Bekjæring av roser

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Bekjæring av roser

Innlegg Nile Fre Apr 27, 2012 15:53

Mine klase- og buskroser har blitt så nakne nedentil. Må ganske langt opp for å finne det første skuddet som vender utover og som jeg kan beskjære over. Antar jeg har vært for dårlig til å beskjære tidligere :( Går det an å skjære nedenfor det nedeste skuddet, eller vil det da ikke komme nye skudd?
Nile
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Bekjæring av roser

Innlegg sveinv Fre Apr 27, 2012 16:28

Hvis du ser nærmere på stilkene vil du se hvor det har vært blad før og ved hvert bladfeste er det en sovende knopp som vil bryte.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Fre Apr 27, 2012 16:31

Klase- og stilkroser tåler beskjæring bra. Får de beholde tre øyne å spire fra på hver gren kommer der nok skudd ganske snart. De skyter flere kraftige skudd utover sommeren om de i tillegg får gødsel nå og en eller to gang til i løpet av sommeren.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nile Fre Apr 27, 2012 18:40

Tusen takk for svar. Da er det pån igjen med saksa! Men er nok rett jeg ikke tør å være hard nok læll :)
Nile

Innlegg ChatNoir Fre Apr 27, 2012 19:10

Skjær villig vekk, du. Rosene er mye sterkere enn deg.
Brukerens avatar
ChatNoir
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg timanna Fre Apr 27, 2012 19:51

Jeg har klart å drepe en rose ved å beskjære for hardt, jeg da ... :oops: :oops:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Lør Apr 28, 2012 17:14

timanna skrev:Jeg har klart å drepe en rose ved å beskjære for hardt, jeg da ... :oops: :oops:

Det har jeg også.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Lør Apr 28, 2012 17:49

Hvordan i all verden greier dere det :o
Jeg beskjærer mange roser ned til 15-20 cm, men har aldri "drept" noen.
Men jeg passer på at det er noen "øyne" igjen.
Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Roger Lør Apr 28, 2012 23:27

På mitt forrige bosted ble jeg årlig tvungen til å skjære ned masse stilk og klaseroser til bakken, men bank i bordet, de kom opp og ble veldig fine for det. Så lenge man planter rosene med nederste greinfeste ca 10 cm under jordoverflaten skal det være nok i massevis til at rosen kommer opp igjen.
Happy rosing.
Brukerens avatar
Roger
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Søn Apr 29, 2012 0:02

Det var vel ingen øyne igjen, da? Eller noe annet som den ikke likte. Død er den.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Søn Apr 29, 2012 10:14

Rosene kan skyte fra steder uten tydelige spireanlegg men det tar lenger tid, og det skjer lettere når de er i god vekst og har gode forhold. I noen bøker står det at øynene har to forsøk på å spire, om det første skulle visne eller bli ødelagt av en eller annen grunn har det ett nytt forsøk. Likevel, med godt stell skyter rosene gjentatte ganger fra podestedet, år etter år. Podestedet var opprinnelig et øye man tvang grunnstammen til å spire fra. Når en gren kuttes over vil den spire fra de 3, muligens 4 første øverste øynene. Når man klipper ned til de 3 siste øynene på grenen tvinger man planten til å bruke alle spire øynene, og håpet er at de fremmer nye grener fra podestedet. Det gir plantene fin form.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kirsten M Fre Mai 04, 2012 23:04

Hos meg er det så skrint at rosene vokser langsomt til tross for gunstig klima. Følgelig beskjærer jeg stort sett nokså forsiktig - og tar heller en ny runde når jeg ser hvordan rosene vokser til.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M

Innlegg Nienna Lør Mai 05, 2012 9:37

Det samme gjør jeg. Men her er det stadig trekk og vind som tærer på dem. Har derfor helt gitt opp stilk og klaseroser, så nå har jeg kun hardføre buskroser som bare trenger å få fjernet eventuelle døde greinspisser og formes litt. Og det ser veldig bra ut i år, vinteren var særdeles mild, så det er lite skader å finne :)
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Lør Mai 05, 2012 11:50

Kirsten M skrev:Hos meg er det så skrint at rosene vokser langsomt til tross for gunstig klima. Følgelig beskjærer jeg stort sett nokså forsiktig - og tar heller en ny runde når jeg ser hvordan rosene vokser til.

Jeg har prøvd meg på roser et sted der det er nesten bare sand. Det ser ut til at skrinn jord lar seg bøte på med litt kompost og ulike organiske gjødseltyper to-tre ganger i sesongen. Det er koster litt mer, men både stilk og klaseroser vokser bra. Pelletert hønsegjødsel burde også være brukbart, det er det mest økonomiske av naturgjødslene.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Oddå Man Mai 07, 2012 21:40

Hva gjør en med gamle rosergreiner som er blitt barkete ... kan jeg kutte av på de og vil det da fortsatt komme nye skudd - eller kommer det kun skudd på fjordårsgreiner? Har vært dårlig med å beskjære tidligere, og nå er rosene blitt for høye og jeg vil ha de ned igjen... men da må jeg kutte de gamle greinene. Dette er stilkroser med store blomster, bl.a Karen Blixen og Victor Borge... de nærmer seg 20 år. Er livende redd for å kutte de slik at de dør... de er så fantastisk flotte.
Daglig leder av mitt liv.no
Brukerens avatar
Oddå

Innlegg fransine Fre Mai 11, 2012 20:49

Fysj jeg skal beskjære de ''mest verdifulle" nå. de andre har jeg beskjært før vinteren var over... og de jeg skal til med nå har masse lange skudd. jeg får helt vondt i magen av å skulle fjerne de flotte skuddene. Men bjørka har såvidt museører så det er vel nå det må gjøres.
Brukerens avatar
fransine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest