Snegletråder

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Snegletråder

Innlegg orm Tor Okt 01, 2015 13:03

Må nok innse at vi har fått dem her også. I sommer har jeg funnet flere - en her og en der. Jeg har ikke brukt Ferramol i sommer og det er sikkert dumt. Har jo masse av de med hus også. Jeg har en del Boa og ville helst ikke ta livet av dem etter som det sies at de bekjemper brunsneglen. Gift har heller ikke blitt brukt, men ser at jeg nok burde brukt det på liljene.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tor Okt 01, 2015 17:49

Jeg håper ikke du har funnet snegler på fjellet? :shock:
Vi har ikke hatt noen her ennå, og håper det varer!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg knutinh Tir Mai 10, 2016 10:01

Så sneglene liker å krabbe seg langs glatte, fuktige overflater uten direkte sol. F.eks fuktig, uklipt gressplen (etter vanning/nattedugg) ispedd smakfull løvetann, jordbær, små stiklinger.

De liker i noe mindre grad å krabbe over tørr, spiss pukk, sand, fersk bark etc. Heldigvis krabber de i liten grad (?) opp på busker som bringebær, bjørnebær rips, solbær, druer, frukttrær.

Så hva med å erstatte duk + bark i og rundt rundt blomsterbed og grønnsaker med kunstgress? Astroturf, dørmatte, hva enn. Skarpe plast-pigger ("spikermatte") som tørker ut fort etter regn/vanning. Jeg ser for meg å finne en som leder vann (som duk) eller å punktere den selv.

http://www.teppeland.no/produkter/astroturf-91cm/
http://eatingoffthefoodgrid.blogspot.co ... chive.html

Et annet alternativ er å kjøpe insekt/mus-gitter i metall, og brette det i en vinkel ("1-tall"):
http://no.habo.com/sortiment/bygg-og-ve ... -aluminium (er 1.5x1.5mm trangt nok til å stoppe småttisene?)
http://minvillahage.blogspot.com/2012/0 ... jerde.html
https://sites.google.com/site/tipsombru ... nsektsnett

-k
knutinh
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg popsinune Man Jul 25, 2016 23:09

Har jo stadig disse brunseglene som farter rundt og eter alt de kommer over.

Ikveld oppdaget jeg noe snodig.
Det har regnet voldsomt i løpet av dagen og ikveld så jeg 15 snegler utenfor i lampelyset.
Men hele 13 av dem var boasnegler :kiss:

Så da lurer jeg på om det foregår en liten sneglekrig i hagen min, der jeg nå har min egen lille snegle-armé !

Spennende å følge med videre hvordan dette utvikler seg.
Jeg fortsetter å klippe og boasneglene får fortsette med sitt.

Noen flere som har mange av disse?
popsinune
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Tor Jul 20, 2017 23:05

Jeg har nå plukket brunsnegler nesten hver kveld i en måned. Og på hver runde finner jeg brunsnegler i alle størrelser. Også helt nyklekkete. Dette stemmer dårlig med det jeg leser om brunsneglens livssyklus. At den bare legger egg om høsten, og at de klekkes før vinteren, og at yngelen overvintrer. Mens altså sneglene som har lagt egg, slutter å spise og dør.
Jeg synes det virker som ingen dør, men overvintrer og fortsetter med å legge egg gjennom hele sesongen. I snitt plukker jeg ca 2 liter hver kveld. Og jeg innser at jeg må betrakte snegleplukking som en del av hagearbeidet på lik linje med luking.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Lør Jul 22, 2017 20:48

Interessante observasjoner, Nienna. Du er utrettelig! Ønsker deg lykke til med kampen. Kanskje du kunne få én med sertifikat til å sprøyte hos deg med Sluxx, eller er det uaktuelt for deg?
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Jul 23, 2017 10:32

Vigdis skrev:Interessante observasjoner, Nienna. Du er utrettelig! Ønsker deg lykke til med kampen. Kanskje du kunne få én med sertifikat til å sprøyte hos deg med Sluxx, eller er det uaktuelt for deg?

Takk for støtte, Vigdis :) Jeg vil helst ikke bruke gift, og særlig ikke nå som jeg har observert mange flotte boasnegler. Og dem har jeg aldri funnet på plantene. Det ser ut som at de jager, og til dels prøver å spise på brunsnegler. Uten å lykkes. Jeg kikket lenge på en boasnegl som lå over en brunsnegl. Men til slutt klarte brunsneglen å rømme :lol: Så det har ingen hensikt å overlate jobben til boasnegler. Mulig de tar egg og nyklekkete brunsnegler. Det gjør også trost og skjære. Men det er ikke nok til å regulere bestanden av brunsnegl. Og her hvor vi knapt har frost om vinteren overlever tydeligvis alt av brunsnegl. Så jeg er forberedt på å fortsette kampen til langt utover høsten. Eller så lenge som jeg finner dem.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Forrige

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester