Hva gjør jeg med mosen nå?

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva gjør jeg med mosen nå?

Innlegg miamaria Søn Okt 26, 2008 18:49

Nå har jeg vært ute og hentet mose og reinlav for å bruke i juledekorasjoner. Men hva gjør jeg den nå - hvordan oppbevarer jeg den best fram til den skal brukes? Bør den holdes fuktig for eksempel, eller skal jeg bare tørke den? Reinlaven blir jo så knasete når den er tørr, hvis den tørkes går den da an å bløte opp for å få finere på plass i dekorasjonen?

Ganske blank på dette. Men i år SKAL jeg lage selv, ikke irritere meg over de dyre dekorasjonene de har i butikkene som jeg like lett kunne laget selv... ;)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Re: Hva gjør jeg med mosen nå?

Innlegg Trine Søn Okt 26, 2008 18:58

Vanlig mose tror jeg du bør holde fuktig fram til den skal brukes, ellers visner den jo. Kanskje bare rett og slett la den ligge ute fram til jul?

Reinlav blir, som du sier sprø når den tørker. Jeg tror den blir myk igjen når den blir fuktet, men det burde vel ikke være noe i veien for å la den også ligge ute i noen uker, fram til du skal bruke den.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Søn Okt 26, 2008 19:02

Reinlav blir fullstendig som før når den blir fuktet, du kan evt bruke sprayflaske. Puss av den urenheter og rester av jord, jeg ville tørket reinlaven, lagt den i en kurv el.l. for så å fukte den når den skal brukes. Har pakket reinlav for eksport i mine unge dager :D
Den andre mosen ville jeg oppbevart fuktig og kaldt.
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Okt 26, 2008 19:10

Jeg har brukt myyye reinlav på det gartneriet jeg jobba på, og det var pakka i kasser og sto ute under tak til vi skulle bruke det. Da tok vi det inn så det tina og la det i vann litt før vi skulle bruke det. Supergreit. Du kan legge det i kjelleren om du vil også, det holder seg så godt atte.

hmm, du satt meg på noe, mose og reinlavsjakt....
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Søn Nov 23, 2008 19:36

Jeg la all mosen i en eske, og satte den i kjelleren. (Relativt fuktig, mørk og ganske kald selv om det var som å komme inn i varmen i dag med -5 grader ute) Esken har stått der siden jeg startet denne tråden, og i dag var jeg nede og hentet den. Den har holdt seg helt perfekt. Reinlaven var fortsatt myk og fin, og ingenting hadde mugnet eller noe. Superdupert!

Resultatet av mosebruken kan ses her
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg aiaus Søn Nov 23, 2008 19:45

Å, så flotte dekorasjoner du lager. Får lyst til å prøve sjølv og , så eg får gå i skogen å hente mose av ulike sorter og anna grønt ,så blir det kansje lagt noko til advent.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mari_ Søn Nov 23, 2008 20:11

Schtilig!! Men du? Hva slags bær er det du har brukt på første forsøk? Det blei skikkelig lækkert :mrgreen:
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Søn Nov 23, 2008 20:14

Rognebær, er det. Jeg er litt spent på hvordan de utvikler seg når de er tatt inn. :?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mari_ Søn Nov 23, 2008 20:16

miamaria skrev:Rognebær, er det. Jeg er litt spent på hvordan de utvikler seg når de er tatt inn. :?

Hmm :) det enkle er ofte det beste! :tilber:
Kanskje jeg skulle ha prøvd meg på noen dekerasjoner også? :gira:
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester