Hva er den beste måten å drepe snegler på ?

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Snegler i varmkomposten

Innlegg MadamMim Lør Mai 16, 2009 3:12

fransine skrev:kan man kanskje bare legge de i varmkomposten så dør de av varmen?

Ja, er ikke det den "opplagte" måten å bli kvitt sneglene og kanskje tom få litt nytte av dem? Er det noen som har forsøkt det? Hvor vemmelig er det, og hvor sikker er metoden lurer jeg på.

Har dem heldigvis ikke ennå, men regner med at det er nyss før. :(
MadamMim
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hva er den beste måten å drepe snegler på ?

Innlegg Trine Lør Mai 16, 2009 8:44

Levende snegler i varmkomposten hørtes i hvert fall ikke ut som noen human måte å drepe dem på. Jeg vet ikke hvor mye varme disse krypene tåler, men jeg ville ikke tatt sjansen, uten å først klippe dem i to. Ser for meg 250 brune som titter på meg over kanten og vil ut, neste gang jeg åpner varmkomposten xx(
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Juni Ons Mai 20, 2009 10:49

Boasnegler dør i hvertfall ikke i varmkomposten. Jeg har ofte funnet levende boasnegl der, det ser ut til at de liker seg i ytterkantene for det er ofte der de ligger. Brunsnegl har jeg ennå ikke så mye erfaring med, men jeg vil tro det gjelder dem også.
Brukerens avatar
Juni
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Maria i Strandhuset Ons Mai 20, 2009 12:35

Jeg er en kaldblodig snegleklipper, og er fornøyd med det. Sneglene dør momentant og det blir minimalt med "etterpåproblemer". Sneglene klippes i to og blir liggende på gresset. Oppdages de i bed eller kravlende oppover planter, plukker jeg dem opp med saksen, klipper dem i luften og sørger for at de havner på gresset. Siden de tiltrekker seg andre må de fjernes; vil ikke ha noen sneglespisersneglefest oppetter irisene mine.

Men det er mange. De opptrer i alle nyanser fra sort til lys rødbrun. Jeg vurderer nematoder... kunne ønske det var litt mer kunnskap om langtidsvirkningen av dem. det er det eneste som holder meg igjen nå. Ekkelt og trist at mye havetid går med på å gå rundt fokusert på snegler og ikke plantene!
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg pejahren Ons Mai 20, 2009 14:20

Saks eller barberblad er nok den kjappeste og mest humane avlivningsmåten. Å hive dem levende i komposten tror jeg (som Trine) fort kan slå den motsatte veien - sneglene kryper ut i de delene av bingen hvor det er ideell temperatur og vil dermed ha førsteklasses forhold for å mangfoldiggjøre seg, i tillegg til god tilgang på mat.
Espen

Den som finner stavefeil får beholde disse.

Mine bilder
Brukerens avatar
pejahren
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mari_ Ons Mai 20, 2009 18:29

Med fare for å bli katagorisert som medlem av Dyrevernalliansen så vil jeg påpeke at snegler er et levende vesen og sikkert kan føle smerte. Å putte snegler i salt synes jeg rett og slett er uetiskt...
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg rosarosa Tir Mai 26, 2009 10:34

Jeg har vært på plantasjen og kjøpt en "spaserstokk" med kniv i enden, kjempeeffektiv på de største sneglene. Har ikke erfaring med at døde snegler tiltrekker seg artsfrender, og de forsvinner ganske fort. på de små bruker jeg en saks
rosarosa

Innlegg nausikaa Tir Mai 26, 2009 21:01

De døde sneglene tiltrekker seg artsfrender som har fest på dem. Alle som ikke har opplevd en slik eteorgie er velkomne til Kragerø så skal jeg være personlig guide (dvs gå ut av døra hjemme og peke). Dreper du en iberiasnegle og lar den bli liggende kommer gjengen og spiser den. Det er et faktum.

Ja, jeg er bombastisk her nå og jeg beklager intensiteten som ikke må oppfattes feil, men dette vet jeg. Det er flere år siden vi gikk over fra å telle antall snegler vi plukket i hagen, til å telle antall liter snegler vi plukket per kveldsrunde. Her hvor jeg bor, altså ikke i hagen som er ti minutter unna, treffes også hundrevis av iberiasnegler på asfalten på parkeringsplassen og gangveien til blokkene hver eneste dag. De som blir overkjørt av biler eller sykler, blir spist av kompisene.

Min bønn: Ikke la tvilen komme disse sneglene til gode. Tro på alt det vonde som blir sagt om dem. Det stemmer, alt sammen.

Jada, jeg vet at de ikke gjør det for å være slemme, men man kan mislike dem intenst sterkt likevel.
Det er ikke ugress hvis det kan spises.
Brukerens avatar
nausikaa

Innlegg solfrid Tir Mai 26, 2009 21:17

nausikaa skrev:De døde sneglene tiltrekker seg artsfrender som har fest på dem. Alle som ikke har opplevd en slik eteorgie er velkomne til Kragerø så skal jeg være personlig guide (dvs gå ut av døra hjemme og peke). Dreper du en iberiasnegle og lar den bli liggende kommer gjengen og spiser den. Det er et faktum.

Ja, jeg er bombastisk her nå og jeg beklager intensiteten som ikke må oppfattes feil, men dette vet jeg. Det er flere år siden vi gikk over fra å telle antall snegler vi plukket i hagen, til å telle antall liter snegler vi plukket per kveldsrunde. Her hvor jeg bor, altså ikke i hagen som er ti minutter unna, treffes også hundrevis av iberiasnegler på asfalten på parkeringsplassen og gangveien til blokkene hver eneste dag. De som blir overkjørt av biler eller sykler, blir spist av kompisene.

Min bønn: Ikke la tvilen komme disse sneglene til gode. Tro på alt det vonde som blir sagt om dem. Det stemmer, alt sammen.

Jada, jeg vet at de ikke gjør det for å være slemme, men man kan mislike dem intenst sterkt likevel.

Amen. Her har det regnet i dag. Jeg svømte i Iberia. Glemte meg bort; la meg ned for å ta bilder. Ekkelt. Har vel klippet en 200-300 i kveld. De strømmer på når regnet kommer.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Man Aug 24, 2009 9:46

Jeg synes det bare har blitt flere av sneglene i år. Legger merke til at de liker brennesle og klipper jeg de små i 2 og samler de litt i kadaver-haguer kommer familiene og vil smake. Da venter jeg bare en liten stund før jeg går igang igjen og sklipper de som spiser.

Noen som vet omde som dør av Ferramol og blir spist av "vennene" sine også får i seg giften?

Jeg tar også alt jeg ser, men min mor ble rasende og sa at skogs sneglene skulle man la være. Nå er det blitt så mange at jeg ikke engang tar sjansen på å la Boasneglene leve xx(
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg snigelplockaren.se Man Aug 24, 2009 19:37

Prova Slugnix http://www.snigelplockaren.se snabb effektiv ergonomisk
snigelplockaren.se

Re:

Innlegg smurfa Fre Aug 28, 2009 14:58

Karen skrev:
calypso skrev:En svensk professor, med snegler som spesialitet, anbefaler å klippe dem over, rett foran lungehullet, hvis man har anfektelser, dette skal være den raskeste og mest smertefrie måten, mye bedre enn salt og slikt. -Det er faktisk også det raskeste, praktisk sett :mrgreen: (halverte snegler lar du bare bli liggende, de tørker inn og forsvinner, eller skjærene spiser dem)

Jeg kan ikke klippe hodet av dem ! :shock: :shock: :shock:

Jeg la dem i salt i går. De små så ut som de døde med en gang. Den store lå og vrei seg helt til jeg begravde den helt i saltet. Det var fælt å se på.

Hva om jeg hiver dem i veldig salt vann ? Men de kan vel svømme....

Vi er/har vært plaget med en mengde snegler i haven vår og i begynnelsen klippet jeg hodet av dem og lot restene ligge igjen. Det sa "min"gartner at det var det dummeste jeg gjorde for det fungerte som lokkemiddel for Iberiasneglen "Middagen er servert!!"
Jeg ble anbefalt å lage ei bøtte med 1-2 kg strøsalt/veisalt og vann og slippe sneglene opp i. Og det fungere veldig bra, de dør momentant , og nå står den bøtten under tak med saltoppløsningen i og hver gang jeg finner en snegle så er veien tl de evige jaktmarker kort ;)
"Grunnen til at engler kan flyve, er at de ikke tar ting så tungt....."
Brukerens avatar
smurfa

Innlegg ChatNoir Fre Aug 28, 2009 18:34

Dersom en har problemer med å henrette snegler, kan det være en god ide å bruke asken fra peisen som et vern mot snegler. De liker ikke aske fra ved, og vil ikke krysse en askelinje. Kaffe er også godt mot snegler. Bland kaffegrut i jorden rundt plantene, og sneglene skulle holde seg vekke. For mye kaffein gir dem også hjertebank, og de dør av hjerteattakk.
Brukerens avatar
ChatNoir

Innlegg calypso Fre Aug 28, 2009 19:10

ChatNoir skrev:Dersom en har problemer med å henrette snegler, kan det være en god ide å bruke asken fra peisen som et vern mot snegler. De liker ikke aske fra ved, og vil ikke krysse en askelinje. Kaffe er også godt mot snegler. Bland kaffegrut i jorden rundt plantene, og sneglene skulle holde seg vekke. For mye kaffein gir dem også hjertebank, og de dør av hjerteattakk.

Er dette noe du har prøvd selv?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Fre Aug 28, 2009 19:33

Jeg har ihvertfall kastet de store likene i søpla etter å hugget hode av de ( man får ikke så lyst på lørdagskos rett etterpå...) Og de små jeg klipper legger jeg i samlete bunker, slik at jeg går en tur etterpå for å ta flere. Har tatt tobbelt så mange brunsnegler i august som jeg har tatt til sammen de siste 6 årene jeg har holdt på med drapene :snegle:
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ChatNoir Fre Aug 28, 2009 19:34

Nei, jeg fikk faktisk opplysningen fra andre hageeiere nylig. Selv plukket jeg som en gal i to måneder ifjor, og hittil har jeg ikke sett en sølle snegle i hagen. Men jeg kaster asken fra barbeque grillen inn i eføyen iblant, så det kan ha noe med det å gjøre......
Brukerens avatar
ChatNoir

ForrigeNeste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester