Drivhus fra Netthandel

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Drivhus fra Netthandel

Innlegg petruska Ons Mar 28, 2012 20:32

Har noen erfaring med å sette sammen en drivhus fra netthandel på 9kv.? Bruksanvisningen er veldig utydelig og ikke alle delene ser ut til å stemme med beskrivelsen, hadde vært fint å få noen hint slik at jeg slipper å gjøre jobben flere ganger :sur:
petruska
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Drivhus fra Netthandel

Innlegg raell Ons Mar 28, 2012 21:23

Hei og velkommen hit.
Det var litt lite info, ikke godt å si hvilket drivhus det er
og da er det ikke lett å gi deg noen råd.
Ragnhild

Min hjemmeside
http://www.skjereredet.no/
---------------------------------
Det kan hende at hobbyene tar overhånd
Brukerens avatar
raell
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg camilla^ Ons Mar 28, 2012 21:38

Vi har akkurat satt det opp nå. Og det tok IKKE 30minutter som det sto i den bruksanvisningen, noe jeg viste det ikke gjorde men fikk meg en god latter når jeg så det.

Tegningen bytter på å være frem og tilbake hele tiden, veldig forvirrende. Så vi endte med å sette ett kryss på den ene veggen på alle tegningene slik at vi lettere skulle finne ut hvem vei tegningen var. Men det ble mye prøving og feiling. Vi manglet en list, men det var en for mye av en som skulle være lenger så det løste seg med at vi kutten den. To av skråvinduene var vendt feil vei, slik at aolbeskyttelsen som inn. Satt det på siden som ikke får så mye sol som resten, så ikke noe problem for oss.
Men etter mye hodekløing har vi klart å få det opp. Les og les bruksanvisningen og begynn å prøv det frem så finner du ut av det. Er du lur så har du mange som kan hjelpe deg, vi angret på at vi bare var to. Ungene hjalp litt til men de ikke så store så ikke den største hjelpen å få.
camilla^

Innlegg petruska Tor Mar 29, 2012 11:13

Vel, det finnes ikke noe navn på den, men søker man på drivhus på netthandel så kommer den opp, den er i grønn aluminium med polycarbonatplater, jeg stoppet opp helt i begynnelsen da jeg så at hjørnelistene ikke har like mange "riller" som på tegningene
petruska

Innlegg ankis Tor Mar 29, 2012 12:29

Jeg har også nettopp montert dette. Jeg var alene og brukte 2 dager, men det gikk egentlig ganske greit da jeg først kom i gang. Det lønner seg å motere sokkelen først og så montere huset på den, jeg festet beslagene som skal holde huset fast til sokkelen kun i hjørnene samtidig med at hjørnene ble montert. Jeg støttet også midlertidig hjørnene med tverrstagene. Det lønner seg også å sette på den breie lista som skal være øverst på langsidene tidlig, for å få litt stabilitet, bare husk å prøve med takrennene som skal tres i den slik at du får den riktig vei. Det er også viktig å få nok skruer ned i slissene i hjørnene slik at du slipper å ta opp hjørnebeslagene flere ganger slik jeg måtte. Er det noe du lurer på så hjelper jeg gjerne.
ankis

Innlegg lithma Tor Mar 29, 2012 19:52

Hei

Jeg driver også å monterer dette drivhuset fra Netthandelen.. og ser at det i bruksanvisningen står at man skal bruke silikon.... men hvor??? Går ut i fra at det er rundt alle "vinduene" og at man da kanskje skal legge en stripe silikon før man setter på plass "vinduene". Er det noen som kan svare meg på det?
lithma

Innlegg petruska Tor Mar 29, 2012 20:24

ankis skrev:Jeg har også nettopp montert dette. Jeg var alene og brukte 2 dager, men det gikk egentlig ganske greit da jeg først kom i gang. Det lønner seg å motere sokkelen først og så montere huset på den, jeg festet beslagene som skal holde huset fast til sokkelen kun i hjørnene samtidig med at hjørnene ble montert. Jeg støttet også midlertidig hjørnene med tverrstagene. Det lønner seg også å sette på den breie lista som skal være øverst på langsidene tidlig, for å få litt stabilitet, bare husk å prøve med takrennene som skal tres i den slik at du får den riktig vei. Det er også viktig å få nok skruer ned i slissene i hjørnene slik at du slipper å ta opp hjørnebeslagene flere ganger slik jeg måtte. Er det noe du lurer på så hjelper jeg gjerne.

Det var mange tips! Tusen takk, jeg skal se om jeg får det til i helga. :mrgreen:
petruska

Innlegg ankis Fre Mar 30, 2012 8:07

Jeg brukte ikke silikon, skal man bruke det må det nok påføres etter at vinduene er på plass. Jeg hadde i hvertfall ikke greid å få vinduene på plass dersom det hadde vært silikon i slissene.
ankis

Innlegg Lin Fre Mar 30, 2012 9:56

Jeg satte dette sammen i fjor. Noen skrev etteller annet sted at man burde bytte maskinskruene (de med kantet hode) og jeg byttet noen av dem, men kanskje bare 20 %. Jeg angrer!!! :sur:
Alle skruene som kom med drivhuset rustet etter ca 5 dager og nå et halvt år etter er det ikke blitt bedre! Jeg skal dra å handle flere og gradvis bytte dem ut etter som jeg har tid og anledning. Alle må jo byttes!

Det rister og smeller når høststormene river i tak og vegger så være nøye med fundamentet. Jeg ville brukt betong til bena. Jeg gjorde det ikke, men skal gjøre det til høsten når tomatene er ute. Man kan grave hull rundt bena også er det en spesiell type betong (spør på byggmakker eller lignende) som man rett og slett bare kan helle i hullet. Fortsatt ikke supergodt festet, men langt bedre enn de små korte bena.

Silikon er for å gå over gliper med etterpå. Jeg har ikke gjort det. Man kan nok ikke demontere huset etterpå om man gjør det, og dessuten har jeg ikke drivhuset i gang på vintern så for meg er luft bare bra.

Takluken min fløy laaangt avgårde under en storm, så denne bør virkelig stripses fast til taket med remmer og tøy! (vi brukte strips og ståltråd :)

Jeg monterte det alene og i vind. IKKE monter det i vind, iallefall ikke alene. Det er endel timer (og kanskje en natt) der huset står med vegger og plater, men uten et stabiliserende tak...

Jeg blogget mens jeg bygget:
Drivhusbygging av drivhus kjøpt på netthandelen

Lykke til!
Hilsen Lin

Linsin blogg
Brukerens avatar
Lin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg petruska Fre Mar 30, 2012 12:43

Hei, jeg ser at ditt drivhus er nesten helt lik den jeg skal montere, jeg fant ut at hjørnelistene (nr.7) ikke stemmer med det som står på bilde, du skal kunne sette inn skruene i to rad der (mot to sider), men disse listene mangler en rille, jeg lurer på om du traff på liknende problem og om det lar seg montere likevel eller må jeg kreve tilsending av nye lister?
petruska

Innlegg camilla^ Fre Mar 30, 2012 17:02

petruska skrev:Hei, jeg ser at ditt drivhus er nesten helt lik den jeg skal montere, jeg fant ut at hjørnelistene (nr.7) ikke stemmer med det som står på bilde, du skal kunne sette inn skruene i to rad der (mot to sider), men disse listene mangler en rille, jeg lurer på om du traff på liknende problem og om det lar seg montere likevel eller må jeg kreve tilsending av nye lister?

Vi oppdaget det samme, men vi skrudde det sammen slik det er. Det virket som det ble litt for løst helt til vi fikk hele huset opp, strammet alle skruer og da var det ikke løst lenger. Har tålt en noen dager med kraftig vind allerede.
camilla^

Innlegg Lin Lør Mar 31, 2012 22:10

Jeg trodde til stadighet noe var feil eller feil merket, men hver gang viste det seg at det var meg som hadde lest feil på en tegning eller montert noen for tidlig feil slik at de jeg sto igjen med var feil. Rotet en masse, men hver gang var det meg. :)
Hadde altså ingen mangler utenom skikkelig maskinskruer.

Håper du får skrudd ditt sammen!
Om du får tak i dem og ettersendt utstyr så skulle jeg veldig gjerne like å vite hvem "dem" er.
Jeg har et par spørsmål og skulle gjerne kjøpe ny takluke osv.
Ville egentlig gjerne hatt to takluker come to think of it.
Jeg får ikke luftet ut nok i stekende sol med bare den ene takluka. Må ha dørene oppe. Det er jo frost når jeg går på jobb om morgenen og til lunsj er det pluss 14 ute og pluss 40 i drivhuset med åpen takluke...
Hilsen Lin

Linsin blogg
Brukerens avatar
Lin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg petruska Lør Mar 31, 2012 23:19

Jeg har nå fått kikket gjennom alle listene veldig nøye, det meste ser riktig ut (unntatt det jeg ikke får vite før montering angående lengde og liknende), men det jeg ser- det er profilen på de listene, så det er vanskelig å ta feil! Personlig så er jeg vannvittig glad i slike utfordringer, har skrudd sammen masse ting-tang før, men man blir litt hjelpeløs når det dukker opp den slags feil. Jeg så nå på mange bilder av drivhusene som dere andre har satt opp, og det bare bekrefter at jeg har fått feil her. Men jeg ser at jeg muligens fikse det med en del kreativitet og masse godvilje! Saken med netthandel er slik at man kan angre hele sulamitten, men det blir litt vanskelig å få byttet deler, og når jeg først har fått dette drivhuset - så vil jeg ha det!
petruska

Innlegg BlomsterFin Søn Apr 01, 2012 13:44

Jeg må si at jeg personlig har svært dårlig erfaring med nesten alt jeg har kjøpt på Netthandelen. Jeg turte derfor ikke å kjøpe dette drivhuset, selv om det ikke ser så verst ut på bildene. Jeg synes det er spennende å høre om dere som har kjøpt dette er fornøyde med det på litt sikt. Men en ting skal sies, viss jeg har klaget på et produkt på netthandelen har jeg som regel blitt tilbudt et ganske bra prisavslag, som regel 50 %. Så om noe ikke stemmer på huset kan det iallefall prismessig lønne seg å klage. De kan helt sikkert ikke skaffe noen deler der, og min erfaring er at de ikke er interessert i å prøve heller. Jeg har prøvd å få leverandør-opplysninger fra dem for å få tak i manglende deler på et annet produkt, men ikke fått det. Så om dere får vite hvem som har produsert drivhusene er dette kjempebra. :)
Brukerens avatar
BlomsterFin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg webbirder Tir Apr 03, 2012 22:24

Jeg har siden våren 2011 kjøpt ett 9m2 og 3stk 4,5m2 drivhus fra netthandelen.no, og jeg er meget godt fornøyd. Det manglet noen lister i ett av settene, men fikk dem raskt tilsendt etter en e-mail kontakt. Jeg vil tro at man også kan kjøpe reserve-/ekstradeler fra netthandelen.no.

Siste drivhuset skal min sønn og jeg montere nå (man bør være to). Alle er satt opp på jordbunn. Vi monterte front- og bakvegg innendørs og bar dem ut på sokkelen.

Det største drivhuset har tålt stormkast. Det første lille drivhuset har blåst overende to ganger. Siste gangen klappet det sammen til flatpakke med noen bøyde stenger og bortblåste plater. Men det var ikke noe problem å rette opp og å bøye tilbake og montere på nytt. Nettopp for å kunne gjøre dette, så har jeg ikke brukt silikon. Klok av skade har jeg nå fortøyd alle drivhusene med tau og tyngder. Og - som sagt ovenfor - skruene ruster.

Sannsynlig opphav for drivhusene er:
http://www.ecvv.com/product/2942663.html
http://www.sunor.cn/2006/view.asp?id=362

På dette nettstedet viser jeg det store drivhuset og hva jeg bruker det til:
http://home.online.no/~keinas/druer.html
webbirder

Innlegg petruska Fre Apr 06, 2012 10:32

Nå har vi hatt to forsøk med å sette opp drivhuset, veldig frustrert første gangen når vi sleit med å få det til å henge sammen på grunn av mangel på listene, i går har vi løst det med å båre hull og bruke lengre skruer, var godt på vei til å sette det opp men måtte gi opp og demontere i full fart da det kom stygge vindkast og skyer, såvidt rakk å få det fra hverandre i tida før alt kollapset totalt! Skal ut og prøve igjen nå, håper vi greier det i dag, hvis ikke så kommer jeg til å brenne det hele!!!! :x :x :x
petruska

Neste

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester