Beplanting i skråning

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Beplanting i skråning

Innlegg Imga Tir Apr 17, 2012 21:50

hage.jpg
hage.jpg (79.41 KiB) Vist 1361 ganger
Eg har to skråningen som eg treng tips og id?er til kva eg kan gjere med.
Skråningen til venstre er såpass bratt at ein ikke kan gå der, så der ønsker eg å plante noko som ikkje treng noko stell. Skråningen til høyre er noko mindre bratt, men absolutt ikkje ein plass ein kan stå å luke i timevis. Her har eg lurt på å plante nokre lave rhododendronar, chamaebuxus grandiflora og bunndekkende roser på toppen.
Jeg har og lyst å dekke skråningen til høyre med bark. Er det heilt umulig å få den til å ligge når det er så bratt? Eg har lest at ein kan bruke hønsenetting for å få feste, nokon som har erfaring med dette?

Eg bur på Vestlandet så det eg planter må ver glad i rikelig med vatn. Skråningen til høyre er vendt mot sør og er ein solfylt plass.

Er det nokon her som har nokre gode id?er og tips til kva eg kan gjer med skråningane mine? Eg er nokså fersk på hagearbeid så alle svar blir mottatt med stor takk :)
Imga
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Beplanting i skråning

Innlegg Gundad Lør Apr 21, 2012 0:43

Hei, og velkomen hit! :-) Eg veit ikkje om eg ville brukt bark, den kjem nok til å regne ned i grøfta ganske fort. Men gode botndekkarar som hasselurt eller vinca major ville kunne fungere. Andre som har gode skråningstips?
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Sigrid Lør Apr 21, 2012 9:08

Rosestorkenebb.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg sveinv Lør Apr 21, 2012 9:18

takløk, sedum, vårfloks, hagepute, nellik, krypbrudeslør. Det er mye å velge i som krever lite stell. Hvis du vil ha noe vintergrønt er microbiota et brukbart alternativ. En del vårblomstrende løk hører også hjemme i en slik skråning.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tigertina Lør Apr 21, 2012 13:23

Hei hei, og velkommen! Jeg vil råde deg til å dekke med duk eller lignende, før du gjør noe annet.. Jeg hadde ett lignende prosjekt her hjemme, og der tok ugresset overhånd før bunndekkerne rakk å spre seg nevneverdig ;) Så kan du skjære hull og plante i dem :) Da minsker konkurransen om næring og lys ganske drastisk, og du vil etterhvert få en flott skråning :D
"An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life" - Cora Lea-Bell.
http://hagenpafjellberg.blogspot.com/
Brukerens avatar
Tigertina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Lør Apr 21, 2012 20:36

Velkommen til Hagegal :D
Bunndekkeroser tror jeg blir fint i skråningen til høyre. F.eks Fairy eller Pink Fairy sammen med stormarikåpe som er en fin bunndekker mot ugress. Ville nok ikke brukt hverken duk eller bark. Har prøvd duk, og det verste rotugresset vokste rett i gjennom. Du må nok regne med en skikkelig gjennomluking om våren før plantene er kommet i gang. Vanlig billigjord ( torv) lagt på i et godt lag hemmer frøugress i å spire. Jeg gjorde det i et bed i fjor med godt resultat. I år er det betydelig mindre ugress der enn i de andre bedene.
I skråningen til venstre ville jeg hatt klatrehortensia. Den trenger ikke klatre, greinene vil legge seg utover og slå rot. Når den er etablert vil det være så tett at ugresset har liten sjanse.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hilde* Lør Apr 21, 2012 22:10

Er enig med Nienna. Klatrehortensia vil bre seg utover, hindre ugress og holde på jorda under. I tilleg er den jo kjempeflott
Hilde*

Innlegg Imga Man Apr 23, 2012 21:27

Hei igjen. Her var det mange hjelpsomme mennesker. Tusen takk for alle forslag :)

No har eg sitt på mange ulike alternativ og det er jammen ikkje lett å bestemme seg. Det er så mykje fint å velge imellom. Eg likte godt klatrehortensia, vil den greie å klatre heilt opp? skråningen er 6-7 meter høg. Finnes den i andre farger enn kvit og kan eg plante andre planter ilag med den? Eg har sitt på ulike typer klematis og synest dei er så utrulig fine.
Eg har slått i frå meg å ha bark i den eine skråningen, det ville nok blitt eit tapsprosjekt.
Holder det med ein type bunndekker ilag med bunndekkeroser, eller bør eg variere litt?
Skal rosene plantes oppe slik at dei breier seg nedover, eller vil dei klatre oppover?
Imga

Innlegg Nienna Man Apr 23, 2012 22:09

Klatrehortensia finnes bare i kremhvitt. Men det er jo en farge som aldri blir feil :) Og ja, den kan klatre eller bre seg over store områder. Hvis du heller vil ha klematis bør du nok velge en kraftigvoksende alpeklematis eller Montana rubens.
Jeg ville plantet bunndekkeroser i hele skråningen og plantet bunndekkestauder innimellom for å skape litt variasjon. Bunndekkeroser legger seg utover, men blir bare 40-50 cm høye. Siden det er en skråning som er vanskelig å luke ville jeg brukt kraftige bunndekkestauder som stormarikåpe og storkenebb. Tror jeg ville holdt meg til to eller tre sorter. Kan lett gi et urolig inntrykk med for mange ulike sorter.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Apr 23, 2012 22:20

Av roser kan du også velge ramblere, med noen bunndekkerstauder vil de kunne gjøre skråningen vakker. De kan plantes enten oppe eller nede i skråningen.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Imga Ons Apr 25, 2012 21:37

Eg har bestemt meg for å ha klatrehortensia i skråningen til venstre. Etter kvart som den får etablert seg, kan eg då plante inn klematis som kan klatre opp etter den?
I skråningen til høyre blir det bunndekkeroser ilag med bunndekkestauder. Har sitt på the fairy, white cover, gartnerfreude og tommelise. Er dette roser som er lette å få til?
Det er meldt strålende vær til helga, så no gleder eg meg til å kunne sette i gang :jump:
Er det nokon som pleier å handle planter på nettet og som har ei bra side å anbefale? :)
Imga

Innlegg Nienna Ons Apr 25, 2012 22:48

Jeg har The Fairy, og den er veldig enkel og blomstrer rikt hele sommeren. Du kan plante klematis i en etablert klatrehortensia. Velg da en som ikke er så kraftigvoksende at den dekker hortensiaen fullstendig. En storblomstrende som klippes ned om våren vil egne seg.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tor Apr 26, 2012 10:15

Tommelise vil også egne seg. Den blomstrer rikelig hele sommeren. En rose som er enkel å ha med å gjøre. Det er et spennende prosjekt du har med klatrehortensia og clematis.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester