Få deg ny venner - ... Bygg en fuglekasse

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Få deg ny venner - ... Bygg en fuglekasse

Innlegg ABJ Tor Jan 12, 2006 14:51

Hvorfor bygge fuglekasser?
I mange naturtyper er det mangel på reirhull for meiser, fluesnappere og andre hullrugere. Det er bare hakkespettene og noen få andre arter som selv hakker ut sine hulrom. De andre huleboerne må finne ferdige hulrom og sprekker når de vil hekke. Mangelen på tilgjengelige hulrom kan vi gjøre noe med ved å henge opp fuglekasser. Mangel på hulrom er en begrense faktor for hvilke fugler som er i nærmiljøet
Fuglekasser skapet liv i hagen, samtidlig som de er nyttige, i løpet ev en hekkesong så tar fuglene store megder med innsekter. Ved å følge livet i en fuglekasse for en også økt kunnskap om fuglene.

Vinteren er en fin tid å lage kasser. Kassene bør i settes opp innen
slutten av mars, april, om det skal komme fugl i den.

Fuglekassene er ikke bare nyttig for fuglene, men også for oss selv. En fuglekasse kan være et glimrende redskap til å skape interesse for fugler og natur. Det er gode studiemuligheter ved å følge livet rundt en eller flere fuglekasser fra egglegging til utfløyne unger.

Materialer
En fuglekasse bør lages av uhøvlet trevirke. Da sitter malingen/beisen bedre, og det blir lettere for ungene i reiret å klatre ut når de er flygeferdige. Trevirke trenger ikke å være av beste sortering. Fuglene er ikke kresne. Men husk at jo tynnere plankene er, jo kortere levetid får kassa. Limtreprodukter som sponplater og lignende egner seg svært dårlig, fordi de bløtes opp av regn og vind. En viktig ting å ta hensyn til ved kassens konstruksjon er at den bør kunne åpnes lettvint med hensyn til renhold. På bordkasser kan lokket med fordel hengsles på siden, slik at lokket kan vippes opp. På motsatt side må en da ha en festekrok.

Kassetyper og materiale
De forskjellige fugleartene krever forskjellige størrelser på kassene. Her får du tips om både hvilket trevirke du skal bruke, og alle de nødvendige målene » Det er to ting som er særlig avgjørende, at de innvendige målene ikker for trange, og størrelsen på innflygningshullet.

Se følgende link for å kassemål til de ulike artene:
http://miljolare.no/aktiviteter/by/natur/bn4/intro.php

Opphenging
Dersom kassene henges i hagen, kan det være lurt å henge dem kattesikkert, feks opp under taksjegget, eller ved en krage under. I enkelte områder kan det være problem med katter predatorer, sitter opp lokket og graver inn i kassa.

Meiser krever et territorie på rundt kassen på 40 - 60 meter, der de søker næringæ Men flere ulike arter kan hekke innefor samme territorie. Så det har ikke mye for eg å hege opp mer enn 3-4 meisekasser i en vanlig villahage. Stæren derimot kan hekke tett, men dette forutsetter at det er åpene områder med kort vegitasjon den kan finne føde. De beste områdene er kulturlandskap der det er kort gress mye innsketer, kulturlandskap m beitende dyr, eller store plener m kort vegitasjon.

Om kassene henges opp på et tre så skal den henge enten loddrett eller lute litt fremover. I skogen trenger ikke kassene henge høyere enn en mannshøyde 2 - 3 meter. Hvis regn og vind vanligvis kommer fra en bestemt retning er det best å la inngangshullet vende bort fra denne retningen. Kassen skal ikke være skjult av greiner og løvverk, inngangshullet skal være godt synlig. Greiner like over eller under kassen bør skjæres bort. De tjener bare til hjelp for kråker, skjærer, katter eller andre dyr som kan skade kassens beboere. Av samme grunn skal det aldri være sittepinne på kassen. Det beste er å bruke ståltråd/streng til å henge opp kassene. Strengen skal da gå rundt treet, den øverste gjerne rett over en grein. Bruk trekiler til å stramme opp strengen slik at kassen henger fast.

Vedlikehold
For at kassene skal holde seg i mer enn noen år, bør de males eller beises før de henges ut. Pass på at enden av plankene dekkes godt. Mal ikke inne i kassene, damp fra maling eller beis er giftig for fuglene i lang tid etter at kassen er behandlet. Hver høst/vinter bør en gå over kassene og tømme dem for gammelt reirmateriale. Hvis dette ikke gjøres vil kassene bli oppfylt av gamle reir og til slutt ubeboelige. I reiret er det også ofte parasitter som kan være plagsomme for fuglene. Disse parasittene kan du få på deg ved rengjøring. De er ikke farlige og vil forsvinne av seg selv. Hvis rengjøringen av kassene utsettes til en kald vinterdag, ligger parasittene i dvale og vil ikke lage noen problemer. Eventuelt kan plast hansker brukes. Når kassen er tømt, må den henges opp igjen med en gang. Meiser og en del andre småfugler overnatter ofte i kassen om vinteren. Sjekk at opphenget er i god stand og gjør nødvendig vedlikehold. Se spesielt etter at taket sitter godt. Kassen er da klar til en ny sesong.

Hvordan oppføre seg ved en bebodd fuglekasse?
Kontroll av kassene må alltid utføres med forsiktighet. Fuglene kan være svært vare i reirbyggings- og eggleggingstiden, og tåler da lite forstyrrelser. Enkelte arter kan avbryte reirbyggingen og i verste fall forlate eggene sine ved for mye forstyrrelser. Selv om de tåler mer etter at eggene er klekt, skal en ikke stresse fuglene for mye. Kontroll av kassene bør være så kortvarig som mulig, og det er derfor hensiktsmessig at kasselokket er lett å åpne og stenge. Aktiviteten til fuglene rundt kassen kan også følges med kikkert ved å sette seg så langt unna at fuglene ikke blir uroet.

Registrer dine observasjoner:
Har du en fuglekasse du følger med? I såfall kan du være med i det nasjonale fuglekasseprosjektet i regi av Fuglevennen. Her kan du registrere dine observasjoner og også se hva andre i Norge har funnet i kassene sine.
Fuglevennen er et tidskrift utgidd av Norsk Ornitologisk Forening som utkommer med to ganger årlig. Bladet er en glimmrende inspirsjonskilde for hageire som vil gjøre en praktisk innsats for å tilrette for økt fugleliv.

http://www.fuglevennen.no/aktiviteter.htm
http://www.fuglevennen.no/medlem.htm
ABJ
ABJ
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Tinkabell Tor Jan 12, 2006 18:02

Og kanskje er du hageinteressert også? :)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tor Jan 12, 2006 19:13

Tinkabell skrev:Og kanskje er du hageinteressert også? :)

Det vil jeg tro.

Jo flere fuglekasser i hagen, jo flere fugler, og jo færre skadeinsekter. Så fuglegalskap og hagegalskap er nok bare to sider av samme sak. :D
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ABJ Fre Jan 20, 2006 17:48

alfe1 skrev:
Tinkabell skrev:Og kanskje er du hageinteressert også? :)

Det vil jeg tro.

Jo flere fuglekasser i hagen, jo flere fugler, og jo færre skadeinsekter. Så fuglegalskap og hagegalskap er nok bare to sider av samme sak. :D

Fuglekasser som henges opp i hage og nærmiljø, bør være en pryd for sine omgivelser. utforming kan godt variere, bare en ta ensyn til en del grunnregler. Det er viktig å ha rett diamet på fluhullet og det bør være god avstand fra flyhullet og ned til bunnen. Det bør også være mulighet å kontrolere og renske kassa. Ved opphegig.

Vær oppmerksom på følgende: En vellegnet reirplass er ikke nok for småfuglene skal kunne få fram unger. De må også ha rikelig tilgang på mat gjennom hekkesesogen. Derfor legger de fleste fuglene bestalg på et egnet hjemmeområde eller revir som de forsvarer mot andre artsfrender. Kommer en annen fugl inn i dette området blir den jaget vekk. På denne måten sikrer fuglene at næringskilden ikke blir tømt. Dette betyr at det ikke er noe vits å sette opp ubegrenset med fuglekasser på et begrenset området.

I en vanlig villahage får en sjelden mer enn et meisepar til å hekke selv om du henger opp 5- 10 fuglekasser. Derimot kan en få flere forskejllige arter til å hekke i en hage nær hverandre. Med systematisk valg av kassetype og opphengig kan en feks. få kjøttmeis, fluesnapperm gråspurv, stær og tårnseiler til å hekke i en og samme hage. Stæren er soiale fugler og kan hekke tett om det er åpen omårder hvor den kan søke føde i nærheten.

3, 4 kasser med forskjellig utforming vil som regl væe nok til å dekke behovet og skape liv rundt huset :mrgreen:

Vedlikehold og reprasjon av kassene, samt et og annet nytt byggverk hører også med. Kassen bør årlig tømes for gammelt reirmatriale (fuglereiret innholder en del fuglelopper), om man gjør dette en kald vinterdag så ligger disse i dvale.

Til gjengjeld for man får du taknemelige leiboere i hagen, og selv et rikere liv ;)

Et fluesnapper par treger om lag 15 000 innskter for å fostre opp et kull med unger. Derfor legger de fleste fugleartene beslag på et eget revir som de forsvarer mot andre artsfrender. Det bør derfor minst være 50 meter mellom kassene. En for sjelden mer enn et par fluesnappee til å etabelere seg i en vanlig villahage. Men en kan få flere arter til å hekke nær hverandre, om en tilpasser mål og utforming på kassene. Tre fire kasser med forskekjellig utforming vil som regel dekke fuglene sitt behov og skape mye liv i hagen.

Har fuglene det bra - Har vi det bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ABJ
ABJ

Innlegg Dag Fre Jan 20, 2006 18:04

ABJ - hvordan får man "takknemlige" fugler i hagen? Eller for å si det sånn: Hvordan leser du kroppsspråket på fugler. Oj, der har vi en glad fugl :o
Dag
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mariann S Fre Jan 20, 2006 23:22

Eg har masse småfuglar i hagen heile året. Om vinteren matar vi dei og om sommaren er her nok å forsyne seg av.
Men eg har aldri sett om dei er glade eller lei seg - heller mest SVOLTNE ;)
Mvh Mariann - Sunnmørshage, H2/H3
"Ønsker du deg en regnbue- ja då må du tåle litt regn". :)
Sunnmørshagen min på facebook.
Brukerens avatar
Mariann S
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ABJ Lør Jan 21, 2006 18:01

Dag skrev:ABJ - hvordan får man "takknemlige" fugler i hagen? Eller for å si det sånn: Hvordan leser du kroppsspråket på fugler. Oj, der har vi en glad fugl :o
Dag

For fuglene er det en kamp på død og liv om de beste områdene. En hage kan med litt omtaneke bli en iddel biotop for dyr og fugler. Hvordan en skjøtter hagen vil være en vesentluig faktor for et magfoldig dyreliv. Feks vil En økologisk dyrkningsmåte uten bruk av sprøytemidler gir et rikt miljø for innsekter og andre småkryp, noe som igjen fører til at fuglene også finner miljøet attraktivt å eve i. De beste leveområder er der hvor det er variasjon. Artsmangfoldet i et området er en indikator for livsbetingelsene. I en hage hvor man ikke bruker sprøytemidler, vil mange frykte at skadeinnsektene kommer til å ta overhånd. Etter at omleggigsperioden er over vil imdlertid en slik hage ha et svert mangfoldig dyreliv, noe som ofte forhindrer at enkelte skadeinnsekter opptrer i så store megder at de blir et problem:

"Kolding kommune har sparet 25.00 kr. ved at opsætte stærekasser på Kolding Stadion. 38 stærepar har spist så mange stankelbenlarver fra græsplænerne, så sprøjtning kunne undgås. Nu skal eksperimentet udvides til resten af kommunes idrætsanlæg. En god idé er givet videre!"
http://www2.skovognatur.dk/Frederiksbor ... reside.htm

Fuglekasser og plantevern
http://www.hordaland-f.kommune.no/stj/i ... j%F8et.htm

Fuglene har ulike krav til reirplass. Svarthvitfluesnapperen legger reiret sitt i et hulrom (feks fuglekasse). Løvsangeren plasserer det på bakken i høyt gress, Hagesangeren henger reiret opp i høy vegitasjon som bringebær eller andre høystauder. Svartrosten bygger reiret sitt i greinverk til en gran eller furu, eller inni i en tett hekk.

Om en vil legge til rette for økt dyreliv i hagen så må beplantningen også være variert og frodig. Det er plantene som danner grunnlag for alt dyreliv. En god hage i den forstand har innsalg av plen, trær, prydbusker, bærbusker og andre vekster. Den har tettvoksende busker som gir skygge og skjul, og hvor det finnes naturlige reirplasser. Den iddelle fuglehage har også sin gamle og høye trær med utkiksposter, sangplasser og hekkemuligheter.

Når en skal planlegge hagen vår med tanke på dyr, fugler og innsekter skal leve der, er det i allefall tre forhold en må ha i tankene:

- Dyrene må finne et miljø de de trives, og de må ha tilgang på skjul slik at de kan føle seg trygge.

- Det må være rik tilgang på mat slik at de kan overleve.

- Dyrene må finne en biotop i hagen slik

Et magfoldig og rikt dyreliv i hagen vil de fleste oppleve som en berikelse.

Om man vil vite mer om hvordan en kan tilrettelegge for økt magfold, så anbefalles å ta en tur på biblioteket og låne , Norsk Naturhåndbok, Vedum Trond Vidar (utgått fra forlaget)

Som nevnt legre oppe så er også tidskriftet Fuglevennen en glimrende inspirasjonskilde.

Se også temasiden til Dansk Ornitologisk Forening;
Forslag til fugle- og naturvenlig drift af haven
http://www.dof.dk/sider/index.php?optio ... &Itemid=91
ABJ
ABJ

Innlegg Dag Lør Jan 21, 2006 18:59

"Lerken jubler høyt i sky" ble det sunget i gamle dager. Kanskje var det en form for glede?
ABJ - du svarer som en politiker, masse ord, men ikke på det jeg spør om.
Sannsynligvis har alle dyr en form for kroppsspråk. Fuglene har det vel også. Så tenker jeg at en så stor entusiast som deg ville se disse gledestegnene bedre enn de fleste. Takknemlige dyr som får mat, er glade. Når jeg gir min katt mat, stryker den langs leggene mine for å takke meg + en del andre tegn.
Hva gjør fuglene ABJ?
Dag
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ABJ Man Jun 19, 2006 17:55

Snekrer fuglekasser i kampen mot blodsugerne
Svarte skyer av blodsugere truer skogbygda Hurdal, som ifølge forsker har regulert seg til et myggproblem
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2153936.ece
ABJ
ABJ

Bli fuglevert!

Innlegg ABJ Søn Feb 25, 2007 20:07

Ja nå nærmer våren seg, og det mars er en fin tid å bygge og henge opp nye kasser :lol: :

Bli fuglevert!
Bygg et hus og lån det ut
http://www.nrk.no/programmer/tv/ut_i_naturen/1.1914177
ABJ
ABJ

Innlegg fransine Søn Feb 25, 2007 21:11

lions i trondhjem lager visst fuglekasser med ferdig innebygget kamera. jeg skal ringe dit i morgen(håper jeg) å høre hva de koster. og om de fremdeles selges. jeg har lyst på men det ser ikke ut til at jeg gidder å bygge selv :oops:
Brukerens avatar
fransine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Pernille Tor Mar 08, 2007 11:04

Dag skrev:"
ABJ - du svarer som en politiker, masse ord, men ikke på det jeg spør om.

Det skal være sikkert og visst!
Pernille

I mitt neste liv vil jeg bli en blomst som du kan lukte på.
L. Kilevold
Brukerens avatar
Pernille

Innlegg ABJ Søn Apr 08, 2007 20:53

Er du av dem som krangler med naboen om filleting? Gjør noe med det, skaff deg en mer trivvelig nabo inne på ditt egent revir! Fugler er uten unntak gode naboer. Hjelper du dem med et sted å bo betaler de rikelig tilbake i form av økt trivsel, og du kan glede deg å våkne til lystig fuglesang. Fuglene er også storetere av innsekter!
ABJ
ABJ

Innlegg bat Søn Apr 08, 2007 21:07

ABJ skrev:Er du av dem som krangler med naboen om filleting? Gjør noe med det, skaff deg en mer trivvelig nabo inne på ditt egent revir! Fugler er uten unntak gode naboer. Hjelper du dem med et sted å bo betaler de rikelig tilbake i form av økt trivsel, og du kan glede deg å våkne til lystig fuglesang. Fuglene er også storetere av innsekter!

Joda, er enig med deg jeg, med ett unntak. Skjæra kan til tider bli en plagsom gjest å ha i hagen. Ikke synger den vakkert, men det som er mest irriterende er at de stikker av med med planteskiltene mine.. Jeg bryr meg tross alt mer om hagen enn om skjæra, og det er vel derfor jeg er medlem på dette hageforumet ;)
bat
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lissa Søn Apr 08, 2007 21:45

jeg tenker hvert år at jeg skallage fuglekasser, men mangler en skikkelig arbeidstegning.
jeg er såpass dum som snekker at jeg må ha en trinn-for trinn-forklaring med eksakte mål, materialvalg osv...

noen som vet hvor jeg finner noe sånnt?
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Søn Apr 08, 2007 22:33

Lissa skrev:jeg tenker hvert år at jeg skallage fuglekasser, men mangler en skikkelig arbeidstegning.
jeg er såpass dum som snekker at jeg må ha en trinn-for trinn-forklaring med eksakte mål, materialvalg osv...

noen som vet hvor jeg finner noe sånnt?

Vel, -jeg fant minst tre lenker til beskrivelser av hvordan man lager fuglekasser bare i denne tråden, Lissa.
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester