Er det vits for meg å prøve drue?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Er det vits for meg å prøve drue?

Innlegg miamaria Lør Okt 25, 2008 18:37

Nå har vi gravd og styrt. Jeg lurer på om jeg kommer til å få forhold for en drueplante. Planen var, å ha en kasse med jord, og denne skal da gå ned til jorda som er i bakken. Rundt fylles drenerende masser, markplater og gulv i drivhuset. Gubben har laget kassen, den er 50x50 cm i omkrets. Men, nå viser det seg at denne kommer bare 60 cm ned fra gulvnivå i drivhuset, til den treffer jorda under massene. Der treffer den altså våt leire.

Er dette forhold for en drueplante å leve i? Det blir jo en del ekstraarbeid for oss å ordne den kassen, så hvis det ikke er særlig håp så bør jeg kanskje vurdere å droppe det. :roll: Men det hadde jo vært passe kult med en drueplante der da... Jeg har bare fått for meg at jeg må ha en. Men kanskje det ikke går?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Re: Er det vits for meg å prøve drue?

Innlegg calypso Lør Okt 25, 2008 18:54

Du kan ha druen i kasse eller rett i jorden. Det er en plante som krever mye vedlikehold i form av klipping. Om du kan forvente druer? Vil tro at sesongen kan bli litt kort, de trenger lang sesong og mye varme. Men det er jo bare artig å prøve.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sigrid Lør Okt 25, 2008 20:30

Druer kan få opptil 25m lange røtter. Den kommer nok til å bore seg mye lenger ned enn de 60 cm i kassa. Hvis du velger en av de herdigste druetypene, får du nok avling også. Vet at de prøver med druer på friland i området rundt Mo i Rana nå. Det er russiske/østeuropeiske og kanadiske sorter det går i der. Sjekk sidene til Rusvik før du bestemmer deg for sort. Lykke til :)
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Lør Okt 25, 2008 21:04

Så mange meter ja, huhei. Men i våt leirjord? :roll: En annen ting er vel at denne kassen vil lage et lite "hull" i isoleringa av drivhuset, så det blir kanskje bortkastet med alle de markisolasjonsplatene vi investerer i, om jeg satser på kasse. - Og, vil det forvirre denne druen at noen av røttene er ute i kanskje jord med tele, mens selve planten er inni drivhuset som blir varmt på dagtid, sånn litt utpå våren?

Jeg begynner å synes at min egen idé plutselig høres fryktelig dårlig ut, ganske irriterende om jeg skal si det selv. :roll:
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Lør Okt 25, 2008 23:54

Har jo et annet klima enn deg da men.. min drueplante har røttene utenfor... plantet i et hjørne. Den er nå ikke av de plantene som starter tidlig på våren.. så blader er det ikke før det blir langt utpå.
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Marita Søn Okt 26, 2008 10:10

Jeg har to drueplanter i drivhuset, plantet i hvert sitt hjørne. Jeg har ikke gulv i drivhuset, så alt som vokser får sette dype røtter om de må.
Druene mine startet veldig tidlig i år. Jeg hadde varme i drivhuset tidlig og i juli spiste vi søte, modne, men små druer :sikle:

Vi har også en drueplante ute på sørveggen plassert godt i le for nordavind og kraftig nedbør. Vi fikk druer på denne også, men de kom sent og var sure :oops:
Hver dag er en hagedag
Hagebloggen min
Marita
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Sigrid Søn Okt 26, 2008 10:18

Dere skal vel ha markisolasjon på utsiden av drivhuset også, hvis det da ikke er fundamentert helt ned til frostfri dybde? Da vil det ikke bli tele under selve drivhusgulvet.

Nederst på denne sida er en prinsippskisse for frostfri fundamentering. Hvor langt ut frostsikringen må ligge, avhenger av hvor dypt tela pleier å gå hos dere.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kirsten M Søn Okt 26, 2008 12:02

I Bordeaux vokser vinen i sandjord. 10-20 meter ned i bakken er det leire, som røttene søker ned til for å finne fuktighet. De vil altså gjerne ha leire, men kanskje ikke allerede en halv meter ned i bakken.

En venninne hadde en drueplante stående i en stamp i vinterhagen sin i mange år. Den bar ikke rikelig, men litt druer ble det hvert år. Kan det være et alternativ for deg?
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M

Innlegg Anne-Marie Søn Okt 26, 2008 12:33

Mitt inntrykk er at drueplanter er veldig tilpasningsdyktige. Jeg fikk en til førtiårsdagen min, og den bor i et hull i bakken i hjørnet av drivhuset. Den vokser som bare det, og gir flere druer for hvert år. Gode druer er det også.

Min har definitivt en del av røttene i tela hver vinter. Jeg har ikke isolasjon under drivhuset, bare grus og betongheller. Et par steder i drivhuset lot jeg det være "hull" i grus/betonghelle-dekket ned til jord, og i ett av disse hullene står vinranken.

Hvis du er redd for at det blir et hull i isolasjonen under drivhuset ditt, kan det kanskje være en løsning å legge bobleplast eller en isolasjonsmatte over den åpne jorda rundt drueplanten om vinteren?

Jeg ville prøvd å ha vinranken. Den er dekorativ, gir god frukt, er morsom å få til og gir også litt skygge i drivhuset på det varmeste om sommeren. Men det er som Ståle sier, at den krever kraftig beskjæring om vinteren for at den ikke skal ta over all ledig plass. Den tåler heldigvis beskjæring godt. Jeg tror til og med den liker det og svarer med flere og større druer.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Søn Okt 26, 2008 13:07

En vinranke som ikke blir beskåret "kvitterer" med masse blader og ranker og nesten ingen druer.. Den jeg har ble beskåret av en fransk vinbonde før jeg overtok hagen (forrige eier var franskmann så det var en venn av ham). Jeg prøver å ha hans eksempel in mente men ikke hvert år jeg får vært så hard ved den ved vinterbeskjæringa som jeg burde.
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Søn Okt 26, 2008 18:54

Ok, takk for all hjelp. Da blir foreløpig konklusjon at vi fortsetter som planlagt, og så får jeg lete etter en som kan leies inn for å "maltraktere" druen min hver vinter. :lol: Jeg skal gjøre et forsøk med drue, og hvis det skjærer seg så kan jeg alltids finne på noe annet med denne kassen, det finnes sikkert andre kule planter som kan bli glad for plassen uansett.

Takker og bukker, da er vi på sporet igjen! 8)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Man Okt 27, 2008 21:29

- Men så må jeg også bestemme hvor høy denne kassen skal være. Det er altså ca. 60 cm fra nedi jorda (der den åpne kassen møter leira i grunnen her) og opp til gulvnivå i drivhuset. Så er det ca. 50-60 cm mur derfra opp til der kanalplatene på drivhuset begynner. Det jeg lurer på nå, er om vi skal kutte kassen nede ved gulvet sånn at den er helt flatt der, eller om jeg skal ha denne kassen stikkende opp i drivhuset. - Da fryser den kanskje lettere om vinteren? Jeg tenkte bare at hvis jeg spikret noe oppå den kassen så fikk jeg ei fin, lav hylle til å sette småtterier på rundt stammen på den gigantiske, he he, drueplanten.

Egentlig tror jeg ikke det er lurt. Men kanskje er det ikke så idiotisk heller? Eller?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arnefb Tir Okt 28, 2008 8:52

Jeg ville nå hoppet over kassen og plantet direkte i jorda,stokkens røtter vil finne vei til selvforsyning av vann ned til under frostfritt.Min stokk ga 6,5 kg dårlig modne druer på friland - ypperlig til gele :^:
Brukerens avatar
Arnefb

Innlegg miamaria Tir Okt 28, 2008 8:54

Kassen er åpen ned mot bakken, grunnen til at jeg må ha kasse er rett og slett for å ha jord i et felt i drivhuset - det går dårlig å plante en drueplante i singel og pukk.

Her ser man hvordan grunnen til drivhuset blir, hullet (her med vann) er laget ned til jorda(leira) under, for å sette kassen i.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arnefb Tir Okt 28, 2008 9:17

miamaria skrev:Kassen er åpen ned mot bakken, grunnen til at jeg må ha kasse er rett og slett for å ha jord i et felt i drivhuset - det går dårlig å plante en drueplante i singel og pukk.

Her ser man hvordan grunnen til drivhuset blir, hullet (her med vann) er laget ned til jorda(leira) under, for å sette kassen i.

Da er det bare ideelt,da druestokkens røtter vil gå videre igjennom grus og pukk på leting etter vann.Min ga ikke druer før den var selvforsynt med vann.....
Brukerens avatar
Arnefb

Innlegg miamaria Tir Okt 28, 2008 9:18

Men det høres ypperlig ut da! :D Vann finner den jo definitivt... ;)

Da får jeg lese meg opp på druer for å finne ut hvilken plante jeg skal satse på. :D
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest