Noen som har begynt å plante ut sommerblomster?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg magnolia Tor Mai 10, 2007 20:45

Idag satte jeg ut mine 11 tomatplanter, fylte på med kugjødselkompost i pottene, fjernet de nederste bladene som var bladlusbefengt og knep tyver. La over dem agrylduk mot sola. Orket ikke å bære dem inn igjen, så jeg har lagt over dem et stretchlaken og et dynetrekk, holdt oppe av støttepinnene. Selv om det er meldt kaldere netter, tror jeg det går bra.
Neste problem: Hva skal jeg med så mange tomatplanter og hvordan skal jeg plassere dem etter hvert :?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg sidselh Fre Mai 11, 2007 7:30

sidselh skrev:
Jacaranda skrev: Vi tok av alle bladene og sakte men sikkert så kom det nye. De var riktig nok ikke noe fryd for øyet den første måneden, men på slutten av sommeren så var de tagetesene enorme, aldri sett på maken i mitt liv. :mrgreen:
Så har det jo også litt å si hvor du har satt dem, står de i le så kan de klare seg, står de på en åpen plass er det verre.
Jeg krysser fingrer for deg at det går bra. :)

Takk, takk. Disse står ganske nærme huset, og delvis under en busk, så det går kanskje bra. Det var kaldt i natt, men de står fortsatt fine og stramme. :)

Alt vel! Minusgrader i natt, men tagetesen lever i beste velgående fortsatt. :D
Brukerens avatar
sidselh
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anne-Marie Fre Mai 11, 2007 7:36

Hos meg var det 1.8 grader på det kaldeste i natt. Jeg har plantet ut squash, sanvitalia, blomkarse, persille, crocosmia, innesådde stauder og sommerrudbeckia. Alle så ut til å ha klart seg bra da jeg tok runden i morges, men de har stått ute i isoporkasser i noen uker allerede. Også Cerinthe major og lobelia som stod til herding ser ut til å ha det bra. Har satt ut noen pelargoner, som også så blide og fornøyde ut.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Pernille Fre Mai 11, 2007 8:49

Jeg er glad mine planter ikke stod ut i dag tidlig. Det snødde så jeg nesten ikke så garasjen :?
Pernille

I mitt neste liv vil jeg bli en blomst som du kan lukte på.
L. Kilevold
Brukerens avatar
Pernille

Innlegg Grimen Fre Mai 11, 2007 8:54

Her var det minus 0,5 i natt. Merket at det var kaldt i går kveld, derfor tok jeg inn noen Fuchsia og en Canna som sto ute til herding. Heldigvis.

Ser at folk handler inn store mengder sommersblomster (Hver gang jeg er på Plantasjen for å kjøpe jord), og hagesentrene har hatt disse inne en god stund allerede.

Men det er ikke sikkert mot frost alle steder i Bergen ennå. Sikkert store lokale forskjeller.
Jeg har heldigvis en del løkblomster i hagen som blomstrer, derfor kan jeg utsette innkjøpene av sommersblomster en stund.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Lise Fre Mai 11, 2007 8:57

La oss nå ikke håpe at det kommer noe mer snø her i "syden" 8)

I går natt var det 2,4 grader på det kaldeste hos meg. Fikk helt panikk da jeg sjekket om morgenen, og fløy ut for å inspisere plantene.
Alt sto like fint!
Temperaturen er sikkert ikke så lav over lang tid (satser på 2 minutters kulde....) det er vel rett før solen står opp at det er på det kaldeste?

I natt var det minste temperatur på 6 grader og da begynner vi å snakke.

Vindlene tørr står fremdeles inne. Tørr ikke sette dem i plastdrivhuset om natten heller. Da må jeg sette på strøm igjen og det har jeg ikke lyst til. Forferdelig sjau å bære de svære pottene ut og inn. Orker det ikke før jobb, så det blir bare en stund på ettermiddagen de får stå ute.
Blir sikkert forferdelig pinglete når de endelig kommer ut.
Trine Lise

Innlegg Lene i Fredrikstad Fre Mai 11, 2007 10:20

Jeg har ikke satt ut noe ennå. Jeg tør ikke, for jeg var så dum at jeg satte ut (nesten) alt i plastdrivhuset ca. 20/4 og de to nettene det var frost + de dagene det var altfor varmt førte til død og tristesse. :cry:
Det som står igjen inne i planterommet nå og det som såvidt har begynt å gro litt igjen i plastdrivhuset skal få lov til å stå der det står til etter 17. mai.
For nå har feigheten satt inn for fullt.

Det er heldigvis ikke 100 prosent død i småpottene; røttene på noen av småttingene i plastdrivhuset lever og de får nye blader. Så jeg ser det ann og håper på mer og mer liv i dem.

Ellers har jeg oppdaget at jeg har masse selvsådde sommerplanter (salvia viridis) i verandakassene. Jeg prikler nok ut dem der jeg hadde tenkt å sette de triste småttingene. :mrgreen:
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg Maria i Strandhuset Fre Mai 11, 2007 10:47

I natt var det 0.7 grader her. Alle egenproduerte planter står på verandaen - i plastdrivhus eller under fleece om natten. Det er er desverre en kasse og etpar poser med kjøpe/importplanter som ikke er plantet ennå - men de klarer seg heldigvis uten utvidet natteomsorg.
Men det skal ikke mye til før det bikker under den magiske streken, da. 0.4 grader :? Jeg forblir blant de feige en stund til :)

Mikkel
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg camlin Lør Mai 12, 2007 19:50

Jeg tør i hvertfall ikke ennå. Men så holder jeg til Nord-Norge da... Har ikke oppdaget noe nattefrost den siste tida. Stemor kanskje i neste uke...? Den har begynt så smått å blomstre inne nå. :)
camlin

Innlegg Lene fra Lillehammer Lør Mai 12, 2007 21:32

magnolia skrev:Idag satte jeg ut mine 11 tomatplanter, fylte på med kugjødselkompost i pottene, fjernet de nederste bladene som var bladlusbefengt og knep tyver. La over dem agrylduk mot sola. Orket ikke å bære dem inn igjen, så jeg har lagt over dem et stretchlaken og et dynetrekk, holdt oppe av støttepinnene. Selv om det er meldt kaldere netter, tror jeg det går bra.
Neste problem: Hva skal jeg med så mange tomatplanter og hvordan skal jeg plassere dem etter hvert :?

Og hva skal jeg med over 30 tomatplanter?..... :lol: Jeg har gitt bort tomatplanter i hytt og pine men sitter fortsatt igjen med over 30 stk. Vel, vel, da går da da an med litt svinn!
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Lør Mai 12, 2007 23:14

Jeg sår minimalt, men alt jeg har sådd er for lenge siden satt ut. Og mye av det jeg sådde direkte i april har kommet langt allerede.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Henri Fre Mai 18, 2007 17:33

nesten alt jeg ikke har plantet "fast" ute i beddene har strøket med den siste uken... Blanding av solsvidd, frostskadd og uttørket.
Ja jeg burde gitt mannfolket bedre beskjed før jeg var borte... :cry:
Helsikes sniglar.
Brukerens avatar
Henri

Innlegg Jacaranda Fre Mai 18, 2007 20:47

Ja nå er det gjort, alt er plantet ut med unntak av mine Ipomea.
Status er til nå bare litt sol svidde planter, men jeg tenker som så at nå får det stå sin prøve. Har som vanlig sådd og anskaffet meg alt for mange planter. Er rett og slett dritt lei alt som har med planter i drivhus og plante rom. Heldigvi jeg plantet ut litt tidlig for nå ligger jeg rett ut med rygg her :?
Lærer aldri, trillebår, jordlass og spade er ikke forenelig med min rygg :?
Har som vanlig ikke plass i bedene og må bruke felles arealet. Nå kan de vel ikke si så mye på det, for bror parten av boligfeltet blir forsynt med planter fra meg. De som ikke har fått enda har ikke anlagt hage for husene er nettopp kommet opp.
Jeg kaller bedene på felles arealet ?prøvefelt? Veldig greit å sette ned sommerblomster som enda er små og ting man ikke helt vet hva er.
Merkepinner hva er det ???
:lol: :lol: :lol:
Etter vinteren kommer våren.
Hilsen Rita H2
Mine bilder
Brukerens avatar
Jacaranda

Innlegg Trude_01 Lør Mai 19, 2007 18:48

Jeg plantet ut mine første sommerplanter 4 .mai i år :-)
Og de lever enda.... satte to margeritter og en blå bethlehemsstjerne i en potte på trappen og de er så flotte :-)

Kasser har jeg ventet med å plante i for vi får vel en eller flere snøfall før vi når juni...hehe

:lol:
Brukerens avatar
Trude_01

Forrige

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester