Vil ha hage m plass til mange gjester

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Vil ha hage m plass til mange gjester

Innlegg Tante Tulipan Lør Mai 05, 2012 18:25

I nyhagen min, som er bitteliten, vil jeg ha allslags planter. men jeg vil også ha plass til mange gjester. :-) Hvordan gjør dere det? Har dere plass til langbord, eller feks mange sitteplasser spredt rundt til uformelt lag? En stor platt? Hagen er 60 m2 altså.
Har flyttet til nytt rekkehus og skal lage hage fra bunnen av. Har lyst til å få mest mulig ut av mine små 60 m2. :-)

"Den som eier en hage og en boksamling, mangler ingenting."
Cicero
Brukerens avatar
Tante Tulipan
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Vil ha hage m plass til mange gjester

Innlegg Nienna Lør Mai 05, 2012 20:05

Da ville jeg ha innredet hele hagen som et stort uterom med delvis tak. Ville ikke hatt plen, men fast dekke av et eller annet slag, gjerne flere slag for å markere forskjellige soner. Ville hatt pergola med klatreplanter/roser og urtebed/potter i nærheten av spiseplass/grill/ utekjøkken. Vanskelig å være konkret når man ikke vet hvordan huset og utearealet er plassert. Men det er utrolig mange fine og spennende løsninger for små hager.
Jeg har stor hage og mange sitteplasser rundt omkring. Men når vi skal være mange dekker vi langbord på terassen.
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Maiblomst Lør Mai 05, 2012 21:32

Enig med Niennna :)
Ellers vil eg seie, tenk i høyden!
Slikt som veks oppover tek mindre plass, og er med på å lage "tak" i hagen.
Gå for trær og buskar som du kan halde smale, stamme opp, eller som har smal stamme og vidare krone.
legg bed i hjørnene, og ellers der det vil passe naturleg.

Ha gjerne ein kosestol eller to. Til større lag, er det plass-effektivt å ha ein langbenk, og eller klappstolar
å ta fram. Kjøp gjerne eit bord av klaffetypen, som kan utvidast ved behov, men som vanlegvis ikkje tek mykje plass.
IKEA har eit kjøkkenbord som kan være heilt smalt, med skuffer inni, og klaff på begge sider.
Sjå her:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10116887/
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Tante Tulipan Søn Mai 06, 2012 14:45

Takk for gode svar! Litt tak hadde vært fint ja, får se hva sameiet finner ut at vi får lov til. Det er nybygde rekkehus dette. Jeg drømmer litt om å feks mure et rundt høybed i midten, med et lite frukttre, og sitteplasser rundt. Tenker egentlig mye på murer med sitteplasser inntil. :) Men det er vel mye arbeid.

Ja kanskje jeg må ofre endel plass på å ta terrasse med plass til bord. Benk har jeg også tenkt på, synes det er koselig og plasseffektivt. Og det er jo dumt å ha en flott hage hvis man ikke har plass til å dele den med sine venner. :gruppe:

Høye smale trær vil jeg gjerne ha!

Hvilket frukttre kunne evt vært i midten av hagen, uten å ta for mye sol?
Har flyttet til nytt rekkehus og skal lage hage fra bunnen av. Har lyst til å få mest mulig ut av mine små 60 m2. :-)

"Den som eier en hage og en boksamling, mangler ingenting."
Cicero
Brukerens avatar
Tante Tulipan

Gå til Form, farge og struktur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester