Eplemyntesirup

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Eplemyntesirup

Innlegg Nienna Tir Des 13, 2011 18:17

Jada, meg igjen her inne :) Kjøkkengalskapen kan heldigvis ikke måle seg med hagegalskapen, men når den når sitt høydepunkt like før jul er det lite annet enn mat og oppskrifter som står i hodet på meg :roll:
Her forleden kokte jeg sirup av noe eplemyntesaft jeg hadde i fryseren. Det ble veldig godt. Tydelig og frisk smak av eplemynte og sitron til tross for mye sukker. Sikkert godt på is eller kaker. Eller til å røre ut som tilsetning i drinker. Kokte bare saften ufortynnet til den ble gylden og fikk konsistens som litt tyntflytende sirup. I går ville jeg prøve det samme med hyllebærsaft, men det gikk ikke like bra. Det ble mer som gele, så jeg antar at det er fruktpektinet som gjør det. Har lett på nettet etter oppskrifter på frukt/bærsirup, men finner ikke noe annet enn en oppskrift med 3 dl krekling, krydder, 2 dl sukker og 3 dl vann. Hvis jeg skal bruke saft må jeg sannsynligvis tynne den ut endel for at det ikke skal bli gele. Men hvor mye? Jeg tynnet ut hyllebærsaften med halvparten vann, men det ble likevel gele. Noen som kan bidra med gode råd? Hadde tenkt at slike små flasker med frukt eller bær sirup kunne bli kjekke julepresanger :)
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Eplemyntesirup

Innlegg anitaH2 Søn Jan 08, 2012 22:25

Er eplemyntesirup laget av epler og mynte, eller av eplemynte og (noe?). For med litt flaks overvintrer en kvast eplemynte her i hagen i vinter...
Your task is not to foresee the future, but to enable it. Antoine de Saint Exupéry, fra boka Citadelle (The Wisdom of the Sands)
Brukerens avatar
anitaH2
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Søn Jan 08, 2012 23:11

Bare eplemynte. Laget et sterkt uttrekk av eplemynte fra fryseren. Silte det, og hadde i en god del sukker og litt sitron, og kokte det til sirupskonsistens. Var godt med en dæsj på is.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg anitaH2 Man Jan 09, 2012 16:49

Flott! Høres definitivt godt ut! Må nok ta en del stiklinger om muligheten byr seg og vinteren ikke er for streng!
Your task is not to foresee the future, but to enable it. Antoine de Saint Exupéry, fra boka Citadelle (The Wisdom of the Sands)
Brukerens avatar
anitaH2

Innlegg Nienna Man Jan 09, 2012 17:26

Eplemynte er da veldig hardfør? Min overlevde fint to iskalde vintre. Men jeg har den i bed i utkanten av hagen hvor den er bunndekker.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest