Hva er det med pellisene?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva er det med pellisene?

Innlegg miamaria Tor Mar 19, 2009 17:29

Jeg lurer på hva det er som feiler tre av mine pelliser. De tre oppe til venstre står i plastpotter, og ser fine ut selv om ikke helt som på bildet. Men i dag tok jeg en nærmere titt på de i leirkrukker, som har stått på gulvet under det andre lyset - de holder på å skifte farge! De ser helt sjuke ut! Man ser det spesielt godt på enkelte av bladene, men på de plantene som har slike blader så holder alle på å skifte farge.

Jeg vet ikke hva som gjør sånt. Det som skiller disse er altså at de som ser ok ut står i plastkrukker, mens de sjuke står i litt større leirkrukker. Plastpottene står på hylle, leirkrukkene står på gulvet. Så har jeg noen teorier.

a) De i leirkrukker har litt mer jord, har derfor blitt større og fått næringsmangel først. Vil ha gjødsel for å bli frisk.
b) De i leirkrukker har lavere temperatur fordi de står på gulvet og der er lufta gjerne noen grader kjøligere. Vil opp i varmen for å bli frisk.
c) De i leirkrukker liker ikke leirkrukker, vil ha andre potter for å bli frisk.
d) De i leirkrukker har fått for lite vann siden leirkrukker sluker vann. Vil ha mer vann for å bli frisk.
e) De i leirkrukker har fått for mye vann, siden jeg vet at leirkrukker sluker vann og prøver å kompensere... Vil tørke mer opp for å bli frisk.

? Noen flere teorier? Hva tror dere, pellisfolket? De ser jo ellers så kompakte og fine ut at dette var jo kraftig irriterende.
IMG_0882.jpg
IMG_0882.jpg (49.77 KiB) Vist 2041 ganger
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Re: Hva er det med pellisene?

Innlegg Mathea Tor Mar 19, 2009 17:47

hm,det var forskjell på dem ja..men kan ikke hjelpe deg.kanskje for mye vann?
Mathea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mokki Tor Mar 19, 2009 18:03

Lysmengder! En del av zonalene har sånne mørke ringer på bladene. Jeg har hatt en mørkbladet pellis som alltid ble lysegrønn i dårlig lys - den ble veldig mørk i sollys.
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg miamaria Tor Mar 19, 2009 18:47

Hmmm. Men de står ganske likt under lyset også. Det skal ikke være mye forskjell på lysmengden.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sissel Tor Mar 19, 2009 19:26

Jeg lurer på hvilken sort du har. Det kan ligne på en Black Velvet eller en Meadowside Mahogany. Det er ikke alltid det mørke feltet på slike zonaler oppfører seg likt fra plante til plante, selv om de komme fra samme mor.
Det er bedre å ha jord under neglene, enn i hodet. (P.A.)
Brukerens avatar
Sissel
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Tor Mar 19, 2009 19:35

Pelargonium 'Black Magic Red F1' er det. Dette har ingenting med det mørke feltet på bladene å gjøre, det har med at bladene blir oransje- og gulaktig og ser syke ut.

Jeg har fått foreslått at det kan være forskjell på de forskjellige individene, men det tror jeg ikkeno på. Det ville være litt for mystisk at det er to forskjellige typer, og tilfeldigvis akkurat fordelt tre og tre sånn som de har stått.

Nei, jeg er overbevist om at disse ikke trives - men lurer på hvorfor.
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tor Mar 19, 2009 19:48

I fjor var vi litt vågale, og satte vi ut pelargoniaene for tidlig. Det ble for kaldt for dem, og det vistes på bladene. Dette var p. som var sådd på våren. De fleste kom seg igjen etterhvert. Vet ikke om dine har hatt det for kaldt. De tåler jo litt. Kanskje en kombinasjon av for mye vann og kulde ?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Prunella Tor Mar 19, 2009 20:14

Jeg syns det ser ut som om det er de nederste bladene som skifter farge, og visner.

Det er helt normalt når de vokser, at de nederste bladene visner. Bare plukk dem av.
Hvis det er de øverste bladene som visner, derimot, er det fare på ferde.

Derfor er din hypotese a) den nærmeste løsningen
De i leirkrukker har litt mer jord, har derfor blitt større - og da er det helt normalt at de nederste bladene visner.
Særlig frøsådde. Varierer litt fra sort til sort hvor mye de har tenkt å strekke seg.
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Tor Mar 19, 2009 20:20

Det er de nederste som er verst, men de øverste har også begynt å skifte farge på de tre det er snakk om. :? (Frøblad på de som ellers ser ok ut er også gule og vil nok falle av etterhvert, men det får jeg ikke panikk for.)

Nå har jeg flytta dem inn i stua så skal de få tørke litt opp, så skal de få seg litt gjødsel når jeg kan vanne igjen, og så når jeg flytter dem inn på planterommet igjen skal de få stå øverst der de andre tre har stått. Da kan jeg vel ikke gjøre så mye mer. :roll:
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Tor Mar 19, 2009 21:41

Prunella skrev:Det er helt normalt når de vokser, at de nederste bladene visner. Bare plukk dem av.

Men kommer det nye da? Eller blir de helt tomme nederst?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grimen Tor Mar 19, 2009 23:06

Når plantene blir større så topper du dem, da busker de seg og virker mindre bladløse nederst. Slike inntørkede rødgule blader nederst mot stammen hadde jeg på pelargonia som sto for lenge ute i kulde i høst. Men nå står dine i et oppvarmet rom, så det kan ikke være forklaringen. Tror nok plantene blir fine. Leirpotter pleier ikke å skape problemer for pelargonia som tåler å tørke ut.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 10 gjester