Hestegjødsel

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hestegjødsel

Innlegg finnsen Lør Feb 11, 2012 21:00

Er Hestegjødsel god og fullverdig gjødsel til roser? Ev. Hvor mye til hver plante? En spade?
Ok med tilsvarende i rosegropen ved planting?
finnsen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hestegjødsel

Innlegg Arild Lør Feb 11, 2012 21:31

Det er fin gjødsel og man kan komme langt med godt kompostert hestemøkk og god jord, men i prakis trenger man noe i tillegg. Speiselt roser som har gjenblomstring og de man beskjærer forholdsvis kraftig trenger litt ekstra. Man kan kombinere med de ulike spesialgjødslene man får tak i rundt omkring eller vanlig hønsegjødsel. Hestemøkk er mer som kompost og jordforbedrer enn direkte gjødsel. Den kan brukes i rikelige doser. Er jorden veldig sandete kan man fint bruke en bøtte rundt en middels stor plante, selv dekker jeg jorden med ca 5 cm dypt lag (gjerne det dobbelte om det er skrinn jord) i en radius på ca 50 cm og blander det inn i jorden. Den jeg har brukt har ofte vært litt klumpete, og har skjelden nok av den til at det rekker rundt til alle plantene.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Søn Feb 12, 2012 17:53

Jeg har fått vite at i jord hvor man i flere år kun har brukt heste og saue møkk og hvor hver plante har fått tre gode spader en gang forholdsvis tidlig i sesongen. Jordanalysen viser noen lunde verdier for NPK, men med god margin for forbedring. Ikke helt lett å bedømme beskrivelsen uten å se målingen, men det var altså ikke helt optimalt.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sony Søn Feb 12, 2012 18:07

Min mor har rikelig tilgang på hestemøkk, og sandete jord. Hun fyller helst opp bedene med kun hestemøkk (som har ligget litt) og planter rett i det. Roser, bærbusker, stauder osv. Etter et år eller to har det seget sammen så mye at hun må fylle på jord. Da blir det enten sandjord, kjøpejord, eller (vanligvis) enda mer hestemøkk. Det later til at plantene tåler det godt, men det er mulig de får en neve kunstgjødsel om våren i tillegg.
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Dag Søn Feb 12, 2012 18:13

Legger ved noen notater jeg bruker når jeg holder foredrag om roser og gjødsling:

Ku: beste gjødsel – allsidig sammensatt, men kompletteres med fosfor og kaliumholdig gjødsel.
Utmerket til bruk som gjødselvann

Hest: også allsidig sammensatt, men bør tilføres kaliumholdig gjødsel
Bra for tung leirjord

Høns: kraftigvirkende og næringsrikt. Har 3 ganger så høyt nitrogeninnhold som kugjødsel

Kompost: utmerket – avhengig av hva du putter i komposten

Tang: av storvokste brunalger – utmerket – formuldes i kompost

Grasklipp: utmerket næringskilde og til dekking, bør være finhakket, best om det blandes med jorden –bør tilføres annen nitrogenholdig gjødsel

Beinmel: er langtidsvirkende – inneholder mye nitrogen og fosfor, er med på å øke rotutvikling og stimulerer blomstringen

Aske: mye kalium og kalsium – har en rensende virkning i jorden og hemmer utvikling av soppsporer.

MAKRONÆRING Nitrogen: er nødvendig for all tilvekst. Finnes i kompostjord, husdyrgjødsel, beinmel, osv

Fosfor. Viktig for dannelsen av nye celler, for rotutviklingen og tilvekst
Mye i husdyrgjødsel og beinmel

Kalium: er viktig for at greinene skal forvede seg – bladverket – spesielt viktig for de remonterende rosene. I husdyrgjødsel og aske

MIKRONÆRING Kalcium: oppbyggig av celleveggene. Og for at rosene også skal nyttiggjøre seg andre stoffer. Kalk inneholder kalcium brukes også til å motvirke forsuring av jorda. Beinmel og alger. Mangel fører til flekker på bladene eller at de faller av

Magnesium: betyr mye for fotosyntesen og på produksjon av kullhydrater
Beinmel, alger og dolomittkalk

Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Amfjell Søn Feb 12, 2012 18:28

Takk Dag, dette var den mest ryddige og oversikta over økologisk gjødsling som eg hittil har sett!
Amfjell
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Søn Feb 12, 2012 18:51

Ja, god beskrivelse Dag. Jeg fikk lyst å legge til at saueskit har komt ut som beste gjødsel i noen sammenligninger av husdyrgjødsel (NPK forhold). Enten er det vurderingen som varierer, eller det varierer med foret det går på. Det ser ut til at glatt blæretang har høyest innhold av nitrogen og kalium av tang- og tarevekstene.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inkhuldra Man Feb 13, 2012 12:07

Kjempegod oversikt. Jeg ser ihvertfall at jeg må tilføre kalium.

Som nitrogenkilde er det etpar ting som funker aldeles utmerket, har jeg oppdaget:

* Urin
* Brenneslevann

Jeg er så heldig at jeg har tre hannhunder, og de skvetter svært gjerne på busker og trær. Kjempenyttig. De får kun rått kjøttfôr, ikke tørrfôr, så urinen deres er ikke så konsentrert som hos hunder som selv må tilføre vann etter å ha spist. Konsentrert urin (som er ganske sterkt gul) kan brenne plantene.

Må forresten legge til at jeg kjenner noen som har kompostbinge i hagen, og hvor de mannlige familiemedlemmene har som hageplikt å tisse i bingen innimellom. :lol:

Brenneslevann er også helt genialt til gjødning. Der jeg bodde før hadde jeg uendelige mengder råvarer å ta av! Jeg rasket opp noen stælker og la i vann i ei bøtte, og lot det stå og godgjøre seg bak løa til det luktet døden på boks. Så blandet jeg det ut med 3/4 vann og brukte det på de stedene hvor hundetiss ikke passet seg så godt (i kjøkkenhagen, f.eks.).

Jeg kan også bekrefte at hønsegjødsel er effektiv gjødning. Jeg skaffet meg hobbyhøns og lot dem gå i hagen. Det førte til to ting: de gjødslet plenen så jeg aldri før eller senere har sett noe så frodig (til tross for tettpakket leirjord) ---- og de åt opp stort sett alt av blomster. Og ripsene. De hoppet faktisk opp for å få tak i dem. Så tok stæren de øverste bærene, og så var det akkurat nok igjen i mellomskiktet til mitt bruk. :)
KTHXBAI!
Inkhuldra

Innlegg UnniHelen Man Aug 20, 2012 13:42

Så flott liste :D . Her lærte jeg en hel masse :D .
UnniHelen

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester