Jeg skal starte med blanke ark i ny hage

Bildet og ideen om en hage - hvordan få det til?

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Jeg skal starte med blanke ark i ny hage

Innlegg energibombe Ons Apr 25, 2012 11:21

Vi flytter til et hus der det er masse plen, et nyplanta epletre og en skråning med litt bark. Jeg er godt igang med å plukke med meg det jeg vil ha med. Starta litt tidlig så jeg håper dette går bra. Pakker i 20 liters plastkasser fra Ikea og noen store murerbaljer. Det meste av det som står i hagen kommer seint så da vises det ikke på visning og det er ikke sikkert nyeierne bryr seg heller. Jeg gjør hagen her mer lettstelt og fresher opp sitteplassene og inngangspartiet med potter til visning.

Jeg har startet på noen skisser om hvordan jeg kunne tenkt meg nyhagen om noen år.. Mannen er ikke helt enig i uendelig stor platting med blomsterkasser. Tomta har ikke så mye særpreg så jeg kan gjøre nesten som jeg vil og mørkebrunt hus passer vel til det meste. Huset står så det er sol på plena hele dagen. Jeg må "konkurrere" med barna som allerede er lovt å arve en gigantisk trampoline og som ønsker seg huskestativ. Vi får fantastisk utsikt så kanskje jeg kan snike inn en hammock eller hengekøye/hengestol på stativ isteden. Det er ganske lite innsyn siden hagen ligger nedenfor huset med utsikt over huset nedenfor.
energibombe
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Jeg skal starte med blanke ark i ny hage

Innlegg Maria i Strandhuset Ons Apr 25, 2012 16:33

Hoppesaken blir mer spiselig om den graves ned - ikke noe å falle ned fra heller. Og så er dammen klar når ungene er så store at de hopper helt andre steder.

Rosebed er pent, og effektivt for å skille soner med og uten vill lek - det er få som prøver seg på roser mer enn én gang.

Hammock er et must! Pass på å få en som er lang nok til at du kan ligge i den.

Klarer du å få til et sted med tak over, utvider du sesongen til det dobbelte.

Ta med deg så mye planter du kan - det er ikke særlig sannsynlig at nye eiere er like haveinteresserte som deg. Lag eventuelt en avtale om å komme tilbake og hente når plantene dukker opp av jorden, selv om det er etter overtagelse.

Gratulerer med ny have :hair:
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg energibombe Ons Apr 25, 2012 19:12

Takk for mange gode innspill :)

Hagen er på fjell så jeg tror ikke det er særlig dypt under gresset. Ellers var det en genial plan å grave ned trampolina.

Roser har jeg ikke så mye av og er usikker på om jeg gidder å ta med siden de er så pjuske. Må nok lese meg opp på roser om jeg skal lykkes med de. Har noen høye stauder og gress som kanskje kan duge og et par små trær. Har også en liten kasse i utestua med fletta pilgjerde og plass til blomster. Jeg har lyst til å dele opp, men mannen er glad i åpen plen.

Jeg er usikker på hvor mye planter jeg kan ta med siden det er så mye jobb å komme igang med nyhagen siden det ikke er bedd der. Hvor lenge kan jeg la studer stå i plastkasser? Har satt det jeg tror blir fint før visning i store potter.

Vi har litt tak ved huset så jeg er spent på hvor mye plass det blir til sittegrupper der. Kommer til å savne hagestua vi bygde her

Bilde
energibombe

Innlegg Merry Ons Apr 25, 2012 20:17

For en flott hagestue det der var!
Jeg har flyttet med meg hagen to ganger. Den første gangen vi solgte hus tok vi det med i prospektet at enkelte spesielle planter ville bli flyttet med, og at det ville bli delt og tatt stiklinger etc. av mange andre. Vi flyttet til midlertidig bolig i ett år, og da sto de medflyttede røttene i kasser på plenen, de blå sjampinjongkassene fra matbutikken var utmerket til det, la bare avis i bunnen. Da så det nye huset skulle bygges, var hagen "ferdigplantet" før snekkeren begynte! All matjord (full av ugressfrø) var da kjørt bort, og plantene ble satt i ny sand/grus. Denne flyttingen var innen samme by.
Siste flytting var imidlertid fra nord til langt sør i landet. Også da ble det tatt forbehold i prospektet om fradeling av planter, men det er jo grenser for hvor mye man kan flytte med seg så langt, og nå er det dessverre mange planter jeg savner og må skaffe på nytt.
Jeg ønsker deg lykke til med hus- og hagesalg, og med flytting og etablering av ny hage.
Brukerens avatar
Merry
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Line Cathrin Tor Apr 26, 2012 11:53

Juhu damen! :D
Hvor flytter du da? Håper trøndermafiaen ikke mister et medlem her.
Ta en titt i bloggen min, som du husker og delvis så selv også så har jeg jo flyttet hagen. Slike grønne grønnsaks kasser er kjekke og bruke.De får du på vanlig matvarebutikk. Legg tykt lag med avispapir i bunnen av de så har du noe som hindrer jordslepp igjennom alle hullene,samt at avispapiret holder litt på fukten under plantene. Så kan du sette de tett i tett oppi de uten potter.
Høres i grunn spennende ut den tomta di.
Plantene kan stå i kassene så lenge de står litt skyggefullt og får jevnlig vanning en god stund. Å lage ventebed går ganske så fort, eventuelt bruke pallekarmer til å lage ventebed. Det går kjapt. Hvis de blir stående i kassene lenge, feks en hel sesong, så tror jeg det lønner seg og ikke la de blomstre, da de bruker da energi på dette.Ikke så bra når forholdene er mere kummerlig enn normalt.
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg energibombe Tor Apr 26, 2012 12:43

Flytter bare til Klæbu. Kjøre må man uansett så det hefter ikke.

Har sett masse i bloggen din og søkt rundt på forumet. Det er jo hagen din som er grunnen til at jeg i det hele tatt har vurdert å flytte med meg min. Jeg har starta å pakke i 20liters kasser fra ikea siden jeg har mange av de fra før og det som blir fint før visning er i potter. Jeg er usikker på hvor mye jeg kommer til å ta med for det er lite av det jeg har som er superspennende og umulig å få tak i. Meeen det er sikkert kjekt å ha, hehe
energibombe

Innlegg energibombe Fre Apr 27, 2012 9:11

Og plutselig fikk jeg lyst til å ta med alt! To fine sitteplasser i lettstelt hage selger sikkert bedre enn pent opparbeidet hage med masse blomster :sikle:
energibombe

Innlegg energibombe Tir Mai 01, 2012 13:14

Og vips ble det noen kasser til... Har delt noen(ok, mange!) stauder og tatt avleggere av flekktvetann og burgunder krypjonsokkoll. Fant liljeskjell og bulbiller fra tigerlilja mi så de er jeg spent på om jeg får til etterhvert. Fikk noen stiklinger av eirink som er plantet ut i kasse, akeleier og solhatt :)

I kjelleren fant jeg mange(!) poser med ulike grønnsakshagefrø, erteblomster, blomkarse og sommerblomster. Disse ble kjøpt inn til diverse prosjekter og glemt, mange var det god dato på ennå. Jeg syntes tydeligvis frø var billig for jeg kjøpte over evne, hehe. Det frister mye å så litt nå, men fornuften prøver å si meg at vi har mer enn nok å flytte på.

Bør jeg vente med klematisene og rosene til jeg har et bed eller kan de stå i kasser eller murerbaljer en stund?
energibombe

Innlegg Blomsteranne Tir Mai 01, 2012 17:57

Så fint for dere at dere har funnet et hus og ikke minst tomt som dere liker. Gratulere. :D Og Klæbu er jo ikke langt unna byen da. Jeg ville ha delt opp det meste jeg har av stauder, og plassert sammen i kasser slik som Line Cathrin sier og laget ventebed først som sist for det får du alltid behov for. ;)
Brukerens avatar
Blomsteranne

Innlegg energibombe Lør Mai 05, 2012 13:22

I morgen skal jeg på besøk i nyhuset :jump:

Jeg tror skråningen ned mot hagen blir noe ala dette. Det er bare bark og noe krypende vintergrønt der nå. Tenkte å sette hekk øverst for å skjerme innsyn fra veien og avgrense mot inngangspartiet. Nedover trappa og nederst skal jeg ha blomsterbed.

Bilde

Jeg sliter med å bestemme meg for stil på hagen. Ene dagen vil jeg ha minimalistisk exoticastil med store kasser på platting. Neste dag er det frittvoksende romantisk hage jeg ønsker. Ut i fra det jeg har så er det aller mest som passer inn i en romantisk hage. Jeg må nok bygge opp og fikse endel for å få form, men hagen er et enkelt lerret med plen og forhåpentligvis ok jord siden de drenerte og fylte opp for et par år siden. Det blir kjempemasse stauder, noen klematis og roser og et par unge trær med på flyttelasset. Vi må også flytte en full kompostbjørn og det blir en god start. Pappa har allerede sagt at jeg er sprø og lurte på om jeg hadde tenkt å flytte blomstene selv :lol:
energibombe

Innlegg energibombe Søn Mai 06, 2012 21:50

Nå har vi vært på besøk i nyhagen og den er virkelig tom!

Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal starte. Skråningen ble laget i fjor så hekken og buskene må få en sjanse selv om jeg ikke aner hva som er plantet, eier visste heller ikke siden jobben var satt bort. Stolpene er til verandaen og de tenkte vi skulle få seg armeringsjern eller lignende og bli klatreplass for to New Dawn roser og et par klematiser. Hellene går til dukkestue/skur og til en påbegynt sitteplass mot nabo og skrent med utsikt. Her kunne jeg tenkt meg klatreplass til noen klematiser som vokser på nytt hvert år i tilfelle vi vil fjerne armeringsjernet om vinteren og revebjeller og andre høye stauder kan få stå der. Sitteplassen får sol hele dagen :)

De to siste bildene er fra andre vinkelen av utsiktskrenten. Kanskje det må bli litt klatreplass her også, har 2 New Dawn, 9 klematiser, en klatrehortensia og en kaprifol som skal i bakken så her skal det klatres. Naboen overfor har satt gjerdet sitt litt innenfor tomtegrensa si og overlatt en vanskelig skråning til seg selv. Vurderer å spørre om jeg kan rydde opp i den og sette noen stauder der også. Her er det morgensol.

Vi skal forhåpentligvis sette opp nytt gjerde mot utsiktsskrent og bak sitteplassen
Vedlegg
DSC_0065.JPG
DSC_0065.JPG (64.06 KiB) Vist 1241 ganger
20120506_112004.jpg
20120506_112004.jpg (196.44 KiB) Vist 1241 ganger
DSC_0058.JPG
DSC_0058.JPG (68.59 KiB) Vist 1241 ganger
DSC_0064.JPG
DSC_0064.JPG (68.91 KiB) Vist 1241 ganger
energibombe

Innlegg energibombe Tor Mai 10, 2012 17:22

I dag har jeg hatt lunsjbesøk i hagen og det var nesten t-shorte-vær. Kommer til å savne sitteplassene

Jeg finner stadig vekk nye planter som dukker opp av jorda så flyttelasset blir stadig større :jump:
energibombe

Innlegg energibombe Tir Mai 15, 2012 10:10

Nå kan jeg begynne å grave :jump:

Har foreløpig ikke en plan så kom gjerne med innspill :)
energibombe

Innlegg energibombe Fre Mai 18, 2012 20:44

Nå er komposten flyttet og jord kjøpt. I morgen skal vi begynne å snekre kasser og levegger. Det er veeeeeeeeldig flatt og siden jeg har så mye planter som må i jorda så blir det kasser i første omgang
energibombe

Innlegg energibombe Man Mai 21, 2012 14:37

Nå er jeg godt igang! Har laget 3 store, opphøyde bed og et steinbed ved trappa. Det skal opp tre store levegger, en mot naboen, en forran trampolina som blir helt i hjørnet mot huset overfor og en under terrasen.

Plena er helt krise. Den er dårlig klippet og det er langt, tørket gress som ligger langs bakken. Har gått på med gressklipper og jernrive. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Burde sikkert både kalket, gjødslet, fylt ut med masse og sådd :? Kommer ikke til å så ny plen for jeg har to små barn som må få leke ute i sommer.

Den eneste planten som var her er en lupin midt på plena :lol:
energibombe

Innlegg sjakoscave Man Mai 21, 2012 22:34

Spennende :D Bilder ? :jump:
Mvh. Elin
sjakoscave

Neste