Iberia babyer

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Iberia babyer

Innlegg anki Tor Mai 26, 2005 11:20

I fjor fant jeg vel alt i alt ca 30 Iberisnegler som jeg xx( i hagen i juli måned, etter det fant jeg ingen å var :jump: glad for det.

I går derimot fant jeg en Iberiasnegle, tydelig "baby" p.g.a. den mørke farger (brunsort). Gikk så med lupe overalt men fant heldigvis ikke flere.

I dag har det bøttregna i ett, å jeg gikk ut for å plante noe, da fikk jeg se 6 stk. på ett sted xx( . Tror jeg har funnet ut hvor de har "klekket" ut, å det er på "komposthaugen". Et sted hvor alle i BRL kaster alt hageavfall, kvist og kvast, tomme blomsterpotter og busker, gressavfall etc.
Egentlig veldig dumt at folk hiver alt der, for det er nok der noen har fått de med seg å kastet fra seg for så å legge på vandring til bl.a. "min" hage :cry:

Jeg stod der å tenke hva gjør jeg med det tro :evil: )
Kom til å tenke på at vaktmesteren har en del 25 kg sekker med sjøsalt, så jeg gikk å hentet en sekk å la en tjukk stripe rundt haugen, å strødde en lag over hele greia :?

Dette er jo ikke en komposthaug som blir brukt til annet enn "søppelhaug" , å på nedersiden av den er det bare et Seljekratt. Håper saltet trekker seg ganske så rett ned i bakken, så jeg ikke tar livet av alt i mange meters omkrets rundt haugen? For da, har jeg lagt egget :oops:

Noen som synes noe for eller mot dette? Eller kanskje har bedre råd eller metoder? :roll:
Dette er jo i et BRL, så jeg får nok ikke middler til å kjøpe Ferramol (kanskje feil skrivemåte..) for å bekjempe problemet.
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Snegler

Innlegg magnolia Fre Mai 27, 2005 19:26

Er det lurt å strø salt på jorda da? Jeg har hørt at det skal man unngå.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg anki Man Mai 30, 2005 10:59

Den er ikke jord der, bare "kvisthaug" hvor det blir kastet hageavfall for blokkbeboer'ne. Bl.a. planter m/potter og jord :x (sikkert derfra Iberia'n kommer tror jeg).

Skal nå lage et skriv i Brl. her hvor jeg informerer om Iberia'n, å be folk kaste blomster med jord i poser godt knytt igjen i Containeren her, så kanskje en klarer å holde de i sjakk?!

Var ute i regnet i dag på "inspeksjon" og fikk litt av et sjokk, det myldret av Iberiababyer på ett sted på haugen hvor jeg ikke fikk på så mye salt. Jeg hentet enda en sekk å foret de med, for så å legge en tjukk stripe rundt hele haugen. En fortvilet situasjon når en tenker på hvordan de formerer og sprer seg med lynet hastighet pluss at eter opp alt :?

Som sagt er det ikke en komposthaug med jord, som skal brukes og det er bare Seljekratt nedenfor. Om jeg tar livet av Selja så hadde ikke det gjort noen ting :)
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg anki Fre Jun 17, 2005 16:04

Yæk xx( Blir nok ikke kvitt Iberiaene her med det første. I går oppdagen jeg enda en hærskare med disse motbydelige slimete vemmelige sneglende.
Strødde ut enda en 30 kg sekk med sjøsalt (vaktm. her må nok bestille mere salt føre vinteren :lol: ) lengere bortenfor der jeg strødde sist.

I dag gikk jeg ut med mord i blikket og Norgesglass med noen dl salt i.
Æsj usj ulp xx( Invasjon :? Mange store beist + mange babyer i hagen.
Jeg holdt på ca 2 t. å plukke. Virker som de liker Vinca minor/Gravmyrt veldig godt?? Det var i de "tuene" jeg fant flest.
I sånne stunder blir en passe fortvilet og forbannet :x

Hørte på Godmorgen Norge i dag ang. Iberia. De mest ekstreme tilfellende hadde de plukket 120 Iberiaer på 1 kvm. De kunne ikke slippe ut ungene i hagen engang......
Håper de finner ut en måte å få utryddet disse udyrene på. Er jo et sant mareritt.
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Iris Fre Jun 17, 2005 16:24

Huff og huff,jeg blir kvalm av disse beista xx( Jeg har bare funnet en boasnegle,og det var mer enn nok.
En må håpe at myndighetene kommer på banen snart og gjør noe fort.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Fre Jun 17, 2005 16:50

litt mer salt nå, så er anki kvitt snegleproblemet permanent. Strø likegodt saltet jevnt utover hele eiendommen, så kommer det aldri fler snegler dit. Planter kan man jo ha i krukker.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg bat Fre Jun 17, 2005 17:02

litt mer salt nå, så er anki kvitt snegleproblemet permanent. Strø likegodt saltet jevnt utover hele eiendommen, så kommer det aldri fler snegler dit. Planter kan man jo ha i krukker.

:lol: :lol: :lol: Ja, du får sagt det....
bat
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inger Karin Fre Jun 17, 2005 17:22

Dette blir jo voldsomt mye salt, da - tilslutt ender du uten planter, mens iberia'en sikkert trives like bra?
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg ronja Fre Jun 17, 2005 17:40

Jeg er visst ikke helt med.. :? .hvilken skader gjør Ibiriasneglen? :oops: Mener å ha lest litt om den i fjor, men kan ikke huske hva det var.
Brukerens avatar
ronja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anita K. Fre Jun 17, 2005 20:08

Iberiaskogsneglen har ingen naturlige fiender her i landet - :x de kommer fra Iberiahalvøya og følger gjerne jordleveranser og planter på rot. Eggene er vanskelige å se med det blotte øye. Sneglene overvintrer gjerne i komposten eller andre lune steder - og en snegle kan legge 400 egg i løpet av en sesong. Den eneste fuglen som eter slike snegler, er moskusand, men de gjør så kraftig fra seg at vinninga kanskje går bort i spinninga. Det finnes masse kjerringråd mot iberiaskogsnegler, bad av hvitløk, salt og salmiakk. Mattilsynet har masse informasjon om denne sneglen som dessverre nå sprer seg over hele landet:
http://www.mattilsynet.no/portal/page?_ ... ionId=1066
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Løvetanna Fre Jun 17, 2005 20:58

Anita K. skrev: Eggene er vanskelige å se med det blotte øye.

Uffda! Siden jeg var skeptisk til å bytte planter pga. mulige "blindpassasjerer", la jeg ut et spørsmål om dette, og fikk til svar at det var lett å se eggene...

Hvem har rett? :o
Å vente på en glede er også en glede! Bilde

Guri, H4
Hyttehageblogg
Brukerens avatar
Løvetanna
Turbobruker
Turbobruker

Bosted: Sør-Trøndelag. Hyttehage ved fjorden i Nord-Trøndelag.

Innlegg anki Fre Jun 17, 2005 23:02

Har da bare strødd salt utenfor hageområdet da :?
Skulle jeg ha strødd salt over hele området da jeg bor i et borettslag ?, Kanskje like greit. Kan jo få hjelp av vaktm m/strøvogna :fun:

Har vel plukket rundt 100 stk. i løpet av dagen og i kveld. Det får stå til. Plukke det en kommer over og la det gå sin gang! Men ille er det når en har lyst til å ha litt hage med planter :cry:

Det rare i kveldinga var at våre sorte skogsnegler og Iberian hadde møte... Synes det er litt skremmende jeg :roll:
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Embla Lør Jun 18, 2005 0:18

anki skrev:
Det rare i kveldinga var at våre sorte skogsnegler og Iberian hadde møte... Synes det er litt skremmende jeg :roll:

De la vel en plan mot saltet ditt tenker jeg :mrgreen: :lol: :mrgreen:
Kirsten
Brukerens avatar
Embla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anders i Skien Lør Jun 18, 2005 14:25

Uffda! Siden jeg var skeptisk til å bytte planter pga. mulige "blindpassasjerer", la jeg ut et spørsmål om dette, og fikk til svar at det var lett å se eggene...

Tror nok du har blitt feilinformert. Er selv skeptisk til å ta planter jeg ikke vet hvor kommer fra inn i hagen. Det er vanskelig å få øye på eggene, og hvis de får sjanse til å klekkes så er det ikke noe mer å gjøre.
Er heldigvis forskånet for plagen i min hage her i Skien men ellers i Grenlandsområdet er iberiasneglen et stort problem. Det er vel bare et tidsspørsmål før vi har den vi også.
Brukerens avatar
Anders i Skien

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester