Snegletråder

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Snegletråder

Innlegg Vigdis Lør Aug 08, 2015 23:20

Så har brunsnilen også kommet til mitt paradis. Vet at jeg har hatt hell og vært skånet i mange år, men er likevel lei meg og forskrekket. Onsdag dukket nr. 1 uanmeldt opp, torsdag kveld gikk vi runde og fant 4, fredag fant vi ingen, men nå lørdag etter gjestene reiste, var mannen min ute og fant 4 igjen. Vi har valgt klippemetoden. Naboene er informert og håper at vi kan minske angrepet sammen.

Sneglejakt og fjerning av kratt og trær for å gi mer lys og tørke i de mørke og fuktige stedene av tomta, er min filosofi. Og ekstraarbeidet er vi nødt til å ta. De åpne kompostene må jeg kanskje slutte med. Ser at facebookgruppa "Vi som vil Mordersneglene til livs" mener man må fjerne åpne komposter. Er i tvil om bruken av Ferramol rundt hauger og bed. Virker som de raskt blir tatt av fugler og regnvær.

Så vi får jakte, klippe og holde øye med komposthaugene og ikke minst om det er gnaging på bedplantene. :snegle:
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiE Lør Aug 08, 2015 23:58

Uff-uff, det er ille ja - jeg forstår nesten at folk nærmest har sluttet med hage etter snegle-invasjon. Jeg har stort sett hatt de små, grå åkersneglene,
og legger ut Ferramol når jeg oppdager de, og det har ikke vært så mange. Syntes det var en litt større for ikke så lenge siden - men er ikke sikker på typen. Klippe synes jeg er litt "ekkelt", jeg har druknet de i vann, og helt de i toalettet, eller kastet de i søppelkontainer (vet ikke om det er helt lurt da....)
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Vigdis Søn Aug 09, 2015 8:59

Godt å få respons RandiE fordi jeg synes virkelig dette er leit. Haging har vært så lett til nå. Og så må jeg utdype det jeg skrev om Ferramol. Det er ikke det at jeg tviler på at Ferramol kan hjelpe, men jeg er i tvil om jeg skal bruke det på dette tidspunktet.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiE Søn Aug 09, 2015 9:28

Nei, man prøver vel alltid de mest naturlige måtene først. Oppdaget denne sommeren for første gang at det var veldig mye små-fugl som spiste lusene på roser. De ble ganske lusfrie. Angående Ferramol så har jeg ikke betraktet det som en av de "stygge" giftene, men mer som et naturprodukt.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Søn Aug 09, 2015 9:45

Skjønar at du er lei deg når paradiset ditt har fått desse ubedne gjestene, Vigdis. Virkar som ein god plan dersom du får med deg naboar og alle gjer ein innsats.
Mitt paradis er ikkje invadert enno. Årsak må vere at det er så nedbørsfattig og turt her eg bur. Men etter denne nedbørssommaren er det ikkje godt å vite kva som dukkar opp.
All respekt til dei som framleis orkar kampen med kjøkkenhage når dei har brunsnegl - det trur ikkje eg at eg hadde orka.
Her eg bur fins det berre små gråsneglar som høyrer naturleg heime og som får leve, sjølv om dei ikkje er kjekke å finne i salaten. Pinnsvina skal ha mat dei og.
Oppdaga for fyrste gong ein svart- laaaang - skogsnegl i hagen for eit par dagar sidan - så regnsommaren gjer nok sitt.

Lukke til i krigen mot brunsnegl!
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Vigdis Søn Aug 09, 2015 10:17

RandiE:
Ferramol er nok absolutt av de "snille", ja og godkjent i Norge. Hvis jeg velger å beholde komposthaugene, vil jeg strø Ferramol el. lign. rundt.

blys:
Takk for vennlige ord. Tørre steder har sine fordeler, du. Det er på de mørkeste og fuktigste stedene vi har funnet snilene.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Aug 10, 2015 0:23

I kveld gikk vi tur på stranden. Langs jærstrendene ut mot havet. Vi vasset i sand, og gikk i tørt gress og marehalm. Og overalt var der brunsnegler, store mengder. De krøp i salt og tørr sand, det blåste, og det fantes ikke et mørkt og fuktig sted, ingen busker, ingen kratt, bare sand, stein, hav og himmel. Og brunsnegl. Men de svartelistede lupinene var ikke oppspist, og heller ikke de søte blåklokkene, tiriltungene, eller andre markblomster. For meg så det ut som de spiste gress :shock:
Ikke for å ta motet fra noen. Men skal vi legge hagene våre øde til ingen nytte? Selv om sneglene LIKER mørke og fuktige steder, og FORETREKKER råtnende plantedeler, så er de langt fra AVHENGIGE av det.
Jeg har massevis av brunsnegler i hagen. Jeg legger jevnlig ferramol rundt planter som er spesielt utsatt. Og så legger jeg ut på plenen små hauger med lukeavfall som jeg "krydrer" med ferramol og pynter med et par drepte artsfrender :evil: Da kryper de frem for å kose seg på "restauranten" :)
Men jeg har innsett at skal jeg ha hage må jeg leve med brunsneglene. Og i dag forsto jeg at selv om jeg fjerner alle hosta, alle bladrike stauder, alle busker, og erstatter plenen med grus og stein, så vil det likevel være brunsnegl.
De legger seg ikke ned og dør, om de blir fratatt yndlingsmaten og sine foretrukne hvilesteder. Nei, de tilpasser seg. De er slik de har blitt så mange, og har hatt så stor suksess med sleipheten sin. Selv de forslukne måkene vil ikke spise dem :shock: De eneste "naturlige" fiendene deres er oss mennesker. Og vi har til nå hatt liten suksess med våre sakser, ferramol, nematoder og andre metoder. Men jeg tror ikke at det har noe for seg å avstå fra "sneglevennlige" hager :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg aiaus Man Aug 10, 2015 21:45

Enig med deg Nienna, det nytter ikkje å bli kvitt sneglane sjølv om me fjerner det meste i hagen. Men me kan halde dei i sjakk , og passe på enkelte planter som dei liker godt. Har brukt nematoder i år , og ellers plukke /drept dei etterkvart som eg finn dei i hagen. Berre synd at ikkje alle forstår kva slags plage dette er for folk flest. Hadde dei satt ned prisane på gifta som ein kan bruke og lat folk fått den til ein rimelig pris , og ellers rydda opp langs vegar/skog (brent bråte) ,så hadde det nok hjelpt ein del. Og så hadde det også hjelpt mot flåtten i same slengen ,når ein brende utmark. Men det er vel for mykje forlangt ,så me får berre ordne opp sjølve ser det ut for.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Aug 10, 2015 23:09

Ja, nematoder er sykt dyrt! Ca 800-900 kroner for nematoder til 40 kvm :shock: Og jeg har 2,5 mål.....Dessuten varer ikke virkningen evig. Og nye snegler kryper inn fra alle kanter. Det finnes sikkert ulike priser på markedet. Mitt eksempel var fra et hagesenter i nærheten. Jeg har ikke undersøkt flere steder. Det blir uansett for dyrt.
Ferramol er heller ikke billig. Så det må brukes med vett :) Jeg legger det ut i skumringen, og sparsomt slik at de det er ment for spiser det opp i løpet av natten mens fuglene sover. Om dagen liker de seg under bladrike stauder som hosta og orientvalmuer. Sistnevnte spiser de ikke, de bare liker å sove under dem. Men så er de også lette å finne, og avlive på dagtid :evil:
Men det er frustrerende at det skal være så dyrt å bekjempe brunsneglene. Og enda verre at de selger virkningsløs sneglegift. Bayer virker ikke, så ikke kjøp!
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Søn Aug 16, 2015 21:24

Det du skriver om sneglene på jærstrendene gjør veldig inntrykk, Nienna. Jeg leser også det som skrives på Facebook-forum om bekjempelse.

Rapport fra den drøye uka som har gått siden vi fant den første brunskogsneglen: Her i hagen ryddet vi en del der vi fant flest. Så har vi gått runder hver kveld og de siste 4 kveldene har vi ikke funnet noen brunsnegler. Lykkelig for det! :D Men nå vet vi at vi må være på vakt. Heldigvis har jeg heller ikke sett skader på planter i bedene.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Aug 16, 2015 22:35

Jeg håper du får kontroll over sneglene, Vigdis. Her på vestlandet har de vært og formert seg i mange år. Jeg blir ikke kvitt dem, men klarer å holde bestanden nede. Men med to milde vintre på rad, har de hatt det altfor godt, og det merkes :x
Ferramol tidlig om våren er det beste bekjempningsrådet mitt. Babysneglene er nesten usynlige, nytter ikke å klippe dem. Da måtte man krype rundt med forstørrelsesglass og neglesaks :fun: Tidlig om våren er hagen ganske oversiktlig, og det er lettere å holde kontroll.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Insomnia Man Aug 17, 2015 10:03

Her har sneglene virkelig invadert hagen vår i år. Eg brukte endel tid på å plukke, beruse, drukne og klippe snegler før ferien. Det er veldig vått og fuktig her, så det er nok ikkje så rart at vi har blitt rammet. Det virker som en umulig oppgave å få bukt med problemet. Hagen har fått lide de siste 4-5 årene pga småbarn. I år har eg for første gang kunne bruke mykje tid til både rydding av bed, anlegge grønnsakshage, drivhus, plukke bær på tross av dårlig vær og snegler.

Nå leste eg at de sneglene vi skal jakte på er de små, når de er voksne, så er de klare for å dø, og ikkje spiser de så mykje heller da. Det er egg og de små sneglene vi skal jakte på, men de er og vanskelige å finne.
Det er vanskelig å tenke noe annet enn gode tanker mens du spiser en hjemmedyrket tomat
Brukerens avatar
Insomnia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Vigdis Man Aug 17, 2015 10:19

Jeg må få tak i Ferramol slik at jeg har noe i beredskap når jeg oppdager nyklekka :snegle: Men jeg fortsetter å klippe, altså, hvis jeg ser noen. Og hva tar lettest knekken på egg? (om de skulle dukke opp her)
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiE Man Aug 17, 2015 10:22

Vigdis skrev:Jeg må få tak i Ferramol slik at jeg har noe i beredskap når jeg oppdager nyklekka :snegle:

Kjøpte nå en ny pakke/eske Ferramol - håper den varer en stund, (det gjorde den forrige), for nå er den blitt ganske dyr - 300kr for den minste pakningen (299)
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Vigdis Tir Sep 29, 2015 21:26

Brunsnilene er ikke glad i høsttemperaturen. Snakket med hagesenteret om Nemaslug og ble enige med dem å vente til våren. Det kreves en viss temperatur før middelet fungerer, fikk jeg vite. :snegle:
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiE Tir Sep 29, 2015 21:39

Det er ganske mye snegle-spist på planter her nå. Men det er "bare" de små, grå åkersneglene - likevel, mye ugagn de gjør. Har ikke strødd på Ferromol på en stund.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest