Iberiasneglinvasjon!!

Sykdommer og skadedyr . Alt som kribler, kryper og gnager på feil steder.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Iberiasneglinvasjon!!

Innlegg Cristina Tir Mai 31, 2005 11:22

Vi har sett iberiasnegler i hagen de siste to årene. Sånn ca. 6 i måneden - som min mann med stor glede har puttet i saltbøtten.

I går morges plukket jeg 28 iberiasnegler, noen av dem babyer, så da hagesenteret åpnet styrtet jeg til og kjøpte Feramol som jeg strødde ut over alt. Har en haug med kvist og kvas i hjørnet av hagen hvor de åpenbart hadde hatt en orgie. xx(

Er det noe annet jeg kan gjøre? Strø utover salt, sprøyte kokende vann over dem - jeg tar i mot alle råd med glede!!
Brukerens avatar
Cristina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Tir Mai 31, 2005 11:40

Jeg tror du gjør alt det riktige nå; plukke snegler om kvelden og bruker ferramol. Hvis du har et bed med planter som er ekstra utsatt kan du jo strø kalk, skjellsand eller knust saltstein rundt. Det ser ut som om sneglene kommer i perioder, på det verste kan en plukke en bøtte snegler på en kveld mens andre ganger er det ikke så mye av dem selv i fuktig vær. Det er sikkert ikke det beste å ha hauger med kvist kvast i hagen, men et sted må en jo gjøre av det.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cristina Tir Mai 31, 2005 11:57

Nei, jeg er nå oppmerksom på at det muligens ikke er så smart å ha det, men jeg har et hjørne av hagen som er helt dekket til av trær med grener som henger ned, og hvor ikke noe gror, så jeg har brukt det til alle de tonnene med stein, ugress og kompostmateriale som blir fra hagen, og tenkt at jeg over tid ville fått et steinbed med litt jord oppå etter alt kompostmaterialet. Åpenbart ikke tidenes beste idé.

Bør jeg fjerne alt (ikke steinen da, det får jeg ikke til) og sende det på fyllinga istedet?
Brukerens avatar
Cristina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Tir Mai 31, 2005 12:21

Siden du har planer om å lage bed kan du jo se det litt an. Ferramol har god virkning (hvis du ikke har skjærer som spiser det opp, da kan det bli dyrt i lengden). Kanskje være ekstra nøye med at det er strødd ferramol rundt og i kvisthaugen? Ferramol skulle kunne kjøpes billig i 10 ltr. spann !
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg iduns Tir Mai 31, 2005 13:44

Og i år har eg så få iberia! Kanskje dei har forstått den dødelege faren ved å vera i Sandvika (eg er ute med rosesaksa kvar kveld,) og har krabba seg austover til Stabekk? Stå på Cristina - KILL KILL KILL! :evil:
Ikkje legg salt på jorda forresten, det likar ikkje plantene dine.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Cristina Ons Jun 01, 2005 21:46

Etter at jeg la ut Ferramol har jeg ikke sett skyggen av noen snegle. Det må være dødelig effektivt... :evil:
Brukerens avatar
Cristina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Iberiasneglinvasjon!!

Innlegg Hage starter Søn Mai 27, 2012 22:32

Fy søren - i år er det helt utrolig mange store slimete sorte + brune i min hage og rundtomkring. Finner gjerne 10 stk hver kveld på en liten 15 min runde xx( :x :evil:
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg litami Man Mai 28, 2012 7:42

Jeg har ikke plukket så mange i år(foreløpig, men jeg regner med det kommer) men i fjor hadde jeg en runde på ca en time og plukket over 100 brunsnegler !!! så det er bare å plukke å koke. Jeg prøver å lære mine barnebarn til at man dreper ikke alt småkyp bare fordi man kan, de er små levende vesner som fortjener å leve. Men det er ikke så lett da når man knuser liljebiller og koker brunsnegler som best man kan :evil:
Brukerens avatar
litami
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Man Mai 28, 2012 19:14

Det er fremdeles mer enn nok snegl her i 2012 (så fort tiden har gått!!) De siste par årene har jeg ikke sett så mye av dem. Jeg har plantet stemor flere steder og de har rukket å bli fine og blomstre lenge, i fjor var de ekstra fin. Enten er det de to forrige vintrene som satt dem noe tilbake eller flere har begynt med ferramol eller et eller annet middel mot dem. Georginer er fremdeles en prøvelse å ha i bakken.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Man Mai 28, 2012 19:32

Her er det mer snegler i år enn det har vært tidligere år. Jeg ser det både på hvor mange jeg finner og ikke minst på gnagemerkene rundt forbi på en del planter :x Nå har jeg strødd ut nesten 3 kg. Feramol, men jeg regner med at jeg nok må investere i en ny dunke ganske snart. Må tilstå at det føles som ran å måtte betale over 200,- pr. kg av dette stoffet, men det ser nå i det minste ut til å virke.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Mai 28, 2012 19:38

Jeg har fredet boasnegl i hagen min i flere år nå - og det er veldig lite brunsnegl i min hage (hittil 1 iår!) - men nokså mange i hagene og friområdene rundt her.
Boasneglene jager vekk brunsneglene! Åkersneglene som jeg var plaget med for mange år siden har også forsvunnet - boa spiser vel opp og jager vekk dem også, tenker jeg. Boa lever stort sett rundt og i komposten og spiser mest råtnende hageavfall - de spiser lite av friske planter. Jeg har sluttet å bruke ferramol i hagen for å ikke drepe boasneglene.
Etpar lenker:
Om boasnegl fra bioforsk, Artikkel om at boasnegl (leopardsnegl) dreper brundsnegl (iberiasnegl)
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg Hage starter Man Mai 28, 2012 19:43

Jeg er også sparsom med Ferramol for å spare på Boaene.Boa blir behandlet på gullstol og får ikke samme kjipe skjebne som de andre slimålene xx(
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Ons Mai 30, 2012 23:30

Boasneglen er totalfredet hos meg :) Og har vært det i årevis. Har veldig mange og er ikke særlig plaget av brunsneglen. Så jeg tror absolutt at den er et nyttedyr i hagen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bille Ons Mai 30, 2012 23:50

Nå ser jeg for meg at dere godsnakker med boa'ene når dere jobber i hagen, klør den litt bak "øret" og smatter stolt (og lett smiskende) :lol:
H2-3
Min blogg: Skyggebalkongen
Fakta og tips om mer enn 250 planter - Plantesentralen.no
Brukerens avatar
Bille
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tor Mai 31, 2012 0:26

Klart jeg godsnakker med Boasneglen :lol: Synes den er en vakker skapning som hører til i hagen. I dag så jeg også den første helt svarte sneglen på mange år. Også den fikk leve. Selv om den ikke er stort bedre enn brunsneglen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inkhuldra Tor Mai 31, 2012 7:46

Åssen er det med de svarte sneglene, egentlig? Bør man utvise disse også fra hagen? Hva er det egentlig de eter? :snegle:
KTHXBAI!
Inkhuldra

Neste

Gå til Alt sykt

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester