Hva liker du å plante?

Mykje lys og mykje varme.
Om drivhus og plantene vi har der.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva liker du å plante?

Innlegg Dieter Man Nov 23, 2015 15:55

Vi har hatt drivhuset et par år nå. Noen ting ser jeg at jeg ikke ønsker å fortsette med. For eksempel store tomater og agurk. De er like gode på butikken og jeg handler ofte nok til at jeg ikke går tom. De tingene jeg derimot vil ha mer av er for eksempel Piccolo tomater (de er så vanvittig gode men dyre på butikken. Har fått kjempebra avling og mye glede av disse). Sylteagurk som vi har syltet - mye bedre enn de kjipe glassene på butikken. Pimiento de padron - en populær spansk grønnsak som ofte serveres med Tapas. Vi spiser enorme mengder av denne og den er ikke tilgjengelig I butikken.

Til neste år har jeg også lyst å plante fersken eller aprikos. Har også lyst teste litt chilli for å lage noen gode sauser, men kun sorter som gir noe utover det som er I butikken.

Så målet er egentlig ikke å være selvforsynt med alt. Jeg finner mer glede I å dyrke frem det jeg ikke får så lett på butikken men som likevel har nytte.

Hva setter du mest pris på I ditt drivhus?
Dieter
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hva liker du å plante?

Innlegg Nienna Man Nov 23, 2015 17:29

Jeg har dyrket forskjellige tomater uten at det har blitt noen avling som monner. Innser at sesongen må starte veldig tidlig med mye lys og varme. Som ikke er billig. Og da kan man jo like gjerne kjøpe tomater på Wiigen :)
Litt forskjellige chili har det blitt, og da av sorter som ikke finnes på Rema og Kiwi. F. eks Hot lemon og Explosive ember. Skal prøve noen nye sorter til neste år.
Har en drueranke, og den angrer jeg på. Tar mye plass til tross for iherdig beskjæring, og gir knøttsmå druer. Jeg har også et lite oliventre som selvsagt ikke bærer frukt :roll:
Paprika er prøvd, fine og gode frukter, men en tålmodighetsprøve uten like. Og selvfølgelig blir det aldri nok for en grønnsakselsker som ikke synes at det er middag uten en salatbolle ved siden av kjøttet eller fisken :)
Skal prøve Pimiento de padron. Den hørtes god ut.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dieter Man Nov 23, 2015 22:14

Dersom du vil prøve Piementos så googlet jeg denne linken. Når det står at 1 av 10 er sterke så ikke tenk chili-sterk. De er nokså ufarlige uansett - men veldig, veldig gode med Maldonsalt eller tilsvarende slik som i artikkelen.
Dieter

Innlegg Dieter Man Nov 23, 2015 22:21

I fjor hadde vi forresten Physalis. Den tok heeeelt av. Fikk enorme mengder frukt. Ungene var glad i disse, de hadde en fin nøtteaktig smak. Tror jeg må få inn en slik en i år også.
Dieter

Innlegg Nienna Tir Nov 24, 2015 11:46

:sikle: , jeg skal definitivt dyrke Pimiento de padron til neste år. Physalis var et godt tips. Det har jeg ikke tenkt på etter at mitt første forsøk på å dyrke Physalis gikk rett vest. Men det var før jeg fikk drivhus :)
Har lyst på et aprikostre, men er litt usikker på om det vil ta for stor plass i drivhuset, og at det da vil skygge for mye. Det er jo forsåvidt mildt nok her på Jæren til at det kan stå ute, men jeg har ikke steder med nok vindbeskyttelse.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tor Nov 26, 2015 21:53

Jeg har hatt Padron i år, og alle jeg har prøvd er kruttsterke! Jeg visste ikke at de skal tas grønne, så mine ble røde ...
Jeg burde nok gå løs på resten, og teste styrken på dem, men jeg har ikke turt :fun: De ble i sterkeste laget for meg i år, men jeg har tatt vare på frø, så jeg får prøve igjen til neste år. Og ta dem grønne da! :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dieter Tor Nov 26, 2015 22:40

Trodde ikke de kunne bli røde men Google litt og det kan de tydeligvis. Se kommentar fra en kar etter selve artikkelen:

http://www.seriouseats.com/2013/05/gril ... adron.html
Dieter

Innlegg timanna Man Nov 30, 2015 21:35

Takk for linken! Da lærte jeg litt mer ;)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Camillok Lør Jan 30, 2016 11:14

Tomatillo er kjempegodt! Vi skal ikke ha de i drivhus hele sesongen nå i år, de får stå inne til de begynner å bli digre. Ellers må jeg anbefale tomaten sprite som er helt sykt god - som små drops :) agurk må vi ha, er veldig glad i spacemaster 80 som gir syrlige og friske agurker - mye bedre enn i butikken. Sylteagurker og i år skal vi prøve en ny agurktype. Chili i alle mulige former.
Vi liker å være rimelig selvforsynt gjennom sommeren, så vi har mye tomater, paprika og aubergine. Oliventreet kastes ut av drivhuset så snart våren kommer.
Forsøkte med minivannmelon og okra i fjor og det var totalt mislykket.
Vi tar inn grønnkål, persille og andre grønne bladgrønnsaker sent på høsten, da har vi dette ca frem til jul (i hvertfall se siste årene).
Noen som har forsøkt rambutan? Det er min favorittfrukt :big:
Camillok
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg timanna Søn Jan 31, 2016 0:38

Jeg er veldig glad i auberginer, og har prøvd å dyrke dem i drivhuset flere år, mem det blir aldri frukt på dem. Nesten, da. Ett år fikk jeg en liten en, og en i fjor også. Men plantene ser kjekke ut, og de blomstrer fint. Hvorfor det ikke blir frukt, fatter jeg ikke. Jeg har prøvd å leke bie også, uten suksess. Hva kan det skyldes?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Camillok Lør Feb 20, 2016 22:44

Kanskje det er nattemperaturen som blir for lav? Vi har hatt godt med aubergine enkelte år, men fjorårets sort ga ingen frukt. Prøver med 4 typer i år. Kan gi tilbakemelding om sort hvis noe fungerer bra :D hvis ikke det var tempen da?
Camillok

Innlegg timanna Søn Feb 21, 2016 15:46

Jeg har en vifteovn med termostat, den står på ca. 12 grader tror jeg, den er vanskelig å regulere nøyaktig. Men hvis det blir veldig kaldt om natta, kan den kanskje ikke holde den temperaturen heller? :?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Søn Feb 21, 2016 16:38

Fikk 'Pimiento de padron av en nabo i fjor, flere enn jeg hadde plass til. Jeg spurte om de kunne stå ute. Fikk ja på det og dermed ble det slik. Det ble jo ikke noe av disse. Fikk ikke tid til å prikle alle en gang, men noen overlevde sommeren ute. Satte noen i drivhuset. Det er liv i noen få. De har knytta seg til noen knøttsmå frukter og ser heller stusslige ut. Det går heller ikke så mye av sterke saker i huset her.
Ellers liker jeg å plante blomster og drivhuset er stort sett brukt til noen tomatplanter om sommeren. Om vinteren har jeg overvintringsplanter der.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Drivhus

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester