Hvor vanskelig er blodbeger?

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvor vanskelig er blodbeger?

Innlegg miamaria Lør Jan 06, 2007 15:11

Jeg fant blodbeger i en katalog, og der står det at den er veldig enkel. Men jeg har da sett ganske mange her inne har bannet over den, så jeg lurer på om den kanskje ikke er så enkel likevel? Jeg opplevde jo selv i sommer å mislykkes totalt med grønnsaker som ifølge boka mi skulle være "latterlig enkel". :oops:

Nå har jeg altså fått tak i jord, som blir fortalt meg er nesten helt samme som kaktusjord, og altså skal gå an å så i. Men har jeg turt å så ennå? Nix. Så lenge jeg lar være, mislykkes jeg ikke... ;) Men på det viset får jeg jo ikke planter heller, så jeg må vel i gang før eller senere. (Kanskje helst før, egentlig.)

- Men nå vil jeg vite hva som kanskje er lurt å gjøre med disse, og aller mest - hva er det som IKKE er lurt?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Lør Jan 06, 2007 15:18

Jeg synes blodbeger er helt greie. Sådde dem for et par-tre uker siden i såjord, og dekket med et lett lag perlite. Passe fuktig - ikke altfor vått. Så går de inn på gulvet på bad/vaskerom i kjelleren, der er det varmekabler. Etter knapt 10 dager spirer de, da setter jeg dem i kjelleren (12-14 grader der) under godt lys.
Oftest synes jeg altså blodbeger er enkle, men de vokser veldig tregt fra starten og krever masse tålmodighet ;-)

Jeg prikler dem ikke for tidlig, og ikke for ofte. Tror egentlig ikke røttene liker å bli forstyrret.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg akoen Lør Jan 06, 2007 15:48

Har bare sådd denne eit par ganger, men begge gangene spirte dei raskt og greit.
Det har vore skrevet ein del om at denne er vanskelig. Så i fjord la eg dei i lunka vann før eg sådde dei. Dei spirte fort og med noko som må være bortimot 100% tilslag.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg solfrid Lør Jan 06, 2007 16:03

Prøvde de for første gang i fjor. God spireevne på frøene, nærmer seg 100%. De var meget store før de ble prikla, i frykt for kollaps av småplantene. Jeg hadde da lest om den fryktede "blodbegerdøden" må vite... :oops:
Min erfaring med blodbeger: De liker det varmt og godt (mine sto i rundt 20-22) mens de er småplanter. Må ikke utsettes for trekk, jeg mistet fire planter tilsammen på grunn av plutselig død - de bare klappet sammen. Skylder på trekk, for vann og varme var likt for alle, men disse fikk litt trekk fra et åpent vindu. xx(
Som store planter tåler de både trekk, vind, regn og kalde dager. :^:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg iduns Lør Jan 06, 2007 16:23

Då skal eg jammen så blodbeger denne helga eg og! Nå er vi på rettsida av nyttår og dagane vert lengre - gler meg til det vårast eg.:D
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Lør Jan 06, 2007 16:28

Ha meg unnskyldt (amatør), men er perlite sånne små "minipoteter" liksom, sånne brune porøse kuler?
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rita Lør Jan 06, 2007 16:30

Jeg har aldri hatt problemer med spiringen. Men jeg har inntrykk av at de ikke liker å få røttene forstyrret. De jeg har mista, har helst vært i forbindelse med ompotting/prikling.

De vokser tregt syns jeg, lønner seg å være tidlig ute :)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Lør Jan 06, 2007 16:36

Leno skrev:Ha meg unnskyldt (amatør), men er perlite sånne små "minipoteter" liksom, sånne brune porøse kuler?

Små vulkanske poteter, ja. :)
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene fra Lillehammer Lør Jan 06, 2007 16:45

Aha, slike kuler alle brukte i gamle dager i bunnen på potter for å trekke vann opptil potta (ihvertfall mamsen gjorde det)? Men da spør jeg Inger Karin, hvorfor har du de på toppen? Jeg trodde de evnt. skulle blandes i jorda for å gjøre den mer luftig og fuktig jeg da???? Er det evnt fint å blande disse i jorda til alle typer frø man sår kanskje........eller oppå da?
Solfrid,.......vulkanske poteter??? :? I Syden pleier jeg å kjøpe canaripottiser og de er jo forholdsvis små....å det er jo også godt. Det med aioli blant annet. Men vulkanske er de ikke.
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Rita Lør Jan 06, 2007 16:50

Perlite er hvitt. Det er ett vulkansk stoff som ved oppvarming reagerer omtrent som popkorn. Da blir de porøse og helt flotte til å blande i jord for å gjøre den mer luftig og porøs, eller dekke frø med :)

De brune, runde kulene som man bruker i bunnen av potter, er sannsynligvis leca :)
Hilsen Rita

Det viktigste er ikke å legge planer, men å huske hvor du har lagt dem! (Storm P.)
Brukerens avatar
Rita
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Lør Jan 06, 2007 16:54

Aha, da skal jeg avgårde i morgen og kjøpe perlite. Takk, da lærte jeg noe i dag også!
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg solfrid Lør Jan 06, 2007 17:02

Leno skrev:Aha, slike kuler alle brukte i gamle dager i bunnen på potter for å trekke vann opptil potta (ihvertfall mamsen gjorde det)? Men da spør jeg Inger Karin, hvorfor har du de på toppen? Jeg trodde de evnt. skulle blandes i jorda for å gjøre den mer luftig og fuktig jeg da???? Er det evnt fint å blande disse i jorda til alle typer frø man sår kanskje........eller oppå da?
Solfrid,.......vulkanske poteter??? :? I Syden pleier jeg å kjøpe canaripottiser og de er jo forholdsvis små....å det er jo også godt. Det med aioli blant annet. Men vulkanske er de ikke.

Perlit = Vulkansk materiale. Det er riktig som du sier, den trekker til seg fuktighet. Brukes på toppen for at den ikke skal bli for tung og våt (jorda) men fuktig og lett (perlite). :) Veldig fint å bruke når man skal så små frø eller frø som krever lys for å spire. Da tørker de ikke ut. Perlite beskytter dem mot det sterkeste lyset, men slipper det lett igjennom. Fuktighet får de også.

Glem potetene, det var bare et uttrykk.. :mrgreen:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Trine Lør Jan 06, 2007 17:09

Jeg må tilstå at jeg er av dem som ikke er helt venn med Blodbeger :x :oops: Nydelige planter og i fjor klarte jeg faktisk å få fram et par planter, men det å få noen størrelse på dem i løpet av sesongen :? Vel det fikk jeg ikke til. De blomstret, men forble forholdsvis små og gjorde lite av seg, synes nå jeg.

Tror jeg har noen frø liggende og mulig jeg skal forsøke igjen. Den som gir seg..... ;)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg alexia Lør Jan 06, 2007 17:28

Ja, da må man vel kanskje forsøke å så disse nå hvis de tar veldig lang tid på å spire/vokse. Hmm, må finne meg noe jord - men hvor...? :roll:
Brukerens avatar
alexia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Randi M Lør Jan 06, 2007 17:59

Jeg sår blodbeger 21. januar. Dagen er spesiell for meg og derfor lett å huske på. Sår i en boks. Dekker med et tynt lag jord. Følger den gamle regelen om at frø dekkes med et jordlag omtrent like tykt som frøet er tykt.
Det kan gå opp til 3 uker før spiring. Synes spiringa går raskere hvis sådden får undervarme. Sett den på badegulvet hvis du har varme i det, eller på et vindusbrett over en panelovn, men det går altså helt greit uten undervarme. Om den står mørkt eller lyst, spiller visst ingen rolle. De første årene jeg sådde, var jeg nøye på at frøene sto mørkt. Jeg dekket boksen til. Så oppdaget jeg at masse frø spirte etter at sådden ble satt under vekstlys. Jeg tror frøene spirer fortere i lys, og ser jo at flere frøfirmaer understreker nettopp det at spiring fremmes av lys.
Jeg synes plantene vokser svært fort! Kan kanskje komme av at jeg topper dem minst 3 ganger. Det gjør jeg for å få kraftige planter med rik forgreining.
Plantene vil ha det varmt og godt, og vil absolutt ikke ha kald trekk. Når de har kommet seg ut etter å ha blitt gradvis vent til tøffere omgivelser, er de veldig robuste. Det jeg lærte om at blodbeger ikke trives med en døgntemperatur under 13 grader, er bare tull. Tviler på at mine opplevde ett eneste døgn med temperatur over 13 grader sist sommer.
Plantene trivdes helt utmerket i den kalde sommeren vi hadde og produserte massevis med frø.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona Lør Jan 06, 2007 19:12

Flyttet fra Hageplanter av Admin/Mona
H3
Brukerens avatar
Mona
Turbobruker
Turbobruker