Grunnbok om hage og planlegging

Del gleder og sorger i bøkenes verden.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Grunnbok om hage og planlegging

Innlegg Kjersti70 Søn Apr 24, 2011 14:31

Hei!

Eg kan lite om hage, men har lyst til å lære :) Har ei tomt der grunnarbeidet er ferdig, og der det vil vere plass til litt hage, både i forkant (privat), og i bakkant (mot veg). Sjølv om det er lenge til eg kan starte å så, har eg lyst til å lese meg litt opp på heilt basis ting. Treng både tips til det å planlegge hage, i forhold til design, i forhold til kva planter som passar saman, og i forhold til kva ein kan bygge sjøl av plantekassar eller andre "hageelement".

Er bøkene frå Cappelen og Aschehoug noko gode? Eg tenkte kanskje eg skulle velge ei av desse, men er det nokon som har formeining om kva bok som er best? Vil gjerne ha ei bok som gir inspirasjon og glede, men som også er grundig. Kunne sjølvsagt tatt meg ein tur i bokhandelen og bla gjennom bøkene, men syns det er lettast å bestille på nett...

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 133&rom=MP
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 937&rom=MP
Kjersti70
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Grunnbok om hage og planlegging

Innlegg Lene i Fredrikstad Søn Apr 24, 2011 14:51

Jeg brukte "Trivsel i hagen" fra hageselskapet mye da jeg begynte med hagestell for noen og tredve år siden. Den ga meg svar på alle "idiot"-spørsmålene jeg hadde på den tiden og jeg brukte den mye i mange år. Jeg har sett at den stadig kommer i nye opplag. Jeg vet ikke, men regner med at den har blitt oppdatert med tiden. Du finner den her: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 342&rom=MP Trivsel i hagen er beregnet på norske forhold - ikke bare oversatt fra engelsk.

Jeg har nå ca 3 hyllemetre hagebøker + noen stabler som ikke får plass i hyllene, men "Trivsel i hagen" var min første. Jeg husker den som grundig og beregnet på nybegynneren.

Jeg mener å huske at den opprinnelig kom i 2 deler, det mulig jeg husker feil - men det ser ihvertfall ut som den er i 1 del nå.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kjersti70 Søn Apr 24, 2011 16:44

Tusen takk - den verkar også veldig aktuell!

Ser at den frå Aschehoug opprinnelig er dansk - det er i alle fall nordisk. Er det stor forskjell på Danmark og England skal tru? (den frå Cappelen er engelsk).
Kjersti70

Innlegg Tom R Søn Apr 24, 2011 18:23

Jeg anbefaller på det varmeste boka " den grønne hageboken" den er skrevet av Marie Luise Kreuter. Den er oversatt fra tysk men jeg synes den passer godt i Norge alikevel. Ting er jo som odtes merket med herdigetstall når du kjøper de.
boka vet jeg foresten finnes på biblioteket men de må kanskje bestille den.
Tom
Tom R
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Kjersti70 Søn Apr 24, 2011 20:40

Da har eg bestilt:

Trivsel i hagen og Hageeierens oppslagsbok

Håpar eg blir fornøgd :)

Elles tar eg meg nok ein tur på biblioteket. For meg er det nemmelig aldri nok med ei eller to bøker om eit tema - eg må vite mest mulig før eg går i gang med noko nytt :D Takk for råd!
Kjersti70

Gå til To om boka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester