Hage Apps

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hage Apps

Innlegg Tom R Fre Jun 08, 2012 20:48

Hei
Noen som bruker en app tilå holde styr på hagen?

Tom
Tom R
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hage Apps

Innlegg New Dawn Fre Jun 08, 2012 22:46

Jeg bruker Evernote for å registrere plantene jeg har i hagen. Her kan du se i bloggen min hvordan jeg bruker det.

http://newdawnsinhagedagbok.blogspot.no ... mener.html

Det blir synkronisert med min Samsung Galaxy tab, så det er tilgjengelig overalt.

Her kan du se en forklaring på hvordan en annen hagegal gjør det.

http://newdawnsinhagedagbok.blogspot.no ... ogram.html

Kjempeflott program :D
Helheten er større enn summen av delene.
Brukerens avatar
New Dawn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gullbrit Lør Jun 09, 2012 6:55

Enig med New Dawn.....elsker Evernote. For ikke å snakke om hvor brukervennlig det er :jump: :jump: Den beste database ever - og jeg har prøvd mange. Og så er det bra til alt annet også som du skal huske på. :star: :wizard:
Hilsen Gullbrit

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om"
(Victor Hugo)
Brukerens avatar
Gullbrit

Innlegg Tom R Lør Jun 09, 2012 6:58

Har også lasta ned evernote for det skulle være så lurt, men har ikke begynt å bruke det. Det skal jeg nå. Dette ser jo ut som et hav av muligheter. Er du premium bruker eller funker det å være gratismedlem ?

Nå vet jeg hv jeg skal gjøre mens jeg venter på at det skal tørke opp litt ute.
Tom R

Innlegg Trine Lør Jun 09, 2012 8:58

Gratisversjonen er helt OK. Bare ikke gjør som meg :oops: Jeg tenkte meg ikke om og lastet opp bilder i full størrelse. Da tok det ikke lange tiden før månedskvoten var full ;) Hvis du lagrer bildene ned til f.eks. 800x600 pixsler kan du laste opp mange bilder innenfor grensa. Dessuten er det ingen fordel å ha bildene så kjempestore. Notatene blir tunge å laste og du har jo ingen glede av bilder på 4000x3000 pixsler på en telefon eller nettbrett.

Jeg valgte å oppgradere og er veldig fornøyd med det. Må tilstå at jeg er litt usikker på hvilke funksjoner som ikke er tilgjengelige i gratisversjonen, men jeg tror det bl.a. ar noe med tilgjengeligheten offline og selvsagt mengde du kan laste opp.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tom R Lør Jun 09, 2012 10:47

Har lastet ned de flotte sidene som new down deler i evernote. Deler du også Trine eller er de bare for internt bruk. Morsomt å se om du har samme løsning. Ser for meg at det er lurt å tenke seg om før en legger inn for mye info. Tror det med tilgjengelighet offline er hovedgrunnen til å kjøpe premium.

Tom
Tom R

Innlegg Trine Lør Jun 09, 2012 11:12

Jo da, jeg deler da jeg også. Her er staudene mine https://www.evernote.com/pub/trinekar/s ... d54c81839f

Jeg ser at jeg må finne en bedre løsning på dette med deling, slik at jeg kan ha alle de delte mappene mine i en og samme link, slik jeg har det nå er det separate mapper for stauder, Fuchsia og Brugmansia. Blir tungvint når jeg vil dele alle på en gang, uten å måtte legge inn flere linker.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tom R Lør Jun 09, 2012 11:45

Tusen takk. Jeg er mektig imponert over både antall dere har og den jobben det er å skrive om alle. Dette her var jo bare en helt genial greie som jeg har oppdaget nå i dag. Tusen takk og skal straks gå igang med mitt beskjedne utvalg så fort jeg har bestemt meg for hvordan ting bør organiseres.

Tom
Tom R

Innlegg Gullbrit Lør Jun 09, 2012 13:55

Bare så du er klar over det Tom, så kan du importere bildene dine fra mappa på datamaskinen og direkte til Evernote og så kan du litt etter litt legge inn imformasjon :-) Jeg gjorde som Trine valgte premiumutgaven. Trengte det akkurat når jeg importerte alle bilder på en gang, men etter det har jeg ikke hatt behov for så mye plass. Men, tror vel som Trine at det ligger noen andre fordeler i den også og jeg spanderer gjerne de få kronene for et så viktig verktøy. Lykke til :) Er sikker på at du kommer til å bli like fornøyd som oss andre.
Hilsen Gullbrit

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om"
(Victor Hugo)
Brukerens avatar
Gullbrit

Innlegg Tom R Lør Jun 09, 2012 14:01

Fant ut at jeg kunne legge inn bilder via arkiv :) det jeg er litt usikker på er mappe alternativene og hvordan det er lurest å sortere. Jeg har ikke så mange stauder og veldig få av de jeg har vet jeg navnet på. Men savner veldig å vite hvilken jordbærsort jeg har og hva het potetene jeg satte. Og ikke minst når. Man tror man skal huske sånt men den gjør ikke jeg. Det med tagging er jeg også usikker på funksjonen av.

Tom som venter på at regnet skal bli mere stabilt av.
Tom R

Innlegg Trine Lør Jun 09, 2012 19:18

Dette med Tags er veldig greit, særlig hvis du har mange planter/notater i mappa. Men det er ikke noe problem å legge på tags i etterkant. Jeg tror det er mulig å markere flere notater og så legge på en bestemt tags på alle på en gang.

Hvis jeg f.eks. i farten ikke husker navnet på en gitt staude, men jeg vet at den blomstrer nå i juni, er blå og klatrer. Da legger jeg inn følgende søkeord blomstrer 6-7, Farge blå, Klatrer. I min mappe får jeg da antakelig bare 1 treff og det er Clematis the President og da har jeg, med en gang, det navnet jeg ikke kunne huske ;)

Jeg har gjort som Gullbrit og lastet opp en haug med bilder i en smell. Hvert bilde fikk da sitt notat med navnet på bildefila. Deretter har jeg gått inn på hvert enkelt bilde og redigert navnet, flyttet, ryddet, kommentert og lagt på tags. Noen planter har jeg lagt til, uten å ha bilde, men det får komme etterhvert. Jeg er slett ikke ferdig, men jeg fikk da gjort en del i vinter. Nå forsøker jeg å knipse plantene mine etterhvert som de blomster, slik at jeg kan få inn flere og kanskje få bedre bilder av noen andre.

Jeg prioriterer ikke å bruke så mye tid på dette nå i sommersesongen, men bildene ligger jo pent og venter på maskinen, til jeg finner det for godt å gjøre noe med saken :)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest