeklematisen, men ikke på de andre storblomstrende.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg GrSb Fre Jun 26, 2020 13:47

Takk for svarene! Jeg har nå tatt vekk den ene grenen av klematisen, som var temmelig oppspist, og sprayet med middel mot maur... Spøsmålet er da om jeg har blitt kvitt plagen bare for denne sesongen eller for alltid... Kommer larvene tilbake neste år?
GrSb

Innlegg aimar Lør Jun 27, 2020 12:27

Ja, det er ganske stor sjans for at de kommer tilbake neste år. De overvintrer i jorda, så du kan prøve å dekke til jorda rundt klematisen. Bruk f.eks. en fiberduk eller barkduk og skjul den med elvestein / elvesingel. Kan bli pent det, og så du slipper ugras også.
aimar

Innlegg GrSb Tir Jun 30, 2020 20:07

Strålende idé! Tusen takk!
GrSb

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest