Nok en gang drivhus gulv

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nok en gang drivhus gulv

Innlegg Humle Man Apr 06, 2009 20:10

Hei dere, jeg har lest meg litt gjennom lignende eldre emne her.... Det ser slik ut at de aller fleste her har lagt gulvbelegg i hele drivhuset.
Var i et tysk forum i går (jeg er opprinnelig fra Tyskland... rart, det passer ikke lengere å skrive "jeg er tysk" etter halve livet i Norge...just by the way) i hvertfall hadde de fleste nei alle bare en midtgang av f.eks. betongplating og så bed ved siden og på motsatt side av døren. Det høres greit ut- eller?
Har dere vurdert noe slikt og hvis ja, hva var deres poeng til slutt å legge belegg i hele drivhuset???
Ü A.
Humle
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Nok en gang drivhus gulv

Innlegg Charlotte Man Apr 06, 2009 20:21

Vel. Jeg har grus i hele drivhuset. Veldig greit med tanke på drenering og slikt.
Men jeg savner noe mer stabilt. Ser at det er vanskelig å få hyller og bord til å stå støtt på grusen. har lyst til å skifte til heller eller betong.
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Man Apr 06, 2009 20:34

Det med gulv i drivhus kommer sikkert an på størrelsen på huset tror eg . Vi har et lite hus ,og har grus på gulvet .Under jorden langs sidene ,og grusgulvet i midten ,har vi lagt glava . Ivinter ,før vi satte på varme ,la eg og glava oppå grusen .Der plaserte eg planter som eg ønsket å prøve å overvintre ,med fiberduk over . Det gikk fint med plantene :) I slutten av februar sette vi varme på ,og fyllte opp med små frøplanter .Glavaen på grusgulvet tar eg vekk når vi skriver Mai .Eg er sikker på at det hjelper på tempen i huset.
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Elisabeth81 Man Apr 06, 2009 20:50

Jeg har ikke fått opp drivhus enda, men er i planleggings fasen, og jeg har egentlig bestemt meg for å ha betong i hele drivhuset.
Utenom et eller to hjørner til å ha noen planter som skal stå rett i jorden...

En grunn er jo att det er mye mer stabilt, til hyller, bord og sånne ting.

En annen ting er at jeg tror jeg vil ha varmekabler i gulvet, sånn at jeg kan bruke drivhuset bedre hele året.
Også ser jeg for meg at det er mye rensligere med betong gulv.

Det går jo an å ha sluk i gulvet, så er det bare til å rydde ut og spyle med vannslangen når det skal rengjøres... :)

Har jo ikke gjordt dette selv jeg ennå, men sånn jeg tenker om dette. :hair:

Elisabeth
Elisabeth81

Innlegg Sigrid Man Apr 06, 2009 23:20

Grunnen til å ha gulv i hele drivhuset og dyrke i potter/plantesekker/store kar i stedet for å ha bed i gulvet, er vel at det er enklere å bytte ut jord når det trengs. Tomat f. eks bør vel ikke plantes i jord som man har dyrket tomater i året før. Dessuten er det lettere å dyrke i flere høyder når man har et fast gulv å sette reoler på. :) (Sa hun som ikke har drivhus selv :? )
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Humle Tir Apr 07, 2009 12:01

Jeg er en som elsker jord mellom fingrene og som synes at litt rot bare er koselig. Skulle gjerne legge inn et bilde av et av de tyske drivhus jeg fant på nettet...
Ellers leste jeg at tomater burde alltid få varmeste plassen i hagen og således ikke behøver å være med i fruktvekselen (finnes det ord på norsk... xx( )
Har man gulv overalt går jo mye gulvareal til spille mellom bøttene...
Vi har bestilt et veksthus fra termoprodukter og ser jeg det rett i katalogen hengsler man trådhyllene opp (= trenger ikke stabil gulv...)
Tror jeg blir gal av å vente... skulle få det før påske men det gikk skeiss :jump: men jeg klør sånn i fingrene at jeg snart ikke holder ut...
Humle

Innlegg MYHRA Tir Apr 07, 2009 18:43

Hadde grus i drivhuset, helt fornøyd med det. Så fant gubben ut at tregulv sikkert var greit, det ble lagt i fjor. Det er mye letter å holde rent, bedre å stå på pluss at hyller og potter står litt mer stabilt. Men som alt annet er det en smaksak, skulle jeg velge nå hadde det blitt heller. Det ble for dyrt og for mye arbeid for oss, tregulvet mitt var gratis fordi min søster skiftet ut bordene på en ganske ny terasse.
MYHRA
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Fritillary Ons Apr 08, 2009 20:23

Humle skrev:Ellers leste jeg at tomater burde alltid få varmeste plassen i hagen og således ikke behøver å være med i fruktvekselen (finnes det ord på norsk... xx( )

Er det vekselsbruk du tenker på? Om du vil ha tomatene på samme plassen hvert år bør du i såfall plante de i plantesekker/store kar slik at jorden er ny hvert år.
Jeg har beleggningssten på gulvet og er fornøyd med det. Å plante rett i jorden inni drivhuset var aldri et alternativ da jeg ser for meg at det vil være nesten umulig å bli kvitt sykdom og skadedyr. Jeg dyrker ikke i drivhuset mitt hele året og varmer det heller ikke opp - beleggningssteinen er derfor helt super for å holde på og avgi varme tidllig på våren ( jeg begynner ikke å så før i mars)
Mighty oaks from little acorns grow

Line i Alvehagen

www.alvehagen.com
instagram @alvehagenblomster
facebook www.facebook.com/alvehagen/
Brukerens avatar
Fritillary

Innlegg miamaria Lør Apr 11, 2009 11:30

Jeg lurer også på dette med gulv. Nå har vi laget det så dypt i huset at vi har litt muligheter til å gjøre forskjellige ting - vi snakker blant annet om å sette murerbaljer (sånne firkantige på 90 liter f.eks.) bortetter den ene veggen, og så snekre et gulv på resten som går likt med toppen av baljene - så noen lemmer i gulvet, og så plass til oppbevaring nedi.

Men så kom vi på at det blir jo litt ekkelt med det som ligger nedi, når jeg skal skylle og det faller jord og sånn... Da må jeg i så fall ha oppbevaring bare i ett område, og så ha plater oppå der. (Men det blir kanskje fort glatt?

Opprinnelig har vi tenkt heller. Vi skal uansett hva vi ender opp med, legge isoleringsplater nederst i bunnen (oppå den singelen som ligger nå. Hva må vi da ha oppå der, under hellene? Kan det holde med et lag med sånn "strøsand" - eller bør man uansett ha et lag med grus og så sandaktig oppå der igjen? (Eventuelt hvorfor?)

Det ble plutselig mange muligheter. Legger et bilde av muren vår, så kanskje noen får den perfekte ideen om hvordan vi kan gjøre det. :) (Planen er å bruke den ene langsiden til tomater/agurker, og så den andre langsiden til to hyller i høyden med andre planter - og i verste/beste sesongen et smalt langbord i midten.)
IMG_0178.jpg
IMG_0178.jpg (64.26 KiB) Vist 4433 ganger

Humle, sånne bed som du snakker om er ikke så uvanlig. Ser det stadig vekk i sånne drivhusbøker, og på bilder på nettet. Kanskje det er mer vanlig i land hvor de bruker drivhus mer for permanente planter som står der hele året? Vet ikke jeg, men det ser i hvert fall veldig fint ut! :)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg raell Lør Apr 11, 2009 11:43

Miamaria slik så det ut før jeg la gulvet i mitt drivhus også.
Sambo jeg hadde den gang la 50x50 betongheller på midten og sveiset en ramme og inni satte han 50x50 cm betongheller på høykant.
Bed på begge sider og rett frem. bedene er ca 80 cm på begge sider og 1 meter bredt i enden av drivhuset.
i bedene ligger en varmekabel på 400 w som ligger i sløyfe først ved yttervegen og returen ved innerveggen.
Går 2 trinn ned til drivhusgangen, og det er et tykkt lag sand i bedene og jeg bruker store potter eller dyrker rett i bedene.
tar ut gammel jord fra bedene og bruker den i hagen.
Ved endeveggen står en drueplante som nå sikkert har røttene metervis ned i jorden under drivhuset.
Kanskje du har tid til en tur hit på ditt Oslobesøk så kan du se hvordan det er laget.
Ragnhild

Min hjemmeside
http://www.skjereredet.no/
---------------------------------
Det kan hende at hobbyene tar overhånd
Brukerens avatar
raell
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Lør Apr 11, 2009 11:51

Men såvidt jeg husker er ikke du heller så kjempehøy - du føler ikke litt at du går ned i "kjelleren" og så svever drivhuset høyt der oppe over deg, da? :lol: (Er litt redd for det, jeg får den følelsen når jeg går ned der nå nemlig - men nå er det jo mer tre trinn enn to da.)

- Om jeg ikke får tid til å ta meg en tur denne gangen, så kommer jeg gjerne på besøk en annen gang. :) Det drivhuset har jeg lyst til å se for mer enn akkurat gulvet. ;) (Vi får se hva det blir tid til, jeg vet lite foreløpig.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg kristweh Lør Apr 11, 2009 12:16

har akkurat blitt ferdig med drivhuset...støpt gulv.... har en liten helling ned til en åpning i enden der jeg har pukk slik at vannet kan renne ut..... har også satt ned en stor potte som jeg sagde av bunnen og støpt rundt som jeg skal enten ha kiwi eller drue i.... helt topp.renslig og greit og ikke minst stabilt for alt som skal stå der inne
kristweh

Innlegg raell Lør Apr 11, 2009 12:46

Å nei da, Miamaria, :D jeg føler bare at det er godt med luft,
og så er det 3 etasjet som jeg kan dyrke i på nordveggen.
Dessuten er sideveggene i midtgangen så kraftige
at jeg fint kan så på dem når jeg vanner øverste hylle.
Mitt drivhus er nok endel mindre enn det du bygger.
Ragnhild

Min hjemmeside
http://www.skjereredet.no/
---------------------------------
Det kan hende at hobbyene tar overhånd
Brukerens avatar
raell
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg oldstone Lør Jul 11, 2009 21:40

Hei !

Sveiset ramme med 50x50 på høykant er etter min mening overdevent. Vi snakker om drihus ikke bomberom.. 15 cm subbus (0-11 veigrus) holder mer en nok. Må stampes, fukt under prosessen! Legg så hageheller eller murtsein som er vinterbestandige. Støp er bra, men hvor koselig er det?

Steinar
oldstone

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester