iberiasniler

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

iberiasniler

Innlegg rødkattebusk Søn Jun 29, 2008 11:20

Nå har dette svineriet :x kommet til sentrum av min hjemkommune. Jeg holder også hagen økologisk. Ett av mine tiltak der er å bruke plengress som jorddekke og som nitrogentilførsel til bl a roser.
I drivbenken min ligger kvister og høy som sauene har lagt igjen, og kompost med sauemøkk, oppå der igjen hagejord, slik at jeg kan så.
Det ales opp marihøner i fleng.
V snileangrep har jeg forstått det slik at hagen må bli en slags "sterilsentral" med kortklippet plen og, at det må "ryddes" overalt. "Gjemmestedene" må bort.

Et mareritt sett i økologisk sammenheng, spør du meg....

Ser for meg en håpløs oppgave hvis jeg får denne snilen her, for jeg har jo åker, eng og skog rundt meg. Men , jeg skal gjøre alt jeg kan for å bli kvitt den, hvis det skulle skje. Min oppfordring er, at alle hagere prøver å kvitte seg med dette "udyret" som ikke hører hjemme her. Jeg er også intr i gode råd fra dem som har klart å fjerne iberia fra hagen eller nabolaget.
rødkattebusk
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg akoen Søn Jun 29, 2008 12:14

Iberiaen er eit mareritt i alle sammenhenger.
Å prøve å utrydde den frå hagen trur eg er umuligt. Men det går ann å holde den på eit minimumsnivå.

Eg trur Feramol er godkjent for økologisk landbruk. Det er ikkje gift.
Eg ser det også som ganske umuligt å holde hagen rein for gjemmeplasser, så eg satser på avliving av dei eg ser og så bruker eg ein god del Feramol.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Elin Søn Jun 29, 2008 12:15

Hvis man først har fått den skal du være heldig om du klarer å fjerne den.. Det det er snakk om er å holde den i sjakk..
Plukking og dreping med varmt vann er den mest effektive måten å takle det på.
Den liker gjemmesteder og derfor snakker man om "rydding". Jeg har mange gjemmesteder for Iberias, men plukker når den kommer frem i regnvær og dogg. Bruker man gressklipp i bed har man en samlingsplass hvor de er lette og finne. Noen legger ut åter slik at sneglene samles på disse stedene og er lettere å plukke. Det finnes også div. sneglefeller på markedet.

Ellers tenker jeg litt(ikke mye) over hvilke planter sneglene går på og ikke. uansett er det småplanter den er hissigest på. De er som asparges. Eks. liker den godt solsikker.. det gjør ungene også... derfor sår jeg dem i kar på verandaen - hvor sneglen ikke ferdes så mye, og planter dem ut i hagen når de har vokst seg store.
Planter jeg er ekstra redd for strør jeg litt feramol rundt-med vellykket resultat flere ganger. Men det er vel ikke aktuellt for deg som driver hel-økologisk, kanskje...
Når du ikke har Iberias ennå, ville jeg også vært litt forsiktig med nye planter som bringes inn i hagen. Om du har kjøpt de på hagesenteret eller byttet/fått. Skyll vekk all jord fra røttene før du planter dem hos deg.
Men vær også obs på at til og med sekker med plantejord kan inneholde Iberias...

En annen ting: Har du Boasneglen i hagen, så ikke plukk og drep den. Jeg gjorde det, men etter råd har jeg nå samlet på dem 3-4 år. De har klart å holde unna Iberiasen på visse steder på tomta. De spiser egg og småsnegler av bl.a. Iberias og de er teritorielle. De går i utgangspunktet bare på dødt plantemateriale og formerer seg ikke med like store kull som Iberias.
Har snakket også med flere andre hageeiere som har endel Boa - de har ikke sett Iberiasen selvom den er i hager rundt.

Litt mye dette, men håper det svarte på noe av det du lurte på....
"All the flowers of all the tomorrows are in the seeds of today"
Indian proverb
Bilde
Brukerens avatar
Elin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

snegler

Innlegg rødkattebusk Søn Jun 29, 2008 14:08

takk for tilbakemeldinger og råd :)
Jeg har , så vidt jeg vet, den vanlige svarte snilen, og de små grå hagesnilene. Og, hagesnegl( m hus), m gule og noen har brunstripete hus.
Hvordan ser boasnilen ut??

(Jeg har dessverre ikke pinnsvin her, men spiser de iberia? Mener og ha hørt at de spiser vanlige sniler.)

Mvh rødkattebusk.
rødkattebusk

Innlegg Røsslyng Søn Jun 29, 2008 15:11

Hos meg spiser pinnsvinene både åkersnegler og de med skall, men iberiasneglene rusler de dessverre pent forbi :roll:
Mener å ha hørt at iberia er en smule giftig og at det er derfor pinnsvinene eller andre dyr ikke har dem på menyen.
Hvilke fiender de har i "hjemmlandet" sitt aner jeg ikke.
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Søn Jun 29, 2008 16:43

Jeg har brukt Ferramol og det er veldig effektivt. Jeg strødde ut i to bed og etter to tre dager finner jeg ingen snegl når jeg går en inspeksjonsrunde, selv ikke om kvelden eller tidlig morgen i regn. Jeg må gjøre noe aktivt ellers er det ikke noe igjen av gerginene eller lisiantusene. Her er mye brunsnegl og åkersnegl.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

sniler

Innlegg rødkattebusk Søn Jun 29, 2008 19:27

Ok, kan jo bare hp at vi slipper unna iberiaen. :?
rødkattebusk

Innlegg Trine Søn Jun 29, 2008 19:48

Nå vet ikke jeg hvor langt det er fra sentrum, der du sier Iberiaen er sett og til der du bor, men selv om den er i nærheten er det ingen selvfølge at den kommer til deg. I hvert fall ikke med det første :)

Jeg har så langt ikke sett en eneste Iberia her hos meg, men når vi er ute og går med bikkja om kveldene, ser vi dem bare 100 meter unna. Så fort vi kommer over jernbanebrua møter vi dem. Vet ikke om det er all pukken langs jernbaneskinnene som holder dem på den siden, men de er i hvert fall ikke observert på denne siden ennå :)

Bilde av boasnegl finner du her : http://tkobr.net/fotoalbum/thumbnails.php?album=14
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg rødkattebusk Søn Jun 29, 2008 20:14

Takk for noen trøstens ord! :) det er jo noen mil herfra til sentrum. Heldigvis. Det jeg er reddest for er jo å få den med planter,jord etc. Så jeg satser på å være forsiktig. Tror jeg skal hente myrjord fra egen eiendom og blande til såjord etc.
Kikker under og i potter når jeg kjøper planter. Kjøper ikke der jeg vet den finnes. V bytte, vasker jeg bort all jord før planting.
Rosa Røyse, hvor jeg kjøpte roser i år, sa de ikke hadde iberia.
rødkattebusk

Innlegg smg* Søn Jun 29, 2008 20:37

Iberiaen sprer seg ca 300m i året om den ikke får skyss.... Visstnok.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kirsten M Lør Jul 12, 2008 21:12

Ferramol er godkjent for økologisk landbruk, men dessverre nøyer den seg ikke med å ta livet av iberiaen. Den tar også livet av alle andre snegletyper, og snegler er viktige renovasjonsarbeidere i naturen. Bruk av Ferramol bør derfor holdes til et minimum - og bare brukes der det er spesielt mye iberia. Plukking og klipping i to er arbeidssomt, men svært effektivt - og da er det mulig å kun ta livet av iberia.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M

Innlegg VidarG Søn Jul 13, 2008 3:02

Vi bor på Nøtterøy og har slitt med den 'Brune' i 5 år. Vi har en hage på 1,5 mål og mye planter. Vi går tur i hagen hver kveld og klipper 'Svina' i to. Vi legger også ut 'Ferromol' (snilegift) med jamne mellomrom. Problemet er strekt redusert, og vi ser derfotr ikke på sneglene som noe stort problem.

Konklusjon :evil: Bruk saksa. :lol:
Hilsen VidarG
Ansvarlig for Klematisalbumet i galleriet. Bilder mottas med takk ! :)
Brukerens avatar
VidarG

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester