Neper og mark

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg HCHR Søn Mar 20, 2005 23:20

Lene i fr.stad skrev: - mens jeg var en novise og det er godt mulig at jeg luket dem bort :oops: .

Har "blitt kvitt" mange fine stauder på den måten jeg også :lol:

Det høres ut som du har utstyret som trengs allerede, samt gode råd, så hvorfor ikke utvide med en sort til i år? Da jeg dyrket neper i fjor hadde jeg ikke en gang smakt neper noen gang, men det er alltid moro å prøve noe nytt :)
Brukerens avatar
HCHR
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg KIG Man Mar 21, 2005 13:40

IKKE FOR Å TA MOTET FRA NOEN, men dette med kålfluebekjempelse er ikke bare enkelt.

Neper er vel sammen med kålrot og blomkål noen av de svakeste grønnsaker vi har overfor kålflueangrep. Brokkoli for eksempel er noe sterkere. I nytt land kan det i 1-2 år holde med tett fiberduk mot kålflue, dersom denne ligger på i hele eggleggingstida, og om det ikke har vært dyrket mottakelige vekster før. Ellers vil kraftige planter i god kultur tåle angrep noe bedre og likevel kunne gi avling. Vanning kan hjelpe skadde planter, f.eks. blomkål, til å bære fram en avling. Men for vekster som nepe er det lite å gjøre etter at skaden er et faktum, fordi skaden er på den matnyttige plantedelen.

Vekstskifte, dvs flytting av feltet til stadig nytt land, kan hjelpe om du samtidig bruker tett fiberduk som dekke i eggleggingstida, og gjerne lenger for å forhindre også andre skadegjørere. I mellomtida må du dyrke ikke-mottakelige vekster der nepa stod før. Har du et tre års vekstskifte og dyrker for eksempel gulrot og purre, løk, potet, vil disse kunne redusere kålfluebestand i området.

Har du få planter kan du prøve et gammelt råd ved å tre ei skive av takpapp, skumgummi eller lignende materiale rundt stengelen på planta ved jordoverflata. Dette kan hindre noe av egglegginga. Under skiva blir det også et samlingssted for rovdyr som spiser egg og unge larver av kålfluene.

Du ser lett eggene ved rothalsen, ca 1 mm kvite egg i en dunge ved rota. Ser du disse vet du at du allerede burde ha lagt ut pappskiver, men prøv likevel. Ellers har det på dette tidspunkt vært aktuelt med behandling med en kålfluegift for de som driver yrkesdyrking. Disse midlene virker på larver som klekker fra egg, og ikke på egglegging.

De ulike sprøytemidler som enda en tid vil være tillatt i yrkesdyrkinga, skal nå ut. Forskerne har i flere år forsøkt å finne alternativer, men hittil har ingen andre midler eller metoder vist seg å være gode nok. Flere kåldyrkere er derfor i ferd med å gi opp produksjonen, så det ser for øyeblikket litt mørkt ut dette med kålfluebekjempelse uten de gamle midlene. Men i småhagebruket kan vi benytte vekstskifte og fiberduk og kanskje også pappskiver.
Brukerens avatar
KIG
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg HCHR Man Mar 21, 2005 15:13

KIG:
Det innlegget var veldig informativt. Etter hva du skriver begynner jeg å lure på om neper kommer til å bli verd sin vekt i gull etterhvert. Skjønner nå at jeg ikke har valgt den enkleste av grønnsaker, men om det er vanskelig trenger det vel ikke være umulig. Jeg satser friskt uansett
Brukerens avatar
HCHR

Re: Neper og mark

Innlegg bubbs Tir Jul 07, 2020 20:59

Hvor finmasket må nettingen være for å være safe for angrep på kål og gulrot? Min erfaring er at det blir for varmt for kålen om sommeren dersom fiberduken ligger på.
bubbs

Innlegg orm Lør Jul 11, 2020 17:28

Ser ut som det er fiberduk og ikke netting som er anbefalt her, men mulig svært finmasket netting kan brukes når planetne er i god vekst? Det kan jo bli svært varmt under fiberduken når sola står på. Jeg har ikke greie på spesifikasjonene når det gjelder netting, men det har kanskje andre. Må jo være så tett at ikke ukrypa kan smette inn.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sony Søn Jul 12, 2020 9:31

Jeg leser på sidene til Norsk Landbruksrådgivning at gulrotflua er 4-5 mm lang og har smal kropp, så kanskje myggnetting stopper den?

Jeg mener jeg har lest på nett om en som dekket med ikea-gardiner, men husker ikke om det var kål eller gulrot som ble dekket.
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Søn Jul 12, 2020 13:27

Har dårlig forhold til både neper og poteter fra barndommen av selv om det har rettet seg med årene. Det var oftest min jobb å gå med hakke og renske mellom potetplantene og å tynne mellom nepene. Rad opp og rad ned og ville ingen ende ta. Det ble nok kontroll også. Var nok en lettelse når det ble sådd korn på dette jordstykket. Det er slik jeg husker det. Ukryp på vekstene hadde jeg liten greie på. Det eneste jeg hadde fått med meg av slikt var når far gikk i åkeren og saumfor den etter meldrøye. Denne var farlig, men meldrøyen var visst på retur, så det var lite han fant. Skjønner jo nå at dette var vekstskifte.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest