Hva er den beste måten å drepe snegler på ?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Karen Tor Mai 05, 2005 17:58

Christine skrev:Jeg syns personlig den metoden med å samle dem sammen å putte dem i fryseren er morsomst. Særlig hvis du etter en stund leter etter noe å ha til middag, og tar dem ved en feiltagelse- og putter rett i gryta :lol:
Grunnen til at jeg kan fleipe så mye av dette- er nok at jeg ikke har snegler (annet enn en og annen sånn bittesmå med hus) foreløpig

Hvis de kommer på middagsbordet, kan man jo bare håpe på at det er Weinbergschnecken, for det er jo en delikatesse (som jeg har smakt mange ganger). Iberiasnegler har jeg ennå tilgode å prøve :shock: :lol:

Jeg har heldigvis heller ikke funnet mange snegler i min hage. Om det hjelper å ikke se på når de dør, vet jeg ikke. Man venner seg vel til det med tiden.
Karen
Det finnes bare flott vær.
Flott vær til å være ute i. Og flott vær til å være inne i. :-)
Brukerens avatar
Karen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Ikke ødelegg bedene deres med salt

Innlegg Vestlandet Søn Mai 08, 2005 13:09

Brukte dessverre salt direkte på en del snegler i fjor, og det blomsterbedet som var sterkest angrepet ble dessverre jorden ødelagt, fordi saltet lagres i jorden.

Plukk dem for all del først!!

Har hatt snegler i hagen hele vinter jeg, stadig noe nytt de finner å tygge på, så jeg var ute med ferramol både i desember og februar.
Brukerens avatar
Vestlandet
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg ingrid9000 Fre Sep 01, 2006 9:22

jeg tror jeg så min første i går!!!! :cry: har aldri sett en eneste som kunne ligne før, men denne var brun....og rett foran bjørnebærkrattet som jeg ikke kan få gjennomsøkt ( det er den med torner) Jeg klippet den rett over med hekksaksa, for den sto jeg med i handa... men nå har jeg lest at døde iberiasnegler tiltrekker dens kannibalistiske arts"frender".... :(

jeg fant en artikkel om nematoder, (nemaslug) har noen prøvd det??? Siden det er den første har jeg kanskje en sjanse... Huff det sto også den liker planter med sterk lukt, hva med løpstikken min nå da... :cry:

se her om nematoder...http://www.lierfrukt.no/nemasysh.htm
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Fre Sep 01, 2006 14:53

Hvor tømmer dere saltvannet med sneglene? Salmiakk kan kanskje tømmes på komposten. Det ser nå ut til at iberiasneglen har funnet veien til min hage også, vel og merke når det regner. Men foreløpig har jeg ikke tatt mer enn maks. 3 stk. om gangen og heller ikke hver dag. Men det er nok et tidsspørsmål. Jeg har fanget dem i avispapir og tråkket på dem eller knust dem med en stein - grøss - og lagt det i varmkomposten. Pass på å ikke se den i øynene - når de ligger der og ser på deg med store øyne er det ikke lett å kverke dem.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Fre Sep 01, 2006 15:47

magnolia skrev:Hvor tømmer dere saltvannet med sneglene? Salmiakk kan kanskje tømmes på komposten.

Det er problemet med å bruke salt. Det eneste stedet du bør kaste det er i restavfallet. (og da overlater du egentlig bare problemet til noen andre?) Salt er en gift som aldri blir nedbrutt i naturen.

Det gleder meg å se at flere har tatt i bruk mer ufarlige metoder, som kalksalpeter, fullgjødning mm, da blir "gugga" en ressurs som kan tømmes rett på komposten
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg bjofag Tir Apr 24, 2007 20:18

Ferrmol er riktignok et dyrt produkt her i landet. I utlandet selges produktet i 2,5 , 5 , 10 og 25 kg forpakninger. I Danmark koster 10 kg Ferramol ca 800 kroner. Jeg kjøpte 25 kg , som de hadde på salg til kr 1200,- .
bjofag
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Bjørg 47 Tir Apr 24, 2007 20:24

Heisann, dette var nytt for meg. Kalksalpeter i en bøtte utrørt i litt vann, men er det like 'sikkert' som å kutte hodene av dem? :?
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tir Apr 24, 2007 20:28

Bjørg 47 skrev:Heisann, dette var nytt for meg. Kalksalpeter i en bøtte utrørt i litt vann, men er det like 'sikkert' som å kutte hodene av dem? :?

Garantert sikker død. Det enkleste er fortsatt å kutte dem, men det er mange som er litt pysete på hvordan henrettelsen skal foregå :mrgreen:
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg tine Tir Apr 24, 2007 22:45

Eg synes også det i utgangspunktet er fælt å slå ihjel dyr, men skadedyr er skadedyr :^:

Har nå kuttet ut saltvann av hensyn til både snegle og miljø. Får hele veien høre at klippingen blir den mest humane døden, så det gjør eg nå - men ikke med glede. Er vel så pass en "herderlig bøddel" at offerets "ve og vel" må komme i første rekke :(

Bruker også Ferramol runnt planter eg vet blir tatt så snart eg drar på jobb. Fikk kjøpe en 10 kilo sekk på Bøndernes Innkjøpslag for 1500 kr. Dyrt i forhold til Danmark. Men billig i forhold til de små pakkerne vi ellers får kjøpt ;)
Der det fins vilje, fins en vei

Masse hilsner fra Tine
Brukerens avatar
tine

Innlegg VidarG Tir Apr 24, 2007 22:51

tine skrev:Eg synes også det i utgangspunktet er fælt å slå ihjel dyr, men skadedyr er skadedyr :^:

Har nå kuttet ut saltvann av hensyn til både snegle og miljø. Får hele veien høre at klippingen blir den mest humane døden, så det gjør eg nå - men ikke med glede. Er vel så pass en "herderlig bøddel" at offerets "ve og vel" må komme i første rekke :(

Bruker også Ferramol runnt planter eg vet blir tatt så snart eg drar på jobb. Fikk kjøpe en 10 kilo sekk på Bøndernes Innkjøpslag for 1500 kr. Dyrt i forhold til Danmark. Men billig i forhold til de små pakkerne vi ellers får kjøpt ;)

Jeg liker heller ikke å bøye meg ned for å klippe dem i to. Har løst problemet med at jeg bruker et kantskjær til plenen og deler dem i to med eggen på skjæret. Brutalt det også, men du får detaljene litt mer på avstand. Like "humant" er det også. :evil:
Brukerens avatar
VidarG

Innlegg tine Tir Apr 24, 2007 23:00

Den skal eg ta til meg når sneglerne blir litt større Vidar :)

Nå er de så små at eg må bøye meg i bakken for å se dem ;)
Der det fins vilje, fins en vei

Masse hilsner fra Tine
Brukerens avatar
tine

Innlegg VidarG Tir Apr 24, 2007 23:05

tine skrev:Den skal eg ta til meg når sneglerne blir litt større Vidar :)

Nå er de så små at eg må bøye meg i bakken for å se dem ;)

Hos oss er de allerede 5-6-7 cm store. Har tatt liv av 110 stk. idag.
Bruker et langt Gardenaskaft på kantskjæret, og bruker det som "Spaserstokk" når jeg rusler rundt i hagen. Naboen lurer nok på om jeg er blitt dårlig til bens. :lol: :lol:
Brukerens avatar
VidarG

Innlegg Line Cathrin Tir Apr 24, 2007 23:11

Huff jeg er en grusom pingle i forhold til dere. Alt det dere prater om hadde gitt meg brekninger. :shock:
I fjor ble det så ille her at jeg hade åkersnegl åkke som hvor jeg snudde og vendte meg. Løsningen ble to bokser ferramol. Og hittil i år har jeg kun sett en. Den fikk leve videre. :oops: :roll:
Temmelig håpløst å være så pinglete i haven. :shock:
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg VidarG Tir Apr 24, 2007 23:14

Line Cathrin skrev:Huff jeg er en grusom pingle i forhold til dere. Alt det dere prater om hadde gitt meg brekninger. :shock:
I fjor ble det så ille her at jeg hade åkersnegl åkke som hvor jeg snudde og vendte meg. Løsningen ble to bokser ferramol. Og hittil i år har jeg kun sett en. Den fikk leve videre. :oops: :roll:
Temmelig håpløst å være så pinglete i haven. :shock:

Åkersnegl er bare forbokstaven på det problemet vi sliter med. Du blir nok tøffere med tiden når du oppdager hva vi sliter med. :lol:
Brukerens avatar
VidarG

Innlegg Line Cathrin Tir Apr 24, 2007 23:16

Ja jeg vet det Vidar.
Tenker på det med skjelvende knær og skrekk! :o
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg VidarG Tir Apr 24, 2007 23:22

Line Cathrin skrev:Ja jeg vet det Vidar.
Tenker på det med skjelvende knær og skrekk! :o

Når du ha sådd Iris germanica fra håndpolinerte frø med stamtavle på foreldrene, og har gått og ventet i tre år på å få se den første blomsten, går skjelvingen og skrekken over til forbannelse. Hvor i all hverden er det blitt av de små vakre spirene som sto her igår?. Da går alt så mye enklere. :evil:
Brukerens avatar
VidarG

ForrigeNeste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester