Aronia melanocarpa

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Aronia melanocarpa

Innlegg mor urt Søn Okt 02, 2005 6:59

Har en aronia som bugner av svarte bær nå. Har begynt å plukke de mest modne. De skal jo være fulle av antioksydanter og er omtalt som et "vidunderbær".
Noen som har fine oppskrifter?
mor urt
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Mona Søn Okt 02, 2005 7:40

Flyttet fra hageplanter av admin/mona
H3
Brukerens avatar
Mona
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rita Søn Okt 02, 2005 7:57

Kanskje du finner noen tips her?

Ingen oppskrifter, men det kan jo være til hjelp likevel :)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Okt 02, 2005 10:38

Ja, jeg leter etter oppskrifter om dagen jeg også. Det ligger to store poser frosne aroniabær i fryseren og venter på gode ideer.
Ifjor hadde jeg masse amelanchier også, da endte jeg med å lage en mos av aronia og amelanchier. Resultatet ble tjukk, nydelig, svart mos med en smak som kunne ligne litt på bjørnebær - eksklusivt. Det ble da også raskt spist opp :mrgreen: .
her har jeg skrevet om hva jeg gjorde

Iår glemte jeg å plukke søtmispel før de tørket inn, så iår har jeg tenkt å prøve noe lignende, men i blanding med most eple og litt annet smått fra hagen som ligger i fryseren (blåbær, solbær).
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Okt 13, 2005 12:37

Idag har jeg laget mos av de tre kiloene med modne aroniabær jeg hadde i fryseren.
Jeg fikk ideen til denne oppskriften fra en svensk diabetes-forumside.

(Tillegg den 8/4-06: Her var det en link til den oppskriften, men linken virker ikke lenger. Jeg tror jeg fant den ved å google på ordet: aroniamos).

Til dette fant jeg fram min største kjele:
3 kilo aroniabær fra fryseren.
2 kg. eplemos fra fryseren (ren mos uten tilsetninger av noe slag)
= 5 kg. bær/frukt.
Dette lot jeg tine en god stund.
Deretter kokte jeg aroniabærene med 4 dl. vann i noen minutter.
Så moste jeg bærene. I den svenske oppskriften jeg viser til bruker de en purépresse; den fungerer vel som en forvokst hvitløkspresse. Bærene kan vel også moses gjennom en sikt. Poenget er å fjerne de harde stoffene i bærene og sitte igjen med ren innmat + all den gode saften. Jeg har en moseforsats til kjøkkenmaskinen min som jeg bruker til å lage eplemos og nå også til å lage aroniamos.
Mye fargestoff i disse bærene, men det går greit bort i vask.

Jeg tok vare på all væsken; det blir veldig mye saft av dette her. Og hadde mos + saft tilbake i kjelen. Blandet med eplemosen og kokte opp igjen. Jeg måtte røre hele tiden så det ikke brant seg.
jeg sjekket smaken og hadde i "en sprut" med sitronsaft.

Deretter blandet jeg tørrstoffene til disse 5 kiloene:
500 gram fructose
2,5 pk. certo syltepulver
1,25 ts. c-vitaminpulver
2,5 ts. atamonpulver.
Jeg tok kjelen av platen, hadde i tørrstoffene og rørte til alt ble oppløst.

Jeg syntes dette fortsatt var veldig løst i fisken, så jeg hadde også oppi:
1 flaske certo flytende pektin.

Og så - jeg smakte:
Helt herlig. Deilig, friskt, spennene smak som absolutt var på den gode siden. YES! Nå har jeg oppskriften jeg skal bruke hvert år. Unntatt èn ting - den ble litt vel stiv, så mindre flytende pektin tror jeg nok kan være like greit. Men altfor stiv er ikke noe stort problem; smaken var herlig og utseende også.

Denne oppskriften er basert på fruktose (100 gram pr. 1 kg. bær/frukt). Om man bruker sukker bør man nok (smaksmessig) beregne ca. 3 ganger så mye= 300 gram pr. 1 kg. bær/frukt. Og da er det nok heller ikke nødvendig med atamon og c-vitamin i tillegg - jeg har det i for å sikre meg at det holder seg godt på glass i kjelleren.
Om man lager til fryseren kan man isteden bruke frysepulver.

Før jeg begynte med å koke opp bærene vasket jeg (vanlige) syltetøyglass og lokk og satte dem inn i stekeovnen på 100 grader.

Jeg avsluttet med å fylle de glovarme glassene med aronia/eple-mos, skrudde igjen lokket og satte glassene oppned til de er avkjølt. Når jeg ser at det ikke renner ut av glasset + at lokket har dratt ( "poppet") seg inn vet jeg at glasset er helt tett. Når de er avkjølt skal de ned i kjelleren.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Tor Okt 13, 2005 12:43

Denne dagen har lært meg at i aronia er det ikke noe pektin, det er det derimot masse av i amalanchier (søtmispel)-bær.
Mosen ifjor sto jo nesten av seg selv, men det var altså junisøtmispelbæra som ga den effekten.
Greit å vite.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sigrid Fre Okt 14, 2005 9:47

Jeg laget råsaft av mine aroniabær i år. Kjørte bærene i saftsentrifuge, silte og skummet, smakte til med sukker og hadde i litt sitronsyre. To liter saft ble slukt i løpet av en ukes tid. Resten ligger i fryseren. Vi syntes at safta kunne blandes med vann ca 1:1, men det er jo en smakssak. Safta snerper litt på tunga - litt garvesyre, ala en fyldig rødvin.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest