Kattesand / kattegrus

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kattesand / kattegrus

Innlegg calypso Man Nov 19, 2007 14:39

Har du problemer med mugg i såpottene? Eller små svarte fluer? Eller rothalsråte?

Perlitt og Vermikulitt hjelper bra, men det er kanskje problemer å få fatt i.
Kattesand fåes overalt, mange har det i huset allerede, og det er ganske billig.

Den er grovkornet og holder godt på fuktigheten. Kan blandes i vanlig jord, men det går fint å så i ren kattesand også.
Det finnes mange forskjellige, og du må sjekke at det ikke er en type som smuldrer når den blir fuktig.
Når du sår i slik grus, dusjer du etter såing, slik at frøene kommer ned mellom gruskornene. Senere må de ha en form for undervanning.
Utendørs kan smått frø bli vasket for langt nedover i sanden. Dette kan unngås ved et ganske tynt lag med finkornet, vanlig sand i det øverste laget.

Med en gang det spirer må det vannes med gjødning, eller prikles over i noe annet.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sirikit Man Nov 19, 2007 15:54

Jeg forsøkte meg med å kjøpe Europris sin katte"sand", men denne viste seg å bestå av leire, så det var helt klart et feilkjøp. Det kunne derfor vært greit med noen merkenavn på typer som fungerer.

Ellers er jeg nå godt utstyrt med både Vermikulitt og Perlitt, så det er ingen fare for min del på en god stund.
Siri (avatar kommer... men det står ikke noe om når...)
Sirikit
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Timian Man Nov 19, 2007 16:35

Jeg bruker Coop kattesand. Den klumper ikke og det er lett å se når det blir for tørt. Sår frøene på vanlig såjord og dekker med et lag (ca 1 cm) kattesand.
Har ikke hatt problemer med mugg eller rothalsråte, (bank i bordet). :)
Brukerens avatar
Timian

Innlegg Elsa Man Nov 19, 2007 18:14

Jeg har brukt fuglesand over staudesådden denne gang. Var litt usikker på kattesanden, det er jo så mange sorter av den.
Elsa

" Å vente på en glede er også en glede" ( Lessing)
Brukerens avatar
Elsa

Innlegg calypso Man Nov 19, 2007 18:20

Fuglesand er grov sand, den har ingen evne til å lagre vann.
Kattesand er leire, den holder godt på fuktighet og næring, men enkelte av kattesandvariantene blir til grøt når de blir våte, andre holder konsistensen, det er bare å prøve litt på en skål med vann
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sirikit Man Nov 19, 2007 18:52

Europris sin kattesand ble grøt ved fukting, så jeg gjentar oppfordringen om å oppgi navnet på typer som fungerer. Gjerne noen som kan kjøpes på Meny, Rema eller Rimi, det hadde vært praktisk. Coops kattesand er et bra tips, men det er sjelden jeg handler der...
Siri (avatar kommer... men det står ikke noe om når...)
Sirikit

Innlegg Anita K. Man Nov 19, 2007 19:37

Hva med vanlig Friskies kattesand? Den klumper seg slik den skal ved bruk. At den er elendig som kattesand, behøver ikke bety at den er dårlig til frøsådden. Og den er ganske rimelig i innkjøp, følgelig kostbar i bruk fordi du må skifte sand hele tida. Sikkert derfor den er ubrukelig til pus. Det stinker fort av den.
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Man Nov 19, 2007 20:57

Er det slik å forstå at sanden ikke skal klumpe seg? Vi bruker bare kattesand fra dyrebutikken til katten, denne sanden klumper seg slik den skal. Billig kattesand, for det er vel en fordel om den er billig til dette formålet, duger den til frøpottene? Elendig kattesand (en som ikke klumper seg) er vel en fordel :? .

Kattesand brukt i potter utendørs, kan gi en katt gale signaler :mrgreen: :lol:.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sigrid Man Nov 19, 2007 22:05

Kattesand som ikke klumper seg er det som må brukes, ja. Husker ikke navnet på den jeg brukte, dessverre. Har gitt opp såing et par sesonger nå, fordi jeg ikke greide å passe frøplantene godt nok :(
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg tullerusk Søn Des 30, 2007 20:19

Jeg har tenkt å prøve med merke CatSan kjøpt på kiwi, tror det er snakk om under 30 kr for en pakke, betydelig billigere enn perlite. Den består av korn i varierende størrelse som suger opp vesken.
Brukerens avatar
tullerusk
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Søn Des 30, 2007 20:38

Test av kattesand: Ta litt i en skål og hell på vann. Rist forsiktig på det dagen etter, hvis det blir til finkornet leire duger det ikke, det må beholde den grove konsistensen. At/om det klumper seg når katten bruker det, har ingen betydning her
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg pusepilde Søn Des 30, 2007 20:59

Jeg brukte catsan i vår. Den holdt sammen.
Hvis jeg ikke husker helt feil. :?
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Paal Tor Jan 03, 2008 17:28

Jeg bruker COOP - Extra. Denne kattesanden har jeg benyttet til mine bonsaitrær i flere år og det fungerer aldeles utmerket. Noen trær står i bare kattesand, mens andre står i 60% kattesand og 40% blomsterjord. Viktig ar kattesanden ikke klumper seg.

Pål
Pål fra Asker. Har en liten hageflekk på 600 kvm, kone, barn, dyr, jobb og alt for lite tid.
www.bonsainorge.com
Brukerens avatar
Paal

Innlegg solfrid Tor Jan 03, 2008 18:33

Pål - jeg har fjernet teksten i Tema-feltet. Det skal kun brukes ved opprettelse av tråd.

Har lagt inn teksten i selve svarfeltet.

Solfrid/moderator
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg reidunn Tir Jan 22, 2008 13:49

Tar opp igjen denne tråden:
Selv om kattesand er billig kan det bli dyrt å kjøpe og teste forskjellige produkter :? DERFOR: Jeg oppfordrer dere som har erfaringer: Les på posen og spre deres viten!! :D
Kjære katteeiere: Gi oss kunnskap også om de typene som klumper seg, og derfor ikke er egnet til plantebruk!! :D
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Rekkehuset Tir Jan 22, 2008 15:13

Jeg kjøpte CatSan på Mega og prøvde den i skål med vann - ikke antydning til klumper der! Men, så begynte jeg å lure på om kanskje kattesand inneholder noen mineraler eller sånt som ikke er så bra for små spirer :? Det vil vise seg.
Brukerens avatar
Rekkehuset

Neste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester