Småfugler i hagen

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Småfugler i hagen

Innlegg Lobivia Tir Des 26, 2006 8:59

Jeg har ikke noen husdyr, men jeg har alltid vært opptatt av småfuglenes ve og vel, så de er liksom "husdyrene" mine. Hittil har vinteren vært mild og uten snø (ihvertfall i Oslo-området), så mating av fuglene har ikke vært direkte påkrevet, men jeg startet allikevel foringen for ca 2 uker siden. Jeg synes det er veldig koselig å følge med fuglene som kommer i hagen min, og jeg legger merke til hvilke arter som kommer. Kjøttmeis, blåmeis, grønnfink, pilfink og gulspurv er de obligatoriske, så når jeg i går observerte svartmeis, spettmeis og dompap så er det ekstra interessant. Mange fuglearter foretrekker å spise på bakken, de er ikke så akrobatiske som meisene, som gjerne henger opp ned og spiser på fuglepeanøttene eller meisebollen. Hvis dere legger ut solsikkefrø og villfuglfrøblanding på bakken (eller på et litt stort fuglebrett) så kommer det flere fuglearter i hagen - typisk er gulspurv og dompap som foretrekker dette.

Er det noen som har hatt stillits på fuglebrettet? Den skal ikke være så uvanlig i Oslo-området så jeg har håpet at den skulle avlegge meg et besøk også, men hittil har jeg aldri observert den hos meg.

Sist vinter brukte jeg my penger på fuglemat, spesielt gikk det mye fuglepeanøtter. I høst tenkte jeg på å spare litt penger på fuglematen, så jeg kontaktet to grossistfirmaer (UNIL og Harlem foods) som fører fuglemat, for å sjekke om de kunne selge et større kvantum fuglepeanøtter direkte til en forbruker, men jeg fikk svar fra begge to at de selger kun til butikker. Hvis det er noen som har tips om gunstig innkjøp av fuglemat, så er jeg takknemlig for det.

Hilsen Lobivia
Brukerens avatar
Lobivia
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg gerdh Tir Des 26, 2006 9:13

Nå lærte jeg noe nytt: Jeg har aldri hørt om stillits, så da jeg så ditt innlegg googlet jeg, og der var den. En fin fugl. Jeg skal holde øynene mine åpne for den. Jeg har ikke drevet med noen stormating av fugler, men setter ut nek, solsikkefrø og meiseboller. Noen ganger har jeg kjøpt billigmeiseboller (fra Nille o.l.), og har opplevd at fuglene ikke er så ivrige på det. Har lurt litt på om det er behandlet på en spesiell måte for å holde seg lenge (sprøytet? gift?), eller om de rett og slett inneholder mat som ikke er det fuglene liker. Når jeg leser om hva fabrikantene gjør med menneskemat (som de vet blir ganske godt testet), så ville det ikke forundre meg om de er såpass kyniske at de gir blaffen i kvaliteten på fuglemat.
gerdh
gerdh
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lobivia Tir Des 26, 2006 9:41

gerdh skrev:Noen ganger har jeg kjøpt billigmeiseboller (fra Nille o.l.), og har opplevd at fuglene ikke er så ivrige på det. Når jeg leser om hva fabrikantene gjør med menneskemat (som de vet blir ganske godt testet), så ville det ikke forundre meg om de er såpass kyniske at de gir blaffen i kvaliteten på fuglemat.

Selv har jeg sluttet å kjøpe meiseboller, uansett fabrikat. Det ser ut til at småfuglene ikke er så begeistret for meiseboller når de har muligheten for fuglepeanøtter og solsikkefrø. Samme fabrikant leverer både meiseboller, fuglepeanøtter og annen fuglemat. Det går lang tid før en meisebolle er spist opp i forhold til til posen med peanøtter. Hvis det er mildvær og regn så ser meisebollene så klissete og uappetittelige ut at jeg ville ikke ha spist dem xx( , så det synes kanskje meisene også ;) ?

Hilsen Lobivia
Brukerens avatar
Lobivia

Innlegg Inghild Tir Des 26, 2006 10:50

Jeg liker også å følge med småfuglene :)
Jeg har hatt stillits på besøk tidligere, men ikke i år. Tidligere i vinter hadde jeg en flokk med stjertmeis innom, dem var det første gangen jeg har sett her, så det var litt gøy. I fjor hadde vi en nøttekråke som fast besøkende, den fikk hasselnøtter (med skall) som den likte. Dette falt også i smak hos ekorn. Ellers går det mest i kjøttmeis, blåmeis, granmeis, spettmeis, gulspurv, gråspurv, pilfink, grønnfink. Noen ganger er dompap og grankorsnebb innom.

Jeg kjøper jeg solsikkefrø og havre i 25 kg sekker på den lokale mølla. Jeg tror også Felleskjøpet selger fugle-for i større pakninger. Kanskje de har fugle-peanøtter også?
Hilsen fra Inghild
Brukerens avatar
Inghild

Innlegg Lobivia Tir Des 26, 2006 11:53

Jeg har sett en flokk med stjertmeis her i området en gang, men jeg har aldri hatt den i hagen. Det er en veldig vakker småfugl. Jeg har inntrykk at den streifer mer over større områder enn de andre meisene som er mer stasjonære. Som regel har granmeisen vært hos meg hver vinter, og i fjor fikk jeg også besøk av toppmeis - da ble jeg nesten litt stolt. Bjørkefink er en fugl som streifer over større områder, og kan enkelte vintre nærmest invadere et område. Bjørkefink hadde jeg i hagen min sist vinter, men det var mange år siden sist jeg så den. Gråspurv ser jeg aldri i hagen - har inntrykk at den har gått betydelig tilbake til siste årtiene. Nå ser jeg den bare som byfugl, bl.a. på Oslo S.

Jeg hadde besøk av dompaper her i formiddag - 5 hunner og en han - har kanskje handompapene harem? :lol:

Felleskjøpet har en butikk ikke så langt fra der jeg bor. Jeg vet de har sekker på 25 kg solsikkefrø. Kanskje de har større kvanta av villfuglfrøblanding og peanøtter å tilby også?

Hilsen Lobivia
Brukerens avatar
Lobivia

Innlegg gerdh Tir Des 26, 2006 12:26

Ja, jeg savner spurven fælt. En gang i blant går jeg forbi en hekk, og hører spurvene romstere. Det blir som en d' ja vu fra gamle dager. Hekkene blir borte, og spurven blir borte. I England har de i enkelte områder en bevisst holdning til hekker, "save the hedges", nettopp fordi visse fugler og pinnsvin og andre smådyr trives der. Det er sikkert en tapende kamp, og jeg har ikke hørt om noen slike aksjoner i Norge.
gerdh
gerdh
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Iris Tir Des 26, 2006 17:20

Her hvor jeg bor er det masse spurv, men det er kanskje fordi det er ute på landsbygda? Her er det i hvertfall masse trær og busker som de kan gjemme seg i.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg pusepilde Tir Des 26, 2006 21:15

Her hos meg er det masse kjøttmeis, og de setter veldig stor pris på meisebollene. Kjøper poser med 30- 40 boller i. De virker å være helt ålreit.
Når det er tomt for boller går de over på solsikkefrø og til sist peanøtter.
Dompapen derimot går rett på peanøttene.
Er det mange i samme område i tettbebygd strøk som mater fugler i stor stil vil fuglene trekke til den plassen som har den maten som passer best for dem. Dette har jeg erfart, min mat var ikke god nok.

Senere utpå vinteren kommer det forhåpentligvis flere arter til foringsplassen min; grønnfink, blåmeis og spurv kommer først. Senere kommer kanskje bjørkefink og snøspurv. I fjor var begge disse her i store flokker.
I fjor var det over 70 bjørkefink samtidig, snøspurv var det flere store flokker som streifet rundt. Et utrolig leven i tretoppene :)
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lobivia Tir Des 26, 2006 22:15

Iris skrev:Her hvor jeg bor er det masse spurv, men det er kanskje fordi det er ute på landsbygda? Her er det i hvertfall masse trær og busker som de kan gjemme seg i.

Er du sikker på at det er spurv og ikke pilfink? For et ikke trenet ornitologisk øye så tror jeg at mange kaller pilfinken for spurv, men du kan jo selvfølgelig ha gode ornitologiske kunnskaper for alt det jeg vet. Pilfinken opptrer gjerne i flokker, mens spurven opptrer mer i mindre grupper. Her kan du se et bilde av pilfink og sammenligne med gråspurv hann og gråspurv hunn. Hos pilfinken er kjønnene like, mens hos gråspurven er hannen og hunnen ulike, derfor er det to bilder av gråspurv.

Hilsen Lobivia
Brukerens avatar
Lobivia

Innlegg Lobivia Tir Des 26, 2006 22:29

pusepilde skrev:Når det er tomt for boller går de over på solsikkefrø og til sist peanøtter.

Det var en interessant observasjon at fuglene har forskjellig matpreferanser i ulike deler av landet. Hos meg er peanøttene mest attraktive, deretter solsikkefrøene, mens meisebollene har blitt hengende lengst. Har du peanøttene hengende i nettingposer? Og så setter dompapen seg oppå posen? Hos meg er dompapen bare interessert i solsikkefrøene.
Artig å høre om "eksotiske" fugler som snøspurv på foringsplassen. Den fuglen er aldri å se i lavlandet på Østlandet.

Hilsen Lobivia
Brukerens avatar
Lobivia

Innlegg ingrid9000 Tir Des 26, 2006 22:37

Gikk ikke an å få opp bildet av pilfink, det sto Forbidden. her ett google-søk. ja, det var da utrolig... trodde det der var gråspurv jeg...
http://images.google.no/images?hl=da&q=pilfink
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Tir Des 26, 2006 22:37

Både pilfink og gråspurv her hos meg også. Jeg synes det virker som fuglene (mest meis) går mer på fettbollene når det er kaldt enn ellers.
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Iris Tir Des 26, 2006 22:45

Lobivia skrev:Er du sikker på at det er spurv og ikke pilfink? For et ikke trenet ornitologisk øye så tror jeg at mange kaller pilfinken for spurv, men du kan jo selvfølgelig ha gode ornitologiske kunnskaper for alt det jeg vet. Pilfinken opptrer gjerne i flokker, mens spurven opptrer mer i mindre grupper. Her kan du se et bilde av pilfink og sammenligne med gråspurv hann og gråspurv hunn. Hos pilfinken er kjønnene like, mens hos gråspurven er hannen og hunnen ulike, derfor er det to bilder av gråspurv.

Hilsen Lobivia

Da er det nok både pilfink og spurv jeg har her hos meg :)
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg pusepilde Tir Des 26, 2006 22:47

Lobivia skrev:
pusepilde skrev:Når det er tomt for boller går de over på solsikkefrø og til sist peanøtter.

Det var en interessant observasjon at fuglene har forskjellig matpreferanser i ulike deler av landet. Hos meg er peanøttene mest attraktive, deretter solsikkefrøene, mens meisebollene har blitt hengende lengst. Har du peanøttene hengende i nettingposer? Og så setter dompapen seg oppå posen? Hos meg er dompapen bare interessert i solsikkefrøene.
Artig å høre om "eksotiske" fugler som snøspurv på foringsplassen. Den fuglen er aldri å se i lavlandet på Østlandet.

Hilsen Lobivia

Dompapen er nok for klumsete til å komme seg på nettene med peanøtter. Derfor har jeg laget "foringsautomat" av ei plastkanne. Der kan dompapen meske seg. De okkuperer jo ofte maten over lengre tid. Men både gråspurv, grønnfink og bjørkefink klarer fint å sette seg på nettene. Og det er nok som Britt Åse skriver at de tar fettbollene først når det er kaldt, og det er det ofte her vinterstid. Skulle tro at det tok kortere tid å fylle opp energilageret med fett enn å måtte hakke skallet av nøtter.
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mari_ Ons Jan 03, 2007 11:07

Synes også at det er artig med småfuglene. Kjøttmeis, blåmeis, spettmeis og grønnfink er de vanligste på fugle brettet de spiser helst solsikkefrø virker det som. I tillegg har det vert grønnsisik, gråsisik, løvmeis og nøtteskrike og skjære. det er bare 2-3 skjærer her så jeg lar de drive på. De stikker bare av med brødbiter og lar resten være så det for gå. Skal prøve på å legge ut mat til dem om morran et stykke unna (tips fra fuglebok, da lærer de seg at det er mat om morran og de er jo fine og da :oops: )

Jo så har vi en røyskatt som holder seg rundt husa til hundenes store fortvilelse :mrgreen: Har sett den et par ganger. Den ene gangen bjeffa hundene så og det så ut som de kikka på noe. Og det gjorde de. Den hadde gjømt seg under noen blikkplater og jeg sto bare 1 meter fra den der den stakk hodet ut og kjefta :lol: Sinna liten rakker.
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Beyond Ons Jan 03, 2007 12:08

Vi har hatt mye forskjellige små fugler (jeg vet bare navnet på noen få av dem, som dompap, kjøttmeis, linerle, trost, enten pilfink eller spurv, svale, skjærer, skogsdue, en liten grønn SNILL en som spiser roselus :mrgreen: , men det er flere helt små som er ukjente for meg) og flere større/store (hegre og to større typer rovfugler, ørn eller falk e.l., villender, svaner, kråker, en hakkespett, nøtteskrike) innom hagen. Har ikke matet dem, men det virker som de finner litt mat i hagen selv. Prøver å plante en del busker og trær og mange av dem er vel fuglevennlige (bær, frøstander og le). Noen av fuglene kommer og bader i dammen og et par pleier å følger etter meg for å spise mark når jeg jobber ute. :) Sprøyter ikke heller, så det er vel mye småkryp her også. Hundene bryr seg ikke med de små fuglene, men jager ut de store. (dvs. større enn skjære, untatt endene) ordentlig sinna på hegren og de store kromnebbede gitt. :lol:
Er først i det siste jeg egentlig har lagt mer merke til hva de spiser og hvor de liker å sitte og sånn.
Frøene i blærespireaene virker som er en favoritt hos dompapene i desember. Buskene så ut som de sto med en ny voldsom, men rød, blomstring :D Enda en grunn til å ha dem. :mrgreen:
Solsikkene er visst populære. Skulle samle frø jeg, men der var det tomt alt :lol: Nyper (hvem spiser dem?) ,berberisen er ribbet for bær nesten før de blir røde. Leddvedene, som jeg trodde var giftige, blir ribbet. Rogn ligger strødd utover hagen halvspist, men ikke den hvite. Den henger på treet til den råtner :? Hyll er det visst noen som liker, og knekker en hel del grener under måltidene. :? Noen spiser grankonglefrø også tydeligvis, men det er kanskje ekorn?
Hyggelig om prydbusker/leplanting kan være til nytte for fuglene også. :)
Noen som har idèer til gode busker/trær til fuglemat? :jump:
Brukerens avatar
Beyond
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester