Planteportrett - Lilium lophophorum

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Planteportrett - Lilium lophophorum

Innlegg magnar Man Nov 20, 2006 20:38

Bilde

Lilium lophophorum må vel kunne kalles ei spesiell lilje. Den vokser vill i fjellene i Yunnan, Sichuan og Tibet. Den hører til en gruppe liljer fra det sino-himalayiske området som gjerne blir ansett som litt vanskelige å dyrke. I likhet med andre planter fra dette området, for eksempel Meconopsis, valmuesøster, krever de en forholdsvis kjølig og ikke altfor tørr vokseplass, men likevel med drenering slik at de ikke blir stående i vann. Denne lilja passer altså godt der man får blå valmuesøster til å trives. I tørrere og varmere strøk anbefales det å plante løkene mellom torvblokker for å oppnå en mer jevn temperatur og fuktighet.

L. lophophorum blir fra 10 til 45 cm og hver stengel bærer som oftest en- , men av og til to eller tre blomster. Fargen er i toner av gul til gulgrønn, men det finnes også en variant med rosa blomster. Som man ser av bildet, åpner ikke kronbladene seg helt, men henger sammen i tuppen. Lilja vokser mellom fjellkratt og lyng i enger og steinete skråninger 3000 ? 4500 meters høyde. Blomstringen er i juni / juli.

Jeg har hatt L. lophophorum i et par år nå og det har ikke vært problem med overvintringen. Den står i en sørvestvendt skråning i kaldkompost sammen Nomocharis og noen villarter av Peoner pluss litt av hvert ellers. Som andre liljer kan den formeres med frø. Man kan også kjøpe løker. Jeg vet ikke om de finnes i handel i Norge, men velassorterte løkfirmaer og fjellhage-gartnerier i utlandet har den i sine lister. Noe norsk navn tror jeg ikke denne lilja har.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Man Nov 20, 2006 21:05

Takk for den Magnar. Den der lilja har eg 'lurt' på ei stund. ;)
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg marika Man Nov 20, 2006 21:17

Flott portrett!!!Er i startfasen når det gjelder liljer...og usikkerheten er stor!!! :) :)
Hilsen Mari
marika
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg smg* Man Nov 20, 2006 21:40

Magnar, jeg tar hatten av for planteprotrettene dine. Du har ikke fundert på å utgi dem i bokform? Det er iallfall flott materiale.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnar Man Nov 20, 2006 21:51

smg* skrev:Magnar, jeg tar hatten av for planteprotrettene dine. Du har ikke fundert på å utgi dem i bokform? Det er iallfall flott materiale.

Jeg har nok vært inne på tanken, ja ;)
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Bjørg 47 Man Nov 20, 2006 22:45

Bare si fra når den kommer ut, så kjøper jeg den :)
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg UnaCita Man Nov 20, 2006 22:47

Jeg også! De er uten sammenligning :dream: .
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg red hobbitt Man Nov 20, 2006 23:20

smg* skrev:Magnar, jeg tar hatten av for planteprotrettene dine. Du har ikke fundert på å utgi dem i bokform? Det er iallfall flott materiale.

Tror det er mange som venter på den boka. :) Tenk så flott det ville vært for oss nordlenninger, planter som kan leve i vårt klima.
Brukerens avatar
red hobbitt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg anki Man Nov 20, 2006 23:21

Takk for nok et flott portrett :dream:

Jeg har laget meg egen mappe med dine flotte planteportrett :mrgreen:

Du skulle gjøre alvor av å lage og utgi egen bok med de flotte planteportrettene :star:
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AaseG Tir Nov 21, 2006 1:02

La det ikke bli bare med tanken :)
- la planteportrettene komme mellom 2 permer! ;)
Den kjøper vi! :jump:
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Vig Tir Nov 21, 2006 4:28

Den lilja var bare helt utrolig flott. :wow: Takk for nok et fint planteportrett. Og den boka tror jeg vil bli solgt ut ganske fort. :D
Vigdis

Hage er til glede for store og små.
Brukerens avatar
Vig
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Tir Nov 21, 2006 10:13

magnar skrev:

Jeg har nok vært inne på tanken, ja ;)

Da synes jeg du skal gå videre. Det er så forfriskende å lese om nye planter som ikke er "utslitt" OG som er herdige.

Så får man heller se på det å finne dem / frø som en utfordring. :dream:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Aud på Dal Tir Nov 21, 2006 10:48

Det er gøy med alle sikleportrettene dine, og hvis man klarer å få tak i frø av noen av de så er det omtrent som å vinne i lotto :mrgreen:.
De er jo så utrolig fine disse plantene du kommer med.
Å ja kom gjerne med en bok :jump:, dette er jo planter som ikke er vanlige derfor er det ekstra morsomt å se og lese om de.
Blogg

Det er utrolig hva som går an

H4/5
Brukerens avatar
Aud på Dal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Solveig Tir Nov 21, 2006 11:35

Tror det blir rift om den hvis du gir ut portrettene dine i bokform. Ihvertfall har du garantert en del kjøpere allerede, så det er bare å begynne prosessen Magnar!
Får håpe jeg hadde åndsnærværelse nok til å ta med disse fra frølista di. Husker ikke alt jeg fikk, men jeg håper inderlig dette var en av sortene! Og jeg vet akkurat hvor de skal stå ;) .

Solveig
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg anki Tir Nov 21, 2006 12:00

En annen ting når det gjelder dine planteportretter er jo at når en går i en bokhandel for å finne noen nye spennende hagebøker, så er det jo stort sett bøker med de tradisjonelle plantene de omhandler.

Det er jo fortsatt mange som ikke bestiller på I-nett (eller bruker) + at de er skrevet på et annet språk som ikke alle er like stødige i:osps:
Det er jo også så koselig med en bok å kunne sitte/ligge å kose seg med å drømme i vei.. :dream:

Jeg er ofte på biblioteket og titter i hyllene på alt av plantebøker, men har enda ikke kommet over noen som omhandler så mange nye/ukjente drømmeplanter med bilder.

Men når det er sagt, så må jeg avslutte med å si at jeg er veldig glad så lenge du fortsetter å skrive planteportretter her da.
:lol: :hair:
anki
Brukerens avatar
anki
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Tir Nov 21, 2006 12:11

Kjempelekker Magnar. Artig detalj at den aldri åpner seg helt. :)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 2 gjester