Kjempeverbena (Verbena bonariensis) - spiring

Frøsåing, deling, stiklinger, avleggere - det blir aldri nok, gjør det vel?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kjempeverbena (Verbena bonariensis) - spiring

Innlegg patina Fre Mai 09, 2008 17:38

hvor lang tid tar det for kjempe verbena å spire?

jeg var grundig me såingen og har hatt dem i kjøleskap i 8 dager,nå står de i vinduskarmen,har stått der i vel 2uker nå.men ingen tegn til spirer :(
tar det lang tid for kjempe verbena å gro?
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Randi M Fre Mai 09, 2008 19:28

Det har tidligere vært tatt opp her på forumet at kjempeverbena, Verbena bonariensis, spirer dårlig. Antar det skyldes dårlige frø. Jeg sådde i fjor og fikk raskt svært god spiring i romtemperatur.
Sådde fra samme frøpakken i år og opplevde det samme. Jeg hadde frøpakken i fryseren fra jeg sådde i fjor og til jeg sådde i år.

NB! Mange fraråder oppbevaring av frø i fryser, men jeg har altså bare gode erfaringer med å gjøre det.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Christine Søn Mai 11, 2008 9:12

Det tar l a n g tid for kjempeverbena å gro.
Jeg sådde i begynnelsen av februar, og nå er de blitt 10-15 cm høye. Den første måneden vokste de omtrent ingenting.
Jeg beklager å si det, men du rekker neppe blomstring på disse hvis du har sådd de nå.....
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Randi M Søn Mai 11, 2008 11:24

Verbena bonariensis driver jeg fram i god varme. Det må den ha for at den skal rekke å blomstre i en nordnorsk sommer.
Jeg sådde mine 20. februar og det er nå store planter som har fått sine første, små blomsterknopper.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cherie Søn Mai 11, 2008 15:57

Eg lykkast bra med spiringa i fjor, men da veksla eg på med eit par veker i romtemperatur, og eit par veker kjøleskap osv. Dei spirer ujevnt, og må av og til ha diverse kjølege perioder for å "vakne". Nokre kjem på at dei skal spire med ein gong, slik Randi beskriv. :fun:
Med helsing Cherie

"Dersom du vil at draumane dine skal bli verkelege, må du først og fremst sørge for å vakne!"
Cherie si dagbok
Brukerens avatar
Cherie
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ingrid9000 Søn Mai 11, 2008 22:05

Den ene min fra i fjor har ikke dødd i bedet i vinter og kommer med nye skudd fra rota :jump:
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg reidunn Man Mai 12, 2008 10:23

Jeg plantet mine ut på lørdag, da var de ca 40 cm høye. :D De største var stiklinger fra ei restplante som jeg kjøpte på Plantasjen sist høst - overvintret kjølig som potteplante. Noen var sådd i 2007, men kom så lite at de var kastet i rotekråa :oops: - de ble tatt inn på høsten da jeg så liv, ble pottet opp og overvintret som før sagt.
De minste var frøplanter som var sådd 25.januar.
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg patina Tir Mai 13, 2008 18:42

Da kan jeg vel bare glemme blomster i år :( får huske på det til neste år da at jeg må gå igang tidlig me såinga..

Men er det mulig å få kjøpt ferdige planter?
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg reidunn Tir Mai 13, 2008 20:31

Som sagt så fant jeg en stor plante på høstsalget på Plantasjen - det går jo an å spørre.
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lin Ons Mai 21, 2008 9:49

Jeg har hatt mine kjempeverbena i kjøleskapet fra rundt midten av januar. Der står de leeeenge. Iallefall 4-6 uker. Når jeg da tar dem ut setter jeg dem i vinduskarmen i stua med panelovn under, med plast over, og da kommer de etter bare noen få dager. Når de vel har spirt setter jeg dem på planterommet med 13-15 grader og tonner med lampelys :)
Etter de har etablert seg, priklet over i egen potte begynner jeg å gjødsle, og da begynner det å skje ting. Jeg setter da i vinduet uten undervarme i vanlig romtemperatur og da vokser de fort syns jeg :)

Dette har jeg nå gjort fire etterfølgende år. Nå står de ute og har selvsagt stagnert i veksten på ca 40 cm. De gjør det når de flyttes ut. Stopper opp ei uke eller to.

Oppskriften sto i en Hagen for alla, ifb. med et intervju av ei ung svensk jente som hadde egen kolonihage. Nå er jeg i flyttemodus og har bladet pakket ned et sted :) Ellers skulle du fått den ordrett.

Jeg så Kempeverbena til salgs i fjor, tror det var på Olsens Enke i Oslo. I år har jeg ikke sett den ennå. Den er jo litt sen i blomst, så kanskje den kommer etterhvert. Spør på hagesenteret ditt, de vet sikkert om den er på vei.

Jeg syns den er verdt å drive frem fra frø da den gjør seg best i store mengder. Slottet hadde noen gedigne bedd fylt til randen i fjor. Bare Kjempeverbena i mange meter.

De er sååå utrolig flotte!

Når det gjelder de du har nå, så kan du jo alltids prøve å sette dem ei uke til i kylen? Eller to. Om du tidlig gir dem egen potte, nok gjødsel, kan det jo være at du er heldig og rekker å få en blomst eller to på dem i år. Tror dog ikke det er verdt bryet. Er jo mye jobb å ha dem inne. I fjor blomstret min fra 3 juli til frosten kom. :)
Har du tid og lyst kan du sikkert prøve, men tror jeg ville satset på igjen neste år med mer kjøletid!
Hilsen Lin

Linsin blogg
Brukerens avatar
Lin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg patina Ons Mai 21, 2008 15:31

hmm..jeg kjøpte frø fra impecta,der sto det at du skulle ha dem i kjøleskap i 8 dager,men bruksanvisningen for frø fra impecta er veldig dårlig synes jeg :(
tusen takk for nyttige råd Lin :) jeg følger heller din såmetode fra nå av!
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg KristinO Man Mai 26, 2008 19:07

Jeg sådde Verbena bonarensis den 24. feb, og de er først nå jeg ser at de vokser. Får nye blad, men er bare noen cm høye. Det jeg lurer på er om hvor høye denne planten blir, og når den blomstrer. :o
Jeg kan kanskje ikke regne med noen blomst iår på de når de er så små? :?
Kristin

Å plante frø er å føre livet videre........
De beste gavene kommer i de minste pakkene....
Brukerens avatar
KristinO
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lin Man Mai 26, 2008 23:00

KristinO skrev:Jeg sådde Verbena bonarensis den 24. feb, og de er først nå jeg ser at de vokser. Får nye blad, men er bare noen cm høye. Det jeg lurer på er om hvor høye denne planten blir, og når den blomstrer. :o
Jeg kan kanskje ikke regne med noen blomst iår på de når de er så små? :?

Mine har flyttet ut og er nå ca 40 cm. Jeg har hatt dem opp til 200 cm i høyde. De blomstrer i Oslo fra juli til frosten.

Anbefaler at de står i hver sin potte, at de gjødsles mildt hver uke og at de står i stuetemp ved et vindu frem til fare for nattefrost er over, og gjerne noen uker til... :)

Min erfaring er at de vanligvis ikke overvintrer ute i H3-4, så da vet jeg ikke hvordan det er hos deg? Du kan ta dem inn, men pass på så de har det kjølig og ikke knusk tørt.
Hilsen Lin

Linsin blogg
Brukerens avatar
Lin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg patina Ons Jul 09, 2008 15:17

Er det mulig at Verbena bonarensis kan overvintre ute i de mildeste sonene her i landet?

Har god spiring nå på alle frøene jeg sådde,de er vel cirka rundt 10cm lange,de er plantet ut i et solfylt bed,hadde jo vært kjekt om de klarte vinteren..jeg bor på Hommersåk i Rogaland,tror sonen her e H2 :)
Brukerens avatar
patina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kari Kråkerøy Ons Jul 09, 2008 16:30

Den har overvintret her hos meg på Kråkerøy, og enda bedre hos hun jeg fikk den av, som bor lunere til enn meg på den andre siden av øya.
Brukerens avatar
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Erantis Ons Jul 09, 2008 19:22

Eg sådde Kjempeverbena for fleire år sidan, og etter det har det kvart år dukka opp planter forskjellige stader i hagen. Desse er lette å flytta dersom dei ikkje passar der dei har slått seg ned. Har og hatt planter som har overvintra med litt dekke utpå vinteren, dersom det kjem streng barfrost. Eg bur i sone 2.
Erantis

Neste

Gå til Formering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester