Biller i planterommet

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Biller i planterommet

Innlegg Kari Man Mar 03, 2008 9:47

Hva er det for en bille som gnager på plantene mine? Utysket spiser bladene på Fuchsia, Azalia og Hortensia. Om dagen er det ingen ting å se, så utysket må være ett nattinsekt. Dermed startet jakten: av med lyset på kvelden og inn for å ta utysket på fersk gjerning. Fant svarte biller, ca 1 cm, med lange følehorn og lyserer prikkete striper over kroppen. :x Hva i alle dager har invadert planterommet mitt? Hvordan blir jeg kvitt udyret? Kan jeg bruke maurkverk? Heldigvis har billene bare gått på planten på gulvet og ikke i frøpottene!
:?
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Man Mar 03, 2008 11:41

Hvis du legger ut et bilde av dyret, så er det mye enklere å artsbestemme det. ;)
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Man Mar 03, 2008 12:54

Jeg har dessverre ikke mulighet til å ta noe bilde. Finner heller ikke et bilde i småkrypgalleriet. Er det noen som kan hjelpe meg likevel?
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Man Mar 03, 2008 13:02

Om du ikke får svar her så kan du spørre på spør en biolog
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mokki Man Mar 03, 2008 13:06

Biller

Ligner de på noen av disse? Eller på marihøner?
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Man Mar 03, 2008 13:07

Er det noe slikt?
http://bugguide.net/node/view/42595
Du kan bruke maurkverk, Radar eller et lignede insektmiddel.
Er det mange biller?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg kirsitn Man Mar 03, 2008 13:17

Synd du ikke kommer på kafetreffet i dag, ellers kunne jeg sikkert artsbestemt billene hvis du tok dem med dit.

Men hvis det er fleskebiller du har fått på planterommet, så tviler jeg litt på at det er de som spiser på plantene. Fleskebiller pleier vanligvis å leve på animalsk protein, f.eks. tørket mat, dyrefôr, pels, fettet som samler seg bak komfyren...
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Man Mar 03, 2008 15:26

Tror ikke det hade hjulpet om jeg hadde komme på treffet i dag, da jeg bare har sett billene ved å slå på lyset etter en tid med helt mørkt rom. Jeg fant fire biller lørdag og en i går, så det er ikke så veldig mange. De bildene Mokki la ved som ligner mest er: myk borebille, brunsvart melbille og korngnager. Tar med meg bildene av billene hjem, så kan jeg se nærmere på de om det dukker opp noen i kveld.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Man Mar 03, 2008 16:00

Hvis du finner flere biller, så er det fint om du tar vare på en av dem, jeg vil gjerne vite hva det er og evt. legge ut bilde av den på insektgalleriet. Hvis du ikke vil oppbevare den levende, så kan du avlive den ved å putte den i fryseren.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Man Mar 03, 2008 16:46

kirsitn skrev:Hvis du finner flere biller, så er det fint om du tar vare på en av dem, jeg vil gjerne vite hva det er og evt. legge ut bilde av den på insektgalleriet.

Jeg kan ta et bilde med mobilen og sende deg det om jeg finner flere biller. Send meg en pm med ditt mobilnummer om det går.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tir Mar 04, 2008 10:17

Kristin mener det ser ut til å være snutebiller ut fra mitt mobilbilde. De lever av planter utendørs. Jeg prøver å bruke maurkverk på de, så håper jeg de forsvinner. Men hvordan kom de seg inn? Med planter som er kjøpt eller med jord? :x
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Tir Mar 04, 2008 12:17

De legger egg på planter og ikke i jord. Men allikevel synes jeg dette var en merkelig årstid for de å dukke opp.. De går jo igjennom forskjellige stadier, som larver først. Og utviklingstiden er vel over ett år?
Jeg synes det er mystisk jeg for min del.. de pleier ikke dukke opp før på forsommeren normalt. Så kanskje de var egg i fjor sommer ;)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tir Mar 04, 2008 12:50

Et annet smådyr som kunne ligne er maskeringstege, men de jeg har sett har ikke vært dekket av støv og rusk (og så rent har jeg det ikke). Maskeringstegen gjemmer seg om dagen og det stemmer.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Tir Mar 04, 2008 12:53

Men de spiser ikke på planter...
Her er en artikkel om veksthussnutebiller, og det er bilder av blader som de har gnagd på, ser bladene dine slik ut?
http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/82.html
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tir Mar 04, 2008 13:01

Den er det! Takk for at du fant den ingrid9000. Huff og huff! Hvordan blir jeg kvitt den? Jeg har ikke sett larver og har ikke lyst til å kaste alle plantene.
:( :?
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Tir Mar 04, 2008 13:12

Jeg vet ikke hva slags giftstoffer som er tilgjengelig i Norge så det håper jeg andre svarer på.
jeg har kun sett den en gang, eller rettere sagt larven.. jeg kjøpte en kuleprimula som var så fin, og fikk den plantet. Neste gang jeg så til den var den mer eller mindre visnet, og et par dager senere lå hele planta over ende.. da jeg tok den opp av jorda satt det en sånn feit hvit larve og hadde gnagd av alt som heter røtter så planten veltet :(

Kan de ha lagt egg noe sted på plantene dine allerede? De legger sikkert egg under bladene?
Her i denne artikkelen er det bilder av eggene.
http://www.med-rz.uni-sb.de/med_fak/physiol2/camellia/pest/weevil.htm
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester