Neper og mark

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Neper og mark

Innlegg HCHR Søn Mar 20, 2005 12:00

Ifjor hadde jeg neper i kjøkkenhagen. De ble dessverre fulle av mark :x (hvilke vet jeg ikke). Har prøvd å finne ut av hvordan jeg kan forebygge dette for kommende sesong. Eneste rådet jeg har funnet så langt er å dekke til jorden rundt plantene slik at fluene som legger eggene som blir til mark ikke kommer til. Er det noen som har noe annen informasjon eller gode råd om dette? (Gift/sprøyting er ikke et alternativ).
Brukerens avatar
HCHR
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Britt Åse Søn Mar 20, 2005 13:20

Jeg har ikke peiling, men ville bare si: VELKOMMEN TIL HAGEGAL :mrgreen:
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tinkabell Søn Mar 20, 2005 13:34

Neper er ikke akkurat mitt område heller, men velkommen hit fra meg også! Husker jeg ikke helt feil har jeg for hundre år siden vært på nepeslang på jordbruksskolen.... uffda! :roll:
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Mar 20, 2005 13:34

Velkommen hit til hagegal!
Du kan strekke agryl fiberduk over plantene, da kommer ikke insektene til. Jeg har aldri prøvd neper, men gulrøtter og agrylduken var utmerket mot gulroflue.
Agrylduk, kalles også fiberduk, den er tynn og gjennomsiktig, fås kjøpt på hagesentre.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg Tinkabell Søn Mar 20, 2005 13:40

Ang. gulrotflue: mener jeg leste i Gardeners World en gang om at for å hindre gulrotfluen ble det satt opp et lavt og tett gjerde rundt gulrøttene. Tror det var sånn circa 30cm høyde på det.
Det høres i første omgang en smule på viddene å gjerde ute gulrotfluen, men det var fordi den ikke fløy så veldig høyt over bakken. ;)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HCHR Søn Mar 20, 2005 14:13

WOW, for en velkomst!! Det er veldig hyggelig å bli tatt så godt i mot! Her kan det jo bli riktig trivelig å være :D
Brukerens avatar
HCHR

Innlegg Tinkabell Søn Mar 20, 2005 14:41

Her ER det trivelig å være! :)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona O. Søn Mar 20, 2005 15:11

Her er trivelig :star: . Velkommen fra meg og :D
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnar Søn Mar 20, 2005 15:54

Velkommen hit fra meg også.

Det er stor sannsynlighet for at du har hatt angrep av kålflue på nepene dine. Kålflua ligner den vanlige husflua. Den utvikler seg fra pupper som ligger i jorda over vinteren. Puppene blir til voksne insekter fra ca st Hans og utover sommeren. Fluene legger egg rundt kålvekster. Når eggene klekkes, kommer det ut små kvite larver som fort spiser seg inn i røttene på kålvekstene og ødelegger dem.

Ettersom du hadde angrep i fjor, og insektene overvintrer i jorda som pupper, vil det neppe hjelpe å dekke jorda med duk. For da vil jo fluene komme opp under duken. Da bør du vel i tilfelle skifte ut jorda først.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HCHR Søn Mar 20, 2005 16:53

magnar skrev:Ettersom du hadde angrep i fjor, og insektene overvintrer i jorda som pupper, vil det neppe hjelpe å dekke jorda med duk. For da vil jo fluene komme opp under duken. Da bør du vel i tilfelle skifte ut jorda først.

Takk for avklaringen. Vet du om det betyr at jeg må kjøpe ny jord, eller kan jeg bruke kompost fra hagen (som har ligget åpent uten dekke)?
Brukerens avatar
HCHR

Innlegg magnar Søn Mar 20, 2005 18:16

Det burde være andre her som er mer inne på grønnsakdyrking enn jeg er. Jeg har ikke prøvd dette selv, men jeg resonnerer slik: Det er larvene som blir til pupper,, og jeg regner med at de forpupper seg i jorda nær det stedet der plantene de lever på, stod. De kryper vel neppe så langt vekk.

Så jeg ville prøvd å skifte ut jorda der med kompost fra hagen,, hvis du ikke har kasta masse neper med mark i på den komposten. Og til sommeren når nepene er planta , ville jeg dekket dem med duk for å hindre kålfluer fra andre steder å komme til. Kålflua lokkes til av lukten fra kålplanter( og andre planter i den familien)
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HCHR Søn Mar 20, 2005 18:24

Magnar:
Det høres logisk ut. Takk for svaret :)
Brukerens avatar
HCHR

Innlegg Randi M Søn Mar 20, 2005 19:16

Velkommen hit fra meg også.
Du har kanskje et annet sted der du kan dyrke neper i år. Det holder at du flytter et kort stykke. Husk å ha agrylduken på, lenge, og at du ikke har noen åpninger på den - helt tett nede ved jorda.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Randi M Søn Mar 20, 2005 19:34

Glemte å fortelle deg hvorfor du må agrylduken over lenge, helst hele vekstsesongen. Det er ikke bare kålflue som skader vekster i kålfamilien. Du har stor og liten kålsommerfugl som opptrer til forskjellige tider. Dessuten kan det enkelte å komme skikkelig mye kålmøll.
Dyrke neper. Ja, fine greier. Men den kan du vel ikke lagre? Har du prøvd knutekål? Virkelig flott grønnsak, og like lett å dyrke som nepe, og så kan den lagres, iallfall til jul. :)
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HCHR Søn Mar 20, 2005 19:50

Randi M. skrev:Det er ikke bare kålflue som skader vekster i kålfamilien. Du har stor og liten kålsommerfugl som opptrer til forskjellige tider. Dessuten kan det enkelte å komme skikkelig mye kålmøll.

prøvd knutekål? Virkelig flott grønnsak, og like lett å dyrke som nepe, og så kan den lagres, iallfall til jul. :)

Jøss, ante ikke at det er så mange "skapninger" som er ute etter kålplanter.
Har aldri prøvd knutekål, men kanskje jeg skal prøve i år etter din anbefaling :) .
Har tenkt å lage en liten kjøkkenhage til, siden det åpenbart er et poeng å veksle mellom hva man dyrker hvor.
Når det gjelder lagring av neper er ikke det nødvendig, de er så gode at vi spiser dem lenge før lagring er en aktuell problemstilling :lol:
Brukerens avatar
HCHR

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Mar 20, 2005 20:04

Neper har jeg ikke noe særlig forhold til - men det er godt mulig at jeg kommer til å så noen iår. Jeg har en pose frø som jeg kjøpte for noen år siden - mens jeg var en novise og det er godt mulig at jeg luket dem bort :oops: . Men frøposen ligger jo sammen med de andre frøene mine fortsatt - og agrylduk har jeg ;) :mrgreen:
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 1 gjest