Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Nyttige og koselige dyr i hus og hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg Anne-Marie Søn Okt 26, 2008 12:26

Jeg har småfuglmatedilla for tida. Jeg har nettopp begynt å mate, og det går ufattelige mengder med frø. Studerte denne tråden litt, og ser at andre også erfarer at fuglemating kan bli en heltidsjobb.

For øyeblikket har jeg nesten bare blåmeis og kjøttmeis på materne, bortsett fra en og annen grønnfink og litt trost og skjære som bander seg inn. Mener også at jeg såvidt så snurten av en toppmeis, men den ble ikke lenge nok til at jeg rakk å få den på kornet i kikkerten. Siden jeg startet matingen tidligere i uka har jeg ikke sett en eneste spurv eller pilfink. Kanskje det ikke er riktig årstid for å ha dem på fuglebrettet?

En kokosnøtt fylt med fett og frø ble fort tom her. Ellers er det fuglefrøblanding som er livretten, ser det ut som. Når det er tomt for frøblanding, går de løs på solsikkefrøene. Peanøttene står nesten urørt. Det samme gjør meisebollene, men de henger også et sted der fuglene ikke trives like godt som de gjør inni hekken.

Øyvind skriver i en kommentar i bloggen min at det er mest kjøttmeis og blåmeis hos ham også.

Jeg vil gjerne ha erfaringer fra flere. Hvilke fugler har dere på fuglebrettet nå? Hva slags mat foretrekker de? Endrer matpreferansene seg gjennom året?
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Re: Hvilke fugler har du på fuglebrettet nå?

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Okt 26, 2008 13:08

Nå er jeg desverre borteboende for tiden grunnet oppussing i heimen, så jeg har ikke helt oversikt, men jeg var innom hagen i dag tidlig og da så jeg i allefall spettmeis, blåmeis og kjøttmeis. Men jeg er rimlig sikker på at grønnfinken, flaggspetten, pilfinken og toppmeisen er innom også. Og trolig noen sporadiske besøk av de andre mer eller mindre faste.

Jeg mater med solsikke, peanøtter og korn, pluss meiseboller. Meiseboller som er kjøpt er ikke i nærheten like popp som den jeg lager selv, men det går da ned. Jeg har hatt andre mer varierte frøsorter før, og det har vært veldig populært, men da peller småfuglen ut det den liker og kaster ut resten, spesielt spettmeisen er håpløs på dette. Korn er det få som vil ha, men det går litt av det, og jeg får det gratis av min bondebror, så jeg forer med det i en egen mater.

Basert på senvinters erfaring i fjor så var det beste hjemmelagde fettboller, så brødskiver, så spennende frø, så solsikker og nøtter og til sist korn og frø i villblandinga de ikke likte. Men jeg prøver å ha alt, for de har jo litt ulik smak de små luringene. Har tenkt på å få tak i noen ekstraepler fra en hage og ha for å henge opp i trærne utover høst/vinter, det skal visst også være pop blandt enkelte fugler.

Bilde
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akoen Søn Okt 26, 2008 13:17

Hos meg er det mest gråspurv, kjøttmeis og blåmeis. Det streifer ein og annen annen fugl innom også, men eg trur kjøttmeisene spessielt jager dei. Rødstrupene held seg under foringsbrettet men dei har eg ikkje sitt i haust.
Her er favorittkosten solsikkefrø. Frøblandinger er sløsing med maten. Dei hiv det meste utfor brettet og det spirer voldsomt under der.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mokki Søn Okt 26, 2008 13:20

For øyeblikket er det mest kjøttmeis og blåmeis her også, men det er innom en og annen bokfink, grønnfink og spettmeis :) Og så skjura da... den er her og rydder litt. Så langt har jeg foret med en sekk med papegøyeblanding med blant annet massevis av frøslag + pellets i - sekken var til overs fra papegøyene fordi de nekter å spise den blandingen med "parfymerte" pellets (ja den lukter helt forjævlig kunstig fruktaroma). Utefuglene har i alle fall forsynt seg med pelletsene - de legger igjen hirsefrø, hvetekorn og de tørkede chiliene som var i blandingen. I tillegg får de peanøtter og meiseboller som er populært. Min erfaringer at sånn villfuglblanding ikke blir spist her - de vil ha peanøtter, solsikke og meiseboller (i denne rekkefølgen).
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg petter`n Søn Okt 26, 2008 13:28

Her er det mest kjøttmeis og grønnfink, men også pilfink,toppmeis,blåmeis,spettmeis,granmeis(?), og hakkespetten da.
Sidensvansen var i mengder rett innenfor Oslo-grensa, men ikke hos meg :(
Her er det kun solsikke-frø på menyen og de trives med det. Er det lite frø igjen, kommer kjøtteisen, titter inn og kakker på vinduet, så jeg blir raskt oppdatert.
Mener å huske at 25kg-sekken kostet 225. -i fjor, i år ble prisen nærmere 400,-.
Får sjekke litt rundt andre steder tror jeg. Tips??
petter`n
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg pusepilde Søn Okt 26, 2008 14:03

Her er det kjøttmeis, granmeis, blåmeis og grønnfink som regjerer. Trekryper besøker gjerne trærne jeg har hengt ut fuglemat i, men rører ikke maten. Gråtrosten humper ennå rundt her, men den foretrekker rognebær. Skjæra forsyner seg med en meisebolle når den klarer å få revet de løs, men ellers får de andre ha de i fred. Hakkespetten har jeg ikke sett her i år, men nøttteskrika er jevnlig innom. Sidensvansen flyr over, og dompapen har ikke vist seg ennå i år. Den bruker å dukke opp når snøen kommer.
Ellers er det en flokk med konglebit og grankorsnebb som driver og river ned kongler. De er ikke lette å se, men de avslører seg med godlynt pludring, og konglene som plutselig deiser i bakken.

Jeg mater hovedsaklig med solsikkefrø og meiseboller. Peanøtter innimellom. Sånn trestammme med hull fylt med fett og frø er perfekt for hakkespetten.
Villfuglblandinga bruker jeg kun på våren år det kommer flokker med bjørkefink, sisik og snøspurv. Da går det enorme mengder, og du verden så livlig det blir :D
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MariaMaria Søn Okt 26, 2008 14:38

Foreløpig har jeg kun hengt ut noen meiseboller. Har masse kjøttmeis, blåmeis og skjærer (som ikke får fatt i meisebollene inni ståltrådspiralen). Ellers har det vært innom nøtteskrike, spettmeis og en liten hvit spurvesak. Kråkene er også innom, men er redd det er for å jakte på småfuglene. Hønsehauk er ikke akkurat på brettet, men de følger nøye med. Jeg har aldri sett gråspurv i hagen min :cry:, men skulle gjerne hatt noe. Har en sekk solsikkefrø klar, men finner ikke materen. Hos meg nytter det ikke å legge noe som helst på brett - skjærene rasker med seg alt sporenstreks.
Brukerens avatar
MariaMaria

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Okt 26, 2008 15:37

min erfaring er at gråspurven ikke er så intressert i solsikker og meisebolle, korn derimot ser ut til å gå ned på høykant.Jeg fikk i allefall ikke besøk av gråspurv før jeg begynte å fore med korn. Men det kan jo like godt være en tilfeldighet da.

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Berit Søn Okt 26, 2008 15:58

Grønnfink, kjøttmeis, blåmeis, pilfink, gråspurv, svartmeis og granmeis.
Og så hadde vi et enkelt besøk av en flaggspett, det så pussig ut på den lille fuglemateren.

Her om dagen hadde vi foresten også besøk av ei spurveugle, den koste seg med noe som hadde vært en småfugl, på bakken rett under materen. Litt trist, da, men spennende å se.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Paal Søn Okt 26, 2008 17:47

I dag hadde vi en flokk med Stillits på fuglebrettet!
Brukerens avatar
Paal

Innlegg Mari_ Søn Okt 26, 2008 22:07

Her er det mest kjøttmeis, pilfink og grønnfink og i går så jeg de første blåmeisene som jeg har kikket lenge etter :) så er det stadig noen spettmeiser innom og de er ikke mye skvetne. Sto og fylte opp automaten som jeg hadde lagt på bakken og der satt det en spettmeis oppå fuglestativet mitt (skal legge ut bilde av det i morra :mrgreen: )
Ellers så har det vert endel bjørkefinker innom, svartmeis og løv/granmeis og en flaggspett :) Var et par dager det var en liten fugl som spratt rundt og lurer på om det kunne ha vert en grønsisik.

Jeg forer først og fremst med solsikkefrø ellers så har jeg en automat med meiseboller og en med peanøtter. På bakken har jeg bånnen av en ødelagt vannautomat som jeg har litt havre i. Hvis jeg har brød så henger jeg det ut på fuglestativet og så har jeg noen hirse greier der også. Kjøpte en pose med villfrøblanding, men den var det nesten bare bøss i. Trenger fleire automater, men har ikke somla meg til å handle ennå og jeg hadde hatt moro av å prøve å lage noen selv :)
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SivElin Fre Okt 31, 2008 20:36

Hos meg er det mest kjøttmeis og toppmeis?(den lille hvite med svart hode og grå vinger). Jeg forer med meiseboller, nøtter og solsikke. Forsøkte meg med villfuglblanding, men de bare rota ut alle kornene og spiste solsikkefrøene. Skjønte ikke det først, det bare ble så fryktelig fort tomt, men når snøen begynte å tine lå det hauger med korn under brettet....Så da slutta jeg med det. Heldigvis ordnet snøspurven opp i rotet på vårparten. De spiser nemlig ALT....
Brukerens avatar
SivElin
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Anne-Marie Fre Okt 31, 2008 20:55

Jeg har funnet ut at det er en svartmeis jeg har her ute. Siden sist jeg skrev har det dukket opp et pilfinkpar også, og i går så jeg en bjørkefink som gikk på bakken under materne og spiste. Antall kjøtt- og blåmeiser øker for hver dag, det må være anslagsvis 40 av dem rundt materne på formiddagen nå.

Jeg har sluttet med villfrøblandingen etter råd herfra, og kjøpte en 7,5 kilos sekk med solsikkefrø på Felleskjøpet til 149 kroner. Der får jeg også kokosboller med fett og frø. De er utrolig populære, men jeg er redd de kommer til å bli litt dyre i lengden.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Fre Okt 31, 2008 21:08

Plantasjen har både meiseboller og peanøtter i bøtter. Husker ikke hva jeg betalte, men det er billigere enn på "bua".
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Fre Okt 31, 2008 21:46

Fremdeles dominerer meisene (kjøtt- og blå-) her, men det har også vært flaggspett, grønnspett og spettmeis her. Samt trost, kråke og skjære, men de er også her året rundt og ikke så eksklusive. Her er det i det hele de fuglene som alltid er her som dominerer.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Okt 31, 2008 22:32

SivElin skrev:Hos meg er det mest kjøttmeis og toppmeis?(den lille hvite med svart hode og grå vinger).....

Hmm, hvit og sort høres ikke ut som toppmeis for meg, toppmeisen er forresten meget gjennkjennelig som en av få fugler med hanekam. Kansje det var en granmeis du hadde på besøk? Her er i allefall ett bilde av en toppmeis:
Bilde

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Dyra våre

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest