Kjøkkenhage/samplanting

Kompost, samplanting, grønngjødsel og annen type gjødsel - mao. alt som gir grunnlaget for en sunn, frisk hage.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kjøkkenhage/samplanting

Innlegg Linepine Ons Mai 09, 2012 10:52

Hei!

Vi kjøpte hus med stor tomt i fjor sommer og endelig skal jeg i gang med det jeg har drømt om lenge: Kjøkkenhage! :D
Jeg har lånt en hel stabel med hagebøker på biblioteket samt at jeg saumfarer nettet, da jeg er totalt nybegynner... min erfaring så langt består i å vanne stueplanter... :oops:

Såh! Nå lurer jeg på om det er noen her som kan hjelpe meg med følgende spørsmål:

1. Hva passer bra å plante sammen med reddik? Kan det gå bra med gulrøtter? Har lest masse tips på nettet om samplanting, men finner ikkeno om reddik! Tenkte å så to og to sorter i hver pallekarm:
Jordbær og spinat, gulrot og bønner, erter og neper, og

2. Squash og løk?

3. Ruccula og ? (Finner ikke noe info om hva som passer sammen med ruccula heller).

4. Har tenkt å så i pallekarmer. Men i stedet for å dekke gresset med aviser el.l. har jeg tenkt å fjerne gresset, og rett og slett bruke jorda som er der... det er så fin jord i hagen her. Så da setter vi ikke to pallekarmer oppå hverandre og fyller med jord, men bare enkle karmer rett på jorda. Burde gå bra det, eller...? Vi har stadig besøk av rådyr i hagen, så det er greit å kunne dekke med duk... derfor karmene.

Supertakknemlig for svar og tips! :)
Kjøkkenhage-entusiast, sone H2
Brukerens avatar
Linepine
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Kjøkkenhage/samplanting

Innlegg sealte Ons Mai 09, 2012 13:35

Reddik kan du ha sammen med det aller meste pga de har kort veksttid så de kan samplantes mellom kål,salat osv for da er reddikene høsteferdig når kål og sånt begynner og trenge plass.
Selleri er gunstig og ha sammen med gulrot da gulrotflua ikke liker seg i nærheten av selleri
sealte

Innlegg Linepine Ons Mai 09, 2012 14:06

Tusen takk for svar! Da tenker jeg at jeg planter reddiken sammen med ruccula. Selleri har jeg ikke lyst til å ha, men det finnes kanskje noe annet som er gunstig for gulrota...? Har hørt den passer fint med rosmarin og dill, men om de tar knekken på gulrotflue vet jeg ikke... virker i det hele tatt som det er mye som passer sammen med gulrot!
Brukerens avatar
Linepine

Innlegg sealte Ons Mai 09, 2012 14:35

gulrot har lite bladverk og vokser "tregt",men jeg ville i hverfall ungått og samplante gulrot og løk da løk fort kan sette smak på gulrot og andre rotvekster.
sealte

Innlegg Mari_ Ons Mai 09, 2012 16:43

Men gulrot og lauk skal jo vre bra å plate sammen for lauken skal etter sigende kremme vekk gulrotfluga :?

Enkel karm burde da være greit :) HAr stort sett det og det funker bra det. Gjorde som du har planer om, og brukte jorda som var i kjøkkenhagen fra før av. Det som kan vre lurt hvis det er masse frøugras er å ha et lag med kjøpejord på toppen, så får ikke frøa lys nok til å spire :)
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Linepine Ons Mai 09, 2012 22:22

Det høres lurt ut- jeg ser at jeg uansett må kjøpe litt jord og fylle på med. Ellers må jeg lissom grave karmene ned i jorda for å unngå glipe imellom. Nå har vi i alle fall gravd ut firkanter av gresset og lagt ned karmene. Kjøper frø og mer jord i morra! :D Fant også en sekk kakaoskall på Europris som skal være bra mot rådyr, står det. Tenkte å prøve den i beddene mine, samt å strø litt rundt karmene, selv om jeg skal ha fiberduk oppå...
Brukerens avatar
Linepine

Innlegg Gundad Ons Mai 09, 2012 22:44

Velkommen hit! Pass på at du får rett sort ruccola. Det er stauderuccola du skal ha, eg skriv litt om det her: http://altgodt.wordpress.com/2009/07/07/ruccolapesto/

Eg skriv også litt om urtedyrking her: http://altgodt.wordpress.com/2009/06/03/grønt-og-godt/

Lykke til! :-)
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg froluf Ons Mai 09, 2012 23:44

tips ang pallekarmer. For de med knoppeplast eller plastikk. Ellers mister jorden de mye fuktighet til treeit og ut i lufta. Nedbryting av pallekarmene forsinkes(=lengre levetid på karmene) og nedbrytingen av pallekarmene stjeler næringa fra jorda di. Anbefaler også pastinakk til nybegynnere. Kjempegodt, lett å dyrke, næringsrikt, kan lagres i jorda utover høsten, tidlig vinter, hele vinteren her på vestlandet. Dyrt å kjøpe er det også. Og lett og dekorativt å lage egne frø. mmmm pastinakk :sikle:
froluf

Innlegg Mari_ Tor Mai 10, 2012 14:03

Det går an å dra ut de pinnene i hjørnene og koble karmene sammen igjen. Da slipper du mellomromma mellom karmene. Da må karmene være ganske heile. De jeg har var bruka ganske hardt og jeg fikk ikke dem fra hverandre, men går greit å ha dem inntil hverandre også.
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Linepine Tor Mai 10, 2012 17:44

Takk for tips, folkens. Har allerede kjøpt ruccula, den jeg kjøpte heter Sandsennep. Håper den funker...? Kjempefin blogg! Takk for link!
Ellers har jeg kjøpt brekkbønner, sukkererter, spinat, squash, reddikker og gulrøtter. Tenker å plante jordbær sammen med spinat, gulrøtter med reddikker, resten er jeg usikker på... noen tips...?

Pallekarmene er av tre, fikk dem gratis, åtte stykker. Hadde først tenkt å ha to og to oppå hverandre, men de er nå plassert enkeltvis.

Legger ut bilde på bloggen min etter hvert, her er den for de som vil se: http://hulderogbulder.blogspot.com/
Brukerens avatar
Linepine

Innlegg Inkhuldra Tor Mai 10, 2012 22:55

Jeg lagde kjøkkenhage i fjor av enkle pallekarmer som jeg fòret med fiberduk på innsida (altså under jorda og opp på innsiden av veggene) for å hindre oppvekst av gress og ugress nedenfra -- spesielt skvallerkål, som det sannelig fantes nok av. Men det førte til at løkplanter og planter med dype røtter ikke trivdes, for de fikk for lite plass nedover.

Jeg slet også med at jorda tørket veldig raskt, så jeg skulle nok i det hele tatt ønsket at jeg hadde doble karmer og en halv gang så mye jord -- altså opp til halvveis høyden av den øverste karmen. Det hadde sikkert også gjort forholdene bedre for de plantene som trengte litt mer dybde i jorda.

I år blir det ikke noen kjøkkenhage, og pallekarmene skal få være i fred denne sommeren. De ligger sammenklappet og unna veien, og venter tålmodig på at jeg skal få lyst til å drive kjøkkenhaging igjen.
KTHXBAI!
Inkhuldra

Innlegg Linepine Fre Mai 11, 2012 11:34

Da er det kanskje bra at jeg har fjernet gress under karmene og satt de rett på jorda. Jorda her er som sagt veldig fin, mørk og feit og masse meitemarker, så den må jo være bra.
Skal fylle på med hagejord øverst som det ble tipset om over her. Karmene har jeg oljet, vet ikke hvor lenge de vil holde, får gjøre noe annet senere, den tid den sorg...

Huff, det bare bøtter ned! Ikke noe trivelig å gå ut og pusle i hagen nå... håper på bedre vær i helga... :regn:

God helg, folkens! :snegle:
Brukerens avatar
Linepine

Innlegg catherine Fre Mai 11, 2012 16:44

Rosmarin skal visstnok holde gulrotfluer unna, men har ikke prøvd det selv ennå.
Coffee. Garden. Coffee. Does a good morning need anything else? ~Betsy Cañas Garmon
catherine
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Linepine Lør Mai 12, 2012 10:38

Ja, det har jeg lest også. Men rosmarinen jeg sådde ble ikke noe av... :( Jeg leste ikke ordentlig på pakken, den skulle jo stå i kjøleskapet i et par uker først... :oops:
Brukerens avatar
Linepine

Gå til Økologi i hagen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest