Dagens Fritillaria

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Dagens Fritillaria

Innlegg magnar Fre Okt 12, 2007 12:49

Bilde

Siden det nå er høst og tid for løkplanting, vil jeg lage en liten serie på ei planteslekt jeg syns veldig godt om, nemlig Fritillaria,, eller krone som den skal hete på norsk. ?Dagens? betyr ikke at det kommer noe nytt her hver dag, men sånn med ujevne mellomrom ei stund utover nå.

Jeg begynner med den aller mest vanlige av alle Fritillaria, nemlig F. meleagris. I den gamle sortslista fra Hagesleskapet kalles den Kongekrone. Ellers har den jo flere andre navn på norsk, som rutelilje og vipeegg. Lurer på om det siste egentlig er dansk. Jeg regner med at den er godt kjent for de aller fleste her på forumet.

Til tross for at den har vært vanlig i hager og i handelen i mange år, er det likevel flere av dem som besøker hagen min om våren som ikke kjenner den, og som lurer fælt på hvor de kan få tak i den. -Kjøp løker om høsten, sier jeg da. Og akkurat nå bør det være til slags i de fleste hagesentrene. Den er en flott og lettdyrket plante som ikke bør mangle i hagen. Den trives godt også på litt fuktige steder.

F. meleagris er en Europeisk art som har sitt naturlige kjerneområde fra sentrale Frankrike og over mot Sveits, men som nå er forvillet og spredd i de fleste landene i Europa. Det finnes etter hvert også en god del navnesorter av denne arten.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Fre Okt 12, 2007 12:57

Åh... så deilig, dette var tråden vi trengte nå!

Fritillaria er flotte planter, jeg har sådd noen etterhvert og håper på at de skal vokse seg store nok :D
Fritillaria meleagris er en flott representant for denne slekten, det er helt sikkert! Jeg hadde disse i Hamar, og jeg gledet meg over dem hvert år:

Bilde

Jeg tok frø av dem og merket fint med "lilla" og "hvit", men alle ble lilla. Det er nok en dominant farge på disse. Derfor har jeg nesten bare de lilla i hagen nå, jeg har også kjøpt noen hvite etter jeg flyttet, men de fleste av disse var også lilla...

Jeg gleder meg til mer Fritillaria-stoff! :star:
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rekkehuset Fre Okt 12, 2007 13:42

Så pussig! Jeg har akkurat vært på Plantasjen og kjøpt en pakke med sånne løker - da gleder jeg meg enda mer til å se dem til våren :-).

- Rekkehuset
Brukerens avatar
Rekkehuset
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Grimen Fre Okt 12, 2007 14:27

Jeg har plantet Fritillaria meleagris i et litt fuktig område i hagen. Denne Fritillariaen tåler fuktig jord. Mine ble plantet i vår, det var pottedyrkede planter, både hvite og lilla. Jeg lot plantene få frø, disse ristet jeg rundt plantene. Jeg får håpe det kommer småplanter til neste år.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnar Fre Okt 12, 2007 16:06

Hos meg selvsår de seg og kommer opp rundt omkring, men det er jo ikke noe problem. :) Men frøplanten er jo bare et strå, og det er fort gjort å luke dem vekk. Man legger egenlig ikke merke til de nye plantene før de en dag blomstrer.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SiljaV Fre Okt 12, 2007 16:09

Dette blir en tråd som det blir moro å følge med på, takk Magnar :star:. F. meleagris har jeg ennå ikke skaffet meg, lurer på å så. Noen som vet hvor lang tid det tar før de kommer i blomst etter såing?
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Fre Okt 12, 2007 16:10

Marosa skrev:Dette blir en tråd som det blir moro å følge med på, takk Magnar :star:. F. meleagris har jeg ennå ikke skaffet meg, lurer på å så. Noen som vet hvor lang tid det tar før de kommer i blomst etter såing?

Det tar faktisk ikke så lang tid, jeg tror mine brukte 3 år.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnar Fre Okt 12, 2007 16:22

Det høres rimelig ut, Inger Karin.

Marosa: Fritillariafrøene trenger vinteren ut får å spire, så du bør få tak i frø og så dem nå i høst hvis du vil prøve. Men ellers er jo løk av rutelilje lett å få tak i og ikke spesielt kostbar heller.
Magnar
Brukerens avatar
magnar
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Fre Okt 12, 2007 16:25

Om Fritillaria og såing: Denne bør sås nokså tidlig på høsten, for den trenger både høst og vinter. Det er i alle fall min erfaring. Så den ute nå, senest, så tror jeg nok den spirer til våren :-)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg akoen Fre Okt 12, 2007 17:02

Trur du er tankeleser Magnar. ;) Hadde tenkt å starte ein tråd om Fritillaria. For eg lurer litt på kva sorter som er best å satse på.
Eg har hatt diverse sorter innom min hage, men det er stort sett bare F. meleagris som ser ut til å stortrivers hos meg.

Eg hadde i utgangspunktet bare lilla av denne, men plutseligt ein dag sto der ein kvit der.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Fre Okt 12, 2007 17:03

Frittelaria er en av mine favoritter, men dessverre blir den hardt angrepet av liljebillen.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inger Karin Fre Okt 12, 2007 17:06

akoen skrev:Eg hadde i utgangspunktet bare lilla av denne, men plutseligt ein dag sto der ein kvit der.

Jeg har tenkt på at hvis fargen på disse er et resultat av mendelsk arv, så vil frø av mine lilla (som er avkom av hvite...) kunne gi hvite planter i 25% av tilfellene, altså hver 4. plante. Kanskje jeg skal så dem? :-)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Britt Åse Fre Okt 12, 2007 17:40

Deilig tråd :D . Og deilig plante, -den er totalt fascinerende med de rutene, synes jeg.

Jeg har noen få av disse, og den ene tua ser sannelig ut som den legger på seg litt. Jeg har hatt flaks og fått hvite planter av 'hvite løk' også :star: .
Har dere opplevd at den selvsår seg?

Edit: hva er mendelsk arv, forresten?
Edit 2: huff så pinlig - Magnar skriver jo at den selvsår seg hos ham. :oops:
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg gerdh Fre Okt 12, 2007 17:43

Veldig interessant tråd. Jeg plantet noen i fjor, men de kom ikke opp. Jeg hadde slått meg til ro med at de var for sarte for vårt område. Men kanskje jeg bare var uheldig. Jeg skal se om jeg får tak i noen og plante på nytt.
gerdh
gerdh
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inger Karin Fre Okt 12, 2007 17:48

Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Britt Åse Fre Okt 12, 2007 17:50

gerdh skrev:Veldig interessant tråd. Jeg plantet noen i fjor, men de kom ikke opp. Jeg hadde slått meg til ro med at de var for sarte for vårt område. Men kanskje jeg bare var uheldig. Jeg skal se om jeg får tak i noen og plante på nytt.

Kan frittillaria oppføre seg som feks noen martagonliljeløk jeg satte et år - de kom ikke opp før to år etter? Altså, -om fritillariaen kan komme neste år?
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Baidu [Spider], Google [Bot] og 0 gjester