Er dette en iberiasnegl?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg calypso Man Mai 30, 2005 11:24

kirsitn skrev:Prøver du å påstå at alle de søte små babysneglene mine med oransje slim ikke er iberia? :o

Nei.
Det jeg skrev, var at den godt kan være Iberia, selv om slimet er blankt.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bjarne Man Mai 30, 2005 11:36

Eg leste i ei bok her om dagen att iberiasneglen har klart slim og att det var ein anna art som eg nåikkje husker namnet på som har brunt slim... Eg skal sjekke det opp og komme tilbakers med meir. Eg har ikkje boka sjølv.
Bjarne Oddane, Kvernaland
Brukerens avatar
Bjarne
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Man Mai 30, 2005 12:17

For å ta kortversjonen:
Hagelaget hadde møte med Plantetilsynet.
Professoren fra Ås svarte, på direkte spørsmål, "at det går ikke an å identifisere en snegle sikkert uten å dissekere den under mikroskop, det er alt for stor variasjon innenfor de enkelte artene"
De visste dessuten ikke, men antok, at Iberia hybridiser med Sort skogsnegl.
- min konklusjon er fortsatt: "hvis det er brunt, så kverk det"
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Man Apr 17, 2006 15:04

Tror jeg fortsetter denne jeg, så det ikke blir så alt for mange snegletråder å holde styr på ;)

Nå er endelig hagen begynt å bli bar slik at det går an å bevege seg andre steder enn i innkjørselen :D Men under noen blader fant jeg dette:

Bilde

Det ligger 3 bilder i albumet av krypene. Er det det jeg frykter det er eller er det ikke??? :? De er for anledningen vasket i en søledam, fotografert og deretter most med en stein :mrgreen: :evil: De var oransje på undersiden og hadde et oransje/brunt slim xx( Uansett hva det er er de i hvert fall IKKE invitert til min hage.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Apr 17, 2006 15:23

Det er det nok, ja... xx(
Ca hvor lange var de?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Christine Man Apr 17, 2006 16:32

:cry: Sånne "babyer" fant jeg noen av i fjor her i hagen også. Men jeg så aldri noen store....Kommer de i år de da? :( :x
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Man Apr 17, 2006 16:42

Disse som nå forsker på dette her mener at de (iberiaen) overvintrer som nyklekket/små snegler. Den første måneden etter klekking har de ikke brunfarge såvidt jeg kan se. Men jeg er veldig interessert i å mest mulig detaljer om sneglene nå tidlig på våren. Skal sørge for å formidle det videre
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Man Apr 17, 2006 16:46

Trine skrev:Bilde

Det ligger 3 bilder i albumet av krypene. Er det det jeg frykter det er eller er det ikke???

Jeg er ikke sikker på at dette er iberiasnegl. Ser ut som dine har klart slim og en mørk stripe langs siden? Stemmer dette tyder det på en annen art. Kan sikkert være glups nok, den. Tror jeg har hatt den samme i hagen her, og den gjorde en god del skade, men bare i en kort periode i april-mai i forfjor. Mindre av den i fjor.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Man Apr 17, 2006 16:47

calypso skrev:Disse som nå forsker på dette her mener at de (iberiaen) overvintrer som nyklekket/små snegler. Den første måneden etter klekking har de ikke brunfarge såvidt jeg kan se.

Interessant. Hvis dette stemmer kan det være iberia likevel. Både hos Trine og hos meg .... :?
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Man Apr 17, 2006 17:48

De der likner på de små blindpasasjernene som ble med dagliljene fra Bergen. xx( De lever ikke lenger. :evil: Ca 2cm, brune, mot rødbrunt var de jeg observerte. Må innrømme at drapsinstinktet tok over før jeg fikk spurt hvilken farge de slimet.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Man Apr 17, 2006 18:02

calypso skrev:Det er det nok, ja... xx(
Ca hvor lange var de?

De minste var ca. 0,5 cm mens de største var 1-1,5 i "sammenkrøpet" tilstand. Da de begynte å bevege seg litt etter badet i sølepytten :evil: strakk de største seg ut til ca. 3 cm.

Jeg har hittil vært forskånet for andre enn de små grågule sneglene + enkelte med hus. Disse gjør lite synlig skade, men jeg skal tilstå at de får en brutal sjebne her i gården når jeg finner dem.

Når jeg tenker etter så jeg nok noen av disse brunsorte i fjor sommer også, men jeg så aldri noen store eller tegn på at ting ble spist i noen stor grad xx( Tenkte derfor ikke noe mer over det. Drepte de jeg fant bare.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg iduns Man Apr 17, 2006 21:02

Eg trur det der er baby iberiaer Har dei same sjølv, har ikkje starta jaktsesongen så tidleg nokon gong før som i år (så eg har aldri sett dei som babyar før). Hos meg har de knaska dagliljer og riddersporespirer allereide. Dess fleire vi greier å ta nå om våren/forsommaren dess betre sjanse har vi. Hos meg elskar skjærene ferromol (sneglegift) så dei har party kvar gong eg legg det ut for å kverka sneglane. Jammen ikkje greitt å vita kva ein skal gjera.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg kirsitn Man Apr 17, 2006 21:34

Jeg synes sneglene til Trine ligner veldig på de som jeg spurte om i fjor og som viste seg å ikke være iberia. Aner ikke hvilken art det er, men fant samme sorten langt inni Jotunheimen senere på sommeren, så det er nok en vanlig norsk art. Fant en del av dem i fjor, men tror ikke de gjorde spesielt stor skade, fikk inntrykk av at de vanlige grå åkersneglene stod for mesteparten av det som ble spist opp hos meg.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Asbjørg Fre Apr 21, 2006 12:52

Disse har jeg hatt i hagen et par år - jeg har plukket hundredevis av dem fra tidlig vår til sen høst i den tro at det har vært Iberiasnegler. Det er jeg slett ikke sikker på lenger, rett og slett fordi jeg aldri har sett noen større enn et par små centimeter.... Aldri i verden om jeg har klart å fjerne absolutt alle, så det ville vært rart om ikke et par av dem i så fall ville ha vokst seg store,brune & ekle hvis det er Iberia! Ikke vet jeg hva det egentlig er, men inntil det motsatte er bevist velger jeg å tro at de er rimelig harmløse (men plukker dem for sikkerhets skyld likevel....) - og derved er hagen min igjen erklært som Iberiafri sone !! :star: :star: Hurra!
Asbjørg
Brukerens avatar
Asbjørg

Innlegg Bjørg 47 Ons Aug 09, 2006 21:08

Nå har jeg prøvd :evil: Det sies at Boasneglen spiser Iberiasnegler, jeg la tre Iberia foran Boaen, men den bare krøp over dem, kanskje den ikke var sulten :evil: Så klipte jeg alle i to, den ene Iberiaen krøp nesten opp av posen, altså halvparten av den :evil: :evil: :evil: Utrolig livsgnist :evil: DA strødde jeg salt på :mrgreen: :mrgreen:
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Er dette en iberiasnegl?

Innlegg RandiE Lør Sep 26, 2009 14:05

Dette var en veldig gammel tråd, så jeg skulle kanskje ha begynt på en ny, men, men.....
Jeg kom over en snegl langs Stokkbekken (Trondheim), tok et heller dårlig bilde i forbifarten, men i ettertid har jeg lurt på om dette er en vanlig svart skogsnegl, eller om det er en krysning med ett eller annet:
Bilde

Jeg synes den er litt lik den krysningen som er beskrevet av Bioforsk her.
RandiE
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester