Snegletråder

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Snegletråder

Innlegg BenteBjo Ons Mai 15, 2013 21:18

Enig med deg, aiaus. Det er så surt og isende kaldt om kveldene sjølv om vi no bør synge" kom mai du skjønne milde"
Men så langt er det no betydelig færre snegler her.
Sist sommar hadde vi ein skikkelig intens sneglejakt som vi holdt på med LAnGt på hausten. Derfor trur eg at jakten i sommar/ haust, samen med denne kalde vinteren, er grunnen til min til optimisme når det gjeld mindre snegler no i sommar.

Det eg har sett av snegler til no, er svarte som nesten er brune, eller brune som nesten er svart. Og eg har heile tiden venta på nettopp det at brune og dei svarte vi alltid har hatt her, faller for kvarandre og og etterkvert produserer ein blandingsort. Eg velger å sjå på det med optimisme. Avkommet kan arve litt av brunfargen til den eine, og mangel på den alvorlige glupskheiten hos den andre ;)

Fra spøk til alvor.. Eg trur og meiner at det er langt mindre snegler så langt i år. Når det blir varmere..då trureg vi kan sjå om kulden har har gjort ein god jobb med snegleproblemet :snegle: :snegle: :snegle: :snegle: :snegle:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Ons Mai 15, 2013 23:19

Selv om jeg ikke har hatt brunsnegl her jeg flust av de små med hus og også åkersnegl. Det har knast jevnlig under skoen mens jeg har rakt i hagen i det siste. Ikke en slipper unna av disse heller. De har kost seg med blomst nr. 2 på Helleborus niger fant jeg ut. Har jo gått og kikka på denne flere ganger og ingen snegle sett, men til slutt letta jeg på blomsten og fant synderen med alle sine små.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Turi Søn Jun 02, 2013 20:30

Der var den, den første brunsneglen. Og jeg som ikke hadde noen i fjor og som håpet litt (mot alle odds) på en brunsneglefri sone. Grrrrr! :x
Nå er krigen i gang og hekksaksa tatt fram. Snipp snipp!
Jeg fant tre. Og en liten en med hus. Den bare kastet jeg ned i skråningen, vet ikke om den er så ille.

Jeg har forøvrig også noe a la rosebladveps og plukker og moser krøllete blad også. :roll:

Men ellers så er hagen fin, det meste vokser og koser seg. Litt utøy må man leve med, bare håper det ikke blir ille... Satser på at daglig ettersyn vil holde de i sjakk.

Tenker på dere som har hatt mange, mange snegler i hagen. Håper det blir bedre i år!
Funkishagen
Brukerens avatar
Turi
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Grønnpia Søn Jun 02, 2013 21:14

Jeg finner snegler oppi mitt opphøyde bed på terrassen. :x De går løs på dagliljene mine med dødsforakt. Nå tar jeg et par runder hver dag for å sjekke om jeg ser noen, og hvis jeg finner dem får de seg en luftetur over til nabotomta som er et eneste stort grusfelt for tiden.
Har endelig fått hage! Stjørdal, H3/4
Grønnpia

Innlegg Kari Tor Jun 13, 2013 22:04

Det har vært lite snegler i blomsterbedene i vår. Det har virekt som de mest har holdt seg i komposten. Men i går gjødlset jeg med hønsepellets siden det skulle regne mye i dag. I kveld var det mye mer snegler, mer enn andre dager i vår når det har regnet. Jeg begynte å lure på om sneglene spiser hønsepellets, eller tiltrekkes sneglene av hønsepellets? Har dere noen erfaring med det?
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aiaus Tir Aug 06, 2013 20:22

Litt snegler i dag å klippe i to. Men må vel rekne med da i dette regnværet. Har heldigvis vært ein fredens sommar i år når det gjeld snegleangrep. Så får håpe at det blir lite snegleunger som dukker opp til neste år. :D
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiE Fre Jun 26, 2015 10:17

Da er den vel kommet hit også - jeg fant den første brunsneglen i "hagen" min nå. Har ikke hatt disse før - bare de små grå åkersneglene.
Jeg plukket den opp i en boks med kokende saltvann.
Lurer på om den Snegleåten på boks jeg har brukt på åker-snegl tidligere, er verdt å legge ut for disse større også?
Nå har jeg ikke sett særlig skade fra dem enda, den jeg tok var på plenen.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Fre Jun 26, 2015 12:09

Er det ikke en nyere snegletråd enn denne? Jeg har liten hage så det går an å legge Ferramol i bed og langs hele plenen. Det er hager i hele nabolaget her, ut på sommeren flommer det over med snegl i alle varianter. Likevel, når jeg klipper klipper kanter, raker sammen, luker langs hekken og strør ut sneglemiddel ser jeg knapt snegl eller spor etter dem på en god stund. Når det kommer en regneværsperiode trengs ofte en ny runde med sneglemiddel, det er dyrt, men det funker.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiE Fre Jun 26, 2015 14:53

Har brukt Ferramol på de små, grå ja - men trodde det var svakt for de store - hvis jeg skulle få disse nå.....
Mulig det SmartBayt er bedre.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Fre Jun 26, 2015 17:35

Ingen av sneglemidlene som er i salg til vanlige forbrukere hjelper i min hage. Sneglene kryper forbi midlene og kaster seg over planter de liker. Feller med øl hjelper ikke. Har prøvd flere sorter øl uten at de trekker til seg snegler. Jeg klipper og klipper, det er det eneste som hjelper. Hadde lite snegler tidligere, brunsngler fikk jeg først for 4-5 år siden. I fjor var det en del, og i år er det sinnsykt mange. Min kamp mot sneglene hjelper lite når naboer satser på "naturhager " og ellers lar være å drepe snegler. Har brukt mye tid i år på sneglekamp i år. Ganske utmattene når jeg har vært syk en stund (på bedringens vei). Mye regn og litt mangelfull luking har sikkert forverret snegleplagen. Georginer er flyttet til krukker og potter. Måtte kjøpe mange nye planter (og krukker til georginene :roll: ) som sneglene ikke liker. Denne hagesesongen er blitt knalldyr! Men, de sneglemidlene som selges nå kommer jeg ikke til å kjøpe mer xx(
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiE Fre Jun 26, 2015 18:09

Uff, det hørtes veldig problematisk og slitsomt ut ja, Grimen. Ferramol har hjulpet ganske bra tidligere hos meg på de små grå, men nå har jeg ikke hatt brunsnegler før,
og jeg håper den jeg tok i dag, bare var et engangstilfelle. (Tok forresten samtidig en liten baby-utgave) - Men jeg tror ikke jeg orker å KLIPPE snegler med saks. Jeg får heller plukke og kaste i søppelkontainer.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Bente-Lill Fre Jun 26, 2015 19:55

Bioforsk økologisk tester nå et nytt produkt - snailrail snegleskinner. Dere kan les mer under urbane bønder på Facebook. Sneglene ledes langs skinnene til ølfeller og dør. Jeg bruker samme system, men legger Ferramol i skinnene slik at de kan spise seg ihjel på veien. Da blir Ferramolen også drøyere siden den ikke vaskes bort av regnet og fugler og andre dyr kan ikke spise av den, og den kan ikke forstyrre meitemarken, som noen hevder at midlet gjør. Jeg har bare gjerdet inn kjøkkenhagen - i resten av hagen har jeg satt ut "barer" med Ferramol som fobipasserende snegler kan forsyne seg av. Kjøkkenhagen er helt tom for snegler, og det minker i resten av hagen.
Bente-Lill
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Ghia Fre Jun 26, 2015 23:49

Ferramol har hjulpet godt her hos meg. Jeg strør langs grensen til naboen (som driver sneglefarm under fuglemateren sin). Der jeg strør er det ikke noe dyrket som kan ta skade. Siden jeg la ut for to uker siden har jeg kun sett 1 :snegle: Lurte meg til å strø under fuglemateren også, heheh...
Uten roser, ingen sommer....eller var det omvendt..?
Brukerens avatar
Ghia

Innlegg Grimen Man Jun 29, 2015 10:31

Jeg har sett at noen har ført opp Liatris spicata (søyleblomst) på lister over planter brunsneglene ikke liker. Det stemmer ikke helt (ikke i hagen min!), for her spiser sneglekrypene på søyleblomstene.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aiaus Tir Jun 30, 2015 22:06

Søyleblomsten liker brunsnegler godt her på Vestlandet. Eg har kjøpt nemaslug og lagt ut i alle beda i Hagen. Plukka mange snegler først og klippet i to ,så blanda eg dei i nemaslugen, og vatna det ut i beda. Regner med no at det skal vera lite snegler att om ei vekes tid. Utrolig mykje snegler i år i forhold til i fjor. Har plukka kvar kveld sidan i april /mai og det berre auka på. Men det er ikkje anna å venta . Har ikkje vært kaldere enn - 4 ei natt i heile vinter. Berre regn og kuling. Så sneglene har hatt ein fin vinter til å formere seg på. xx(
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aiaus Søn Jul 19, 2015 12:32

No har eg vært ute i Hagen og sett etter snegler. Har regna og blåse i to dager no . Men det var lite snegler å sjå , så nemaslugen virker her i Hagen . Dei eg fant berre klippte eg i to og lot liggje .
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

ForrigeNeste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester