Noen som har begynt å plante ut sommerblomster?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg kirsitn Ons Mai 09, 2007 21:57

Jeg synes tagetes virker ganske herdige av seg. Har i alle fall aldri fått skader på mine selv om jeg har planta dem ut i starten av mai. Det ene året kom det et lett snødryss en av dagene uten at det så ut til å plage dem. (Men jordtemperaturen var sikkert over null siden snøen ikke ble liggende mer enn noen timer.)
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Jacaranda Ons Mai 09, 2007 22:10

Det har sikkert noe med jordtemperatur og kanskje luftfuktigheten på stedet?
Jeg vet i alle fall at det ikke bare er meg her nede som har samme erfaringene.
Glemmer ikke en 17 mai i Birkeland, de hadde pyntet med all verdens fine blomster til 17 mai der 17 mai talen skulle foregå. Alle disse sommerblomstene var omringet av en stor krans med tagetes. De andre sommerplantene sto så flott, men samtlige i den store kransen med tagetes rundt var fryst å så ganske katastrofale ut.
Det var så i øyenfallene at taleren sa til forsamlingen at han håpte vi følte oss som de blomstene i midten og ikke som de i kransen rundt.
:lol:
Etter vinteren kommer våren.
Hilsen Rita H2
Mine bilder
Brukerens avatar
Jacaranda
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg sidselh Tor Mai 10, 2007 8:09

Jacaranda skrev: Vi tok av alle bladene og sakte men sikkert så kom det nye. De var riktig nok ikke noe fryd for øyet den første måneden, men på slutten av sommeren så var de tagetesene enorme, aldri sett på maken i mitt liv. :mrgreen:
Så har det jo også litt å si hvor du har satt dem, står de i le så kan de klare seg, står de på en åpen plass er det verre.
Jeg krysser fingrer for deg at det går bra. :)

Takk, takk. Disse står ganske nærme huset, og delvis under en busk, så det går kanskje bra. Det var kaldt i natt, men de står fortsatt fine og stramme. :)
Brukerens avatar
sidselh

Innlegg Inez Tor Mai 10, 2007 8:17

...men hva gjør dere med herdingen? Jeg synes det er et pes med herding. Jeg har satt mine ut i carporten for at de skal venne seg til å være ute. Der har de stått i nesten 2 uker nå. Det kommer inn litt sol på morgenen, men allikevel har de fått solskade :( Klør i fingrene etter å plante dem ut, men er redd de blir ødelagt. Kan dere gi meg et godt tips?
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

:mrgreen:
Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg iduns Tor Mai 10, 2007 8:24

Inez skrev:...men hva gjør dere med herdingen? Jeg synes det er et pes med herding. Jeg har satt mine ut i carporten for at de skal venne seg til å være ute. Der har de stått i nesten 2 uker nå. Det kommer inn litt sol på morgenen, men allikevel har de fått solskade :( Klør i fingrene etter å plante dem ut, men er redd de blir ødelagt. Kan dere gi meg et godt tips?

Tykkjer også det er eit pes!
Har ein god del planter ståande på verandaen, bak gelenderet på ein måte, så dei får litt sol, men ikkje mykje. Der har dei stått eit par veker utan dekke så eg trur dei tåler låge temperaturer, men dei har fått solskader. Tykkjer vel den tilvenninga til sol er det verste maset.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inez Tor Mai 10, 2007 8:37

Dette er min første sesong med frøplanter, og skal det være slik så orker jeg ikke dette til neste år. Ikke gøy når plantene blir skadet. Da er det mye bedre å frø ute synes jeg.
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg Mokki Tor Mai 10, 2007 9:24

Inez skrev:Dette er min første sesong med frøplanter, og skal det være slik så orker jeg ikke dette til neste år. Ikke gøy når plantene blir skadet. Da er det mye bedre å frø ute synes jeg.

Hvis plantene har blitt litt svidd så forsvinner det fort når de blir planta ut og får kommet i gang ;-)
Det er jo også sånn med å så ting selv - noenting går bra - andre skjærer seg fullstendig.. i fjor stella og stulla jeg med et helt brett coleus som ikke en plante overlevde til utplanting :roll:

Dette peset er nok glemt når du skal begynne å så til neste år :mrgreen:
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg knrasmus Tor Mai 10, 2007 9:52

Alle mine ute. :)
Tagetes, Cosmos, Nolana, Diascia, Lobelia, Salpiglossis, Petunia, Impatiens m.fl.

Når det gjelder herding så har jeg dette billige minidrivhuset som jeg setter de ut i. Der står de dag og natt- ingen bæring foruten den første uka. Åpent ' bur' om dagen og stengt om natta den første tiden, nå er 'buret' åpent natt og dag, med planter som skal til venner og familie. Jeg er fornøyd så langt. Hadde kalde netter en periode og da satt jeg inn en pøs med varm vann i bunnen av buret.
Sigrid
---
Somme tider sidder e å tænker
Somme tider bare sidder e
knrasmus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg kirsitn Tor Mai 10, 2007 10:41

Og jeg planter rett ut fra planterommet uten noen form for herding, og det har gått forbausende bra. Noen år har enkelte av plantene fått litt hvite blader pga. kuldesjokk, men det går jo fort over. I år har jeg ikke sett noe tegn til misnøye blant de nyutplantete, verken pga. sol eller kulde.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nina Tor Mai 10, 2007 10:47

Jeg pleier å dekke plantene med fiberduk den første tida når jeg setter dem ut til herding. Den gir dem både litt beskyttelse mot kulde og sol. :)
Nina
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Jacaranda Tor Mai 10, 2007 14:07

Jeg planter ut i gråvær. Og en uke før jeg planter ut lar jeg døra til drivhuset stå oppe. :D
Men noen planter blir lett svidd, uansett hva jeg gjør, spesielt flittig lise.
Man kan jo også sette brettene på en litt mindre solrik plass en dag eller to.
Mitt største problem er vinden, bladene brekker i vindene her for det blåser slik her. :x
Etter vinteren kommer våren.
Hilsen Rita H2
Mine bilder
Brukerens avatar
Jacaranda

Innlegg christina Tor Mai 10, 2007 15:45

Mitt største problem hittil har vært min datter på 2 år :x :lol: Dette er jo så interresant, og ho skal gjerne løpe over de, eller grave der... (Nytt bedd, og ho fikk lov til å leke der før :fun: ) Så jeg har på en måte meg selv å takke...
Brukerens avatar
christina

Innlegg Trine Tor Mai 10, 2007 18:04

Jeg styrer ikke så mye med herdingen. Erfaringen tilsier at de fleste planter som har stått noen uker i drivhuset først, ikke trenger ytterligere herding. De tåler helt fint overgangen fra drivhus (i glass) til åpen himmel :) Jeg hang opp et hvitt laken i taket på drivhuset de første par ukene etter at jeg satte plantene ut. Noen få (flittig lise og fuchsia) fikk små sviskader men det er også alt.
Verre er det med de store Brugmansiaene, som går rett fra kunstig lys i kjelleren, til sol/halvskygge under pæretreet. De mister nesten alle bladene og ser forholdsvis pjuskete ut etter noen dager. Nå, etter at de har vært ute i ca. 14 dager, er de fulle av nye skudd og i løpet av et par uker til er de antakelig fine og grønne igjen :)

Her står fortsatt Flittig Lise og Hengepetunia i drivhuset, sammen med noen potter med mer eksotiske frø, som ikke har spirt ennå. Tagetes, fuchsia, brugmansia, Camellia, Pellis, canna, asarina, cobaea, erteblomster og litt annet er ute for lengst. En del av det står fortsatt i potter, men mye er plantet i bakken.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inez Tor Mai 10, 2007 18:14

Tusen takk dere :D Nå er jeg ikke så engstelig lengre :D Ja dette er vel som ved en fødsel, man glemmer fort :D
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg Roxanne Tor Mai 10, 2007 18:33

Jeg har vært på et gartneri i Ask (i Gjerdrum, cirka 2 mil herfra) og handlet uteblomster i dag. Jeg visste ikke engang at det fantes noe gartneri der, men "snublet" over et skilt i veikanten etter et besøk i en koselig bruktbutikk i Ask.

Jeg gikk litt amok med pengeboka, og fikk meg en liten tankevekker da jeg nettopp kikket på gradestokken: skarve 8 grader ute, og klokka er bare halv åtte på kvelden. Natt til idag var det kun 2 grader, og gartneriplantene er selvfølgelig ikke herdet til slike tempereturer.

Så hva gjør man? Jeg vurderte å ta dem inn, men her er det 1) litt lite plass, og 2) litt for varmt. Så... hva gjør man?

Jo, man takker alle guder for at man har varebil! Blomstene står nå trygt og lunt i bagasjerommet, i ly for den kalde og uttørkende vinden. Kaldt blir det nok der også, men de står ihvertfall tett og vindfritt. :)
If at first you don't succeed, skydiving is not for you...
Brukerens avatar
Roxanne
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg mario Tor Mai 10, 2007 19:11

De fleste plantene mine har stått ute siden 18 april ,pellisene en god uke.
Men sommerblomster i potter og georginer,verbena bonasariser i beddene har begynt å vokse ute nå. Særlig etter regndagene ser en at de hadde vokst. Erteblomster og blomkarse som har spirt ute begynner å bli frodige nå. :mrgreen:
Mario
Bilde
Brukerens avatar
mario
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

ForrigeNeste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester