Skift til PC-stil
Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.
Skriv et svar

Snegler

Tor Apr 07, 2005 23:39

Hvor er det egentlig sneglene herjer som verst? Har ikke sett noen her i Fredrikstad, men vi har da nok flått!! :x Bare spør hunden min... Har en "fare out" teori, om at der man har snegler, slipper man flått.. Kan dette stemme??

Fre Apr 08, 2005 6:26

Her i Rogaland har vi nok dessverre både snegler og flått :x
Jeg plukket 120 små iberiasnegleunger i hagen i går :x
Har ikke merket noe til flått enda i år, men hundene pleier å få en del i løpet av sommeren høsten, så jeg må nok snart begynne å kjenne etter.

Fre Apr 08, 2005 6:55

Både iberiasnegler og flott her i Asker også.

Fre Apr 08, 2005 8:13

Hmm. Asker er jo ikke langt unna.. :shock: Ser for meg en liten hær på marsj hitover jeg nå ;) Har forresten tatt to flått på hunden allerede, så jeg ilte til dyrlegen og kjøpte flåtthalsbånd. Det man får kjøpt i dyrebutikker virker ikke i det hele tatt. Tror jeg skal legge inn dette på "husdyra" forresten.. Er visst ikke alle som er klar over at man faktisk kan holde både katter og hunder helt "flåttfrie".

Fre Apr 08, 2005 9:21

Har tatt 7(!) flått av katten den siste uka. Ikke har vi mer flåttmiddel hjemme heller. Nesten så jeg ønsker en kraftig omgang med frost for å få tatt beista. Men det hadde gått utover hagen. :roll: I fjor klarte jeg å få to selv også - penicillinkur ble det for den første. :x

Fre Apr 08, 2005 10:01

Bergen med omegn er hardt rammet av snegleinvasjonen :( (flott har vi også, men i moderate mengder..) Jeg har plukket tusenvis av snegl på mine morgen- og kveldsinspeksjoner de siste årene :shock: . Det er jo greit nok, da har man jo følesen av å kunne gjøre noe med problemet..

Men i går hadde jeg en skremmende opplevelse som satt hageentusiasmen på en hard prøve :( Jeg oppdaget at et av bedene hadde hundrevis (tusenvis?) av snegleegg som lå nede i jorden, innimellom rotsystemet på plantene xx( Regner med at småsnegler på denne måten raskt kan fortære hele rotsystemet og drepe plantene. Og det uten at vi en gang har sett at de er der :x

Jeg arbeidet meg rundt i bedet med "lupe og pinsett" i dyp konsentrasjon i timevis.. og var helt sått ut resten av kvelden :cry:

Gode råd noen?!

Fre Apr 08, 2005 10:28

mange av dyrene som lever i jorden har trillrunde, glassklare eller hvite egg, det behøver ikke være snegler. Iberia legger færre enn 50 egg av gangen. Det kan like godt være metemark, eller løpebiller, eller noe annet nyttig.

Fre Apr 08, 2005 10:36

Takk og pris - her er verken snegler eller flått - så lenge det varer.

Fre Apr 08, 2005 10:49

Nå var utgangspunktet for at jeg oppdaget alle eggene at jeg observerte små iberiasnegler ved plantestilkene :( :x .

Håper jeg ikke har utryddet mengder av potensielle nyttedyr :shock: deriblandt rovbiller som er en naturlig fiende av sneglen.

Men det er vel kanskje vanskelig å se forskjell :? så da blir det et dilemma...

Føre var eller etter snar :?

Marit
Skriv et svar