Mur

-til nytte og hygge i hagen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Mur

Innlegg ingardina Ons Mai 25, 2011 23:25

Hei!

Vi skal mure opp noe av tomta, slik at vi kan få et område med slett plen, og har tenkt på en mur fra asak, men den er fryktelig dyr da. Er det noen som har noen gode forslag til et billigere alternativ som vil vare i mange år, og samtidig se fint ut? Muren vil være alt fra 80 cm opp til nesten 1,60 meter høy, så det må være noe som kan tåle å bli bygget litt opp. Har også tenkt på en mur av leca, men vet ikke helt hvordan dette blir seende ut, syntes ikke de steinene som er ment for mur, med "naturlig" side, fra leca er noe særlige, så da må det eventuelt bli en mur slik som man lager på et hus, som man pusser eller noe etterpå, men dette er også i grunnen litt dyrt. Vi skal ha ca 25 meter tilsammen med varierende høyde.

Alle forslag tas i mot med stor takk. Vi skal forresten ha belegningsstein på bakken ved muren, så det må være muøig å legge stein inntil muren :)
ingardina
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Mur

Innlegg Lisbeth Tor Mai 26, 2011 20:02

Hei!
Vi har en nabo som har forskalet og laget mur med vanlig betong, altså helt på samme måte som å lage mur til et hus. Han har ikke pusset denne etterpå, og jeg synes den er helt grei. Det går jo også an å plante litt enten foran muren eller på toppen som vil dekke muren litt. Jeg regner med at betong blir billilgere enn å kjøpe stein. Leca tror jeg neppe er noen god ide, den er så porøs at jeg regner med at den fort vil sprenges i stykker av is om vinteren.
Brukerens avatar
Lisbeth

Innlegg calypso Tor Mai 26, 2011 20:13

Leca er like frostbestandig som "vanlig betong". Leca splittblokk har er noe mer vennlig forside. Det finnes også en rekke varianter av betongblokker som kan tørrstables. Spør heller et byggvarefirma. De kan dette. Og de har prisene.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg HanneS Fre Mai 27, 2011 12:22

Denne tråden på jeg følge med på! :)

Det er så mange fine murer i stein! Men når man skal ha 25 meter, som du sier, eller 40 meter som vi skal ha, så koster det jo flesk... :?

Vil det være billigere å forskale og mure opp i betong?
HanneS
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Petter Fre Mai 27, 2011 12:29

Skal du forskale og støpe en støttemur må du først støpe en såle.Regn prisen på betong,armering og materialer til å forskale med.Blir nok ikke så billig det heller.
Petter

Innlegg sveinv Fre Mai 27, 2011 12:41

En mur med slike dimensjoner krever fagkunnskap. Riktig fundamentering og materialvalg er viktig for å få et holdbart resultat. Har sett så altfor mange "hjemmesnekra" murer som sprekker og ofte raser helt ut. Det en sparer på den første muren må en betale dyrt for andre gangen.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg sveinv Fre Mai 27, 2011 12:44

Petter skrev:Skal du forskale og støpe en støttemur må du først støpe en såle.Regn prisen på betong,armering og materialer til å forskale med.Blir nok ikke så billig det heller.

Såle bør en vel ha uansett type mur. Det er etter min mening nesten det viktigste ved hele muren.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Petter Fre Mai 27, 2011 12:57

Ja så absolutt.Skikkelig pukkpute i bunn,markplater og så ståpe såle med skjøtejern som skal gå videre opp i muren.Regn ut hvor mye betong det vil gå.Som privatperson må du sikker betale minst 1200 kr for kubbikken,10-12 kr pr.kg.for jernet + at det kreves ganske mye materialer.Trur jeg ville funnet et firma til å tatt det.Da får du en pris pr.kvadratmeter.De har jo også materialene som trengs til forskalingen :)
Petter

Innlegg ingardina Fre Mai 27, 2011 15:19

Arbeidet er ikke noe problem å gjøre selv, vi har bygd hus selv, så muring er ikke noe problem. Er mer bare på tanken med å ha noe annet enn asak (det koster som sagt tidligere flesk).. Så går det jo en del betong med på å støpe en mur. En sekk på 500 kg koster 1200 kroner, og det blir en del sekker for å si det sånn! :) hehe
ingardina

Innlegg Rune Hagen Søn Mai 29, 2011 10:44

Jeg synes det ser flott ut med murer laget med "skytten stein" det de kommer med for å planere ut tomta. Det er også endel billigere enn noen av "klossene" du får kjøpt (og det drøyer betongen noe enormt).
Men dersom du ikke har noe slikt fra før så vil det muligens ikke passe.
Det er også endel mere jobb enn f.eks. å forskale å "tømme i betong"

Noen ting som du må huske på:
Slike støttemurer skal helle litt innover, mener det var så mye som 7-10 grader. Det ser du i formen på de ferdigstøpte klossene også.
Det skal ikke være jord bak muren, men drenerende masse, som pukk. i praksis så vil det si at muren holder inne pukk, det er pukken som skal holde på jorda. Dersom du glemmer dette har du fort en mur som detter utover. Og de er det mange av.
Rune Hagen

Innlegg Rune Hagen Søn Mai 29, 2011 10:59

Fant en liten illustrasjon på hva jeg snakker om
http://www.netfliser.dk/?side=flise&region=3&fliseid=67
Rune Hagen

Innlegg ingardina Søn Mai 29, 2011 15:27

Rune Hagen skrev:Fant en liten illustrasjon på hva jeg snakker om
http://www.netfliser.dk/?side=flise&region=3&fliseid=67

Ja! Perfekt med illustrasjoner! Tusen takk! :D Greit å vite hvor mange grader, visste at de måtte helle innover, men ikke eksakt antall grader :)
ingardina

Innlegg bubbs Lør Feb 04, 2012 18:07

Jeg dytter denne opp da jeg lurer på det samme. :) Vi skal bygge en relativt lang mur som skal være ca 60cm høy og lurer på hva som blir det enkleste og billigste alternativet for oss.
bubbs

Innlegg ingardina Man Feb 06, 2012 11:39

vi valgte å legge asak støttemur, det ble veldig fint, men dyrt!
ingardina

Innlegg magnolia Man Feb 06, 2012 11:52

Ikke glem å legge et lag leire over pukken før du fyller på jorda. Det vil holde på jorda slik at den ikke forsvinner ned i pukken etter hvert, og det vil holde på fuktighet.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Rune Hagen Man Feb 06, 2012 12:15

Og ikke glem duk mellom pukk og leire/jord. Jord vil raskt renne ned i pukken og ødelegge hele poenget med å ha pukk der i utgangspunktet.
Leire er muligens bedre
Rune Hagen

Neste

Gå til Store og små ting vi lager

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester