Oversikt over hage på tv (og radio/nett)

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Oversikt over hage på tv (og radio/nett)

Innlegg Nile Fre Apr 09, 2010 9:30

Programet I sørhellinga sendes på formiddagen i dag. Er det også et hageprogram?
Nile
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Apr 09, 2010 9:47

I sørhellinga (Söderläge) er et veldig hyggelig "puss opp en hage" program fra Sverige. Dette er repriser, og NRK har sendt denne serien flere ganger tidligere, men programmet er absolutt vært og se. Det handler om hageplanlegging/design, og om plantevalg og har også praktiske tips for seerene.

På søndag starter NRK med en ny serie, som også er et "puss opp en hage" program, Ønskehagen. Dette er en dansk serie, og jeg tror ikke den er vist tidligere på NRK. Jeg har sett et program på dansk tv, og synes det virket bra, ikke så bra som Söderläge men bra nok.

Engelska trädgårdar er forresten et flott program på SVT som jeg virkelig anbefaler. Det vises nå i kveld, og har så reprise flere ganger i løpet av uken før det kommer ny episode på fredag igjen.

Se gjerne oversikten jeg holder over hage-tv-program. Der er det indikert når det går, og det også litt kort om programmene, samt lenker til eventuell nett-tv.
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nile Fre Apr 09, 2010 10:02

Jeg bare elsker danske hager, så nå gleder jeg meg til søndag :D Dette hadde jeg gått glipp av dersom jeg ikke hadde deg Markblomst :shock: Tusen takk til deg!
Nile

Innlegg Anne på Moseplassen Man Apr 12, 2010 13:13

Strålende nyhet til alle dere som ikke har DR.
Claus Dalbys nye program Drømmehaver er nå lagt ut på nett http://www.dr.dk/DR2/D/Droemmehaver/Index.htm
(jeg får forresten ikke til å se det, men regner med at det er fordi spilleren ikke vil funke med min mac i dag, det hender den krangler med dr sin netttv, om du er windowsbruker og ikke får til heller så si i fra)

For de få av oss som har DR så går dette programmet i reprise torsdag 00.30 +Nytt program på søndag.

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingrid9000 Man Apr 12, 2010 23:41

markblomst skrev:På søndag starter NRK med en ny serie, som også er et "puss opp en hage" program, Ønskehagen. Dette er en dansk serie, og jeg tror ikke den er vist tidligere på NRK. Jeg har sett et program på dansk tv, og synes det virket bra, ikke så bra som Söderläge men bra nok.

Ønskehagen ligger på nett her, og en kan lese mer om hvert program
http://www.dr.dk/DR1/Oenskehaven/index.htm
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Apr 13, 2010 8:07

Det var vel flere av dere som så de gode Søren Ryge-programmene på DR1 i fjor. Han fortsetter i år og starter 19. april kl.19.30. Skal fortsette hver mandag kveld i 18 uker. Progammene handler ikke bare om hager, men det meste er interessant. Har mange gode hagetips. Jeg gleder meg.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg ingrid9000 Tir Apr 13, 2010 9:18

:lol: Ja, her er teksten fra DR : "Så kører det igen. I de næste 18 uger kommer Søren Ryge på skærmen hver mandag aften. Det begynder i aften med en hilsen til foråret, til isfuglen, til dorthealiljerne og til et besøg hos brændekongen fra Sydfyn. Sendes også 20. og 21.04."

Gleder meg til å følge den kjempestore hagen hans gjennom hele sesongen, og ta avstikkere rundt i det danske land og besøke folk...

Men hvis dere har mulighet så følg et annet dansk program med en like folkekjær type, nemlig det programmet som blir kalt "bondeknølen" på NRK. Den unge Frank og etterhvert hans lille familie har valgt det gode liv i form av et lite, gammeldags gårdsbruk hvor han gjenbruker og bygger selv, drivhus osv, og dyrker avgrøder som i mange tilfelle ikke dyrkes lenger. Den gutten har sjarm! Starter i dag 12.10, før Sørhellinga.
http://www.dr.dk/DR2/Bonderoeven/

Sendes også på NRK1, tirsdag 13.4.2010 kl. 17.10 og kommende hverdager på de samme tidene, 12.10 og 17.10.
"Den skjønneste jordens blomst er smilet" - (Henrik Wergeland)
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Apr 13, 2010 15:38

Ja, "Bondeknølen" glemte jeg å nevne. Morsomt program, og bondeknølen er et sjarmtroll.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg camlin Fre Apr 16, 2010 20:52

Vil du se hageprogram fra 1975? Ligger på NRK sine nettsider.

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/484824
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg Anne på Moseplassen Søn Apr 18, 2010 11:13

Da er hage-tv-oversikten oppdatert. Se her
Jeg forsøker meg på nytt oppsett. I stedet for den vanlige grafiske (som fremdeles ligger øverst nå) så lurer jeg på å gå over til en ren listevisning (som nå ligger under den grafiske).

Hva synes du om det? og har du noen forslag til forbedringer i hvordan jeg viser frem?
Diskuter gjerne her, eller i denne posten på bloggen.

Det er egentlig mange program å velge i nå, om man har mange kanaler. I tillegg til disse som har gått en stund så starter det i neste uke tre nye program:
Fredag i Hagen på NRK, dette er det svenske programmet Trädgårdsfredag. (forrige sesong, ny sesong på SVT starter uke 17)
På DR starter både Grønne haver (Gröna Rum) og Søren Ryge Presenterer.

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg sveinv Søn Apr 18, 2010 11:23

Flott markblomst. Jeg foretrekker listevisningen, mer oversiktlig. :D
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Søn Apr 18, 2010 12:11

Syntes listeoversikten er mer oversiktlig. Søren Ryge imponerer igjen - han har klart å lage en Fibonacci-spiral på 10 diameter beplantet med 754 revebjeller (Digitalis) :shock: Fikk hjelp av en matematiker til å regne ut og merke opp, selvfølgelig. Ble noen inspirert til å prøve det samme?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Man Apr 19, 2010 12:18

Takk for innspill Sveinv og Magnolia, så fint å høre at dere synes dette ble bedre da. Jeg flikker og diller med oversikten, alle som bruker den er velkommen til å komme med innspill.

Det er en luksus uten like å endelig etter flere år uten ha svensk tv, og når jeg så i tillegg har dansk tv, så er jeg i lykkeland hva gjelder hageprogram :mrgreen: Litt ekstra motivasjonsfaktor for å finne frem program kan dere tro... ;)
For de som lurer på hvordan få dansk tv (DR1 og DR2), så er det jo ikke barebare. Kanalselskapene har ikke hatt for vane å tilby dette, eventuelt om du kan få så blir det drittdyrt. Vår løsning var å bytte til fibernett og Altibox. Prisene varierer vel noe mellom ulike leverandører, men vi har fibernett via vikenfiber og Altibox, og betaler 50 kr ekstra pr mnd for DR1 og DR2 (+tysk tv)

(De som får fibernett via Telenor ser ut til å få canal digital styrt tilbud,som jeg regner med at blir samme tilbud som over vanlig kabel)

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Anne på Moseplassen Fre Apr 23, 2010 19:04

Pst! Nå har Fredag i hagen startet på nrk (går frem til kl 20.30) Dette er altså det svenske programmet Trädgårdsfredag. Ikke min favoritt, men det er godt likt blant mange andre :)

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sigrid Fre Apr 30, 2010 19:07

Sier bare fra om trädgårdsfredag på NRK2 NÅ!
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gyldenlakk Fre Apr 30, 2010 21:59

Så greit å få sett det på PC - og så flott å få disse oversiktene !!! :star:
- Brassicaceae er en spennende plantefamilie -
Brukerens avatar
Gyldenlakk

ForrigeNeste

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest